Byrådet vil ødelegge vårt nærmiljø! Steindeponi i Sandviken.
Bergen, Vestland
Opprettet: 08.01.2021 av Jan Kristiansen
Sluttdato for signering: 08.07.2021
Informasjonen om denne saken har vært totalt fraværende.
Ingen i nærområde har vært informert og fått anledning til å delta i
beslutningene, så nå må vi som bor her i nærmiljøet reagere!
At Fløyfjell tunnelen er planlagt forlenget har vi hørt en stund.
Dette anser vi i utgangspunktet som positiv for alle i nærområdet.
At man lager et tverrslag og kjører steinmassene ut i Sandviken, midt i et
av byens største boligområder er helt forferdelig og uhørt.
Her er totalt mer enn 500 boenheter i nærområdet som blir berørt.
Hvordan kan man mene at dette er greit? 500 boenheter som blir sterkt
påvirket med støy, støv og skitt i mange år. Totalt sett er det snakk om
ca 1200 voksne mennesker som skal bo tett på en steinfylling med
maskin støy og masse støv.
I tillegg har vi hovedkontoret til Norges største oppdrett selskap i
nærområdet. Hvor mange hovedkontor av slike dimensjoner har vi Bergen? Er dette måten å behandle et slikt selskap på? De ansatte må jobbe i et miljø ødelagt av støy og støv. Hvor lang tid går det før de finner andre steder å drive sin virksomhet fra?
Det vi snakker om er:
• En steinmasse som resulterer i 100.000 lastebilturer ut på saltimport
tomten.
• Steinen skal knuses i deponiet og fraktes vekk med lekter.
• Minimum 10 år med støy, støv, skit rundt oss fra 07.00 – 23.00 hver dag.
Dette vil ødelegge trivsel / livskvalitet for beboere, så det må utredes et
annet alternativ for fjerning av steinmassene.
Skal beboerne i Sandviken bli behandles som byens bak plass hvor man
hensetter uønskede ting og legger et steindeponi?
Noen vil få belastningen med dette uansett hvor man legger steinuttaket,
det skjønner vi, men å legge dette midt inne i et av Bergens tettbefolkete
boligfelt er direkte uansvarlig.
Som vanlig når noe skal politisk besluttes ligger der nok også her en skjult
agenda. Grunneier har i mange år forsøkt å få tillatelse til å fylle ut bukten
utenfor Saltimporten og utvikle dette området til et nytt boligfelt. Det har
vært snakket om "Bergens Venezia". Heldigvis ble dette stoppet av
Fylkesmannen.
Men hva skjer nå? Store steinmasser kjøres ut i akkurat dette området.
For å få lov til å leie tomten må kommunen forhandle. Hvilke argumenter
bruker grunneier her da?
Vi snakker altså ikke her om "bare" en mellomlagring av stein som
innbefatter steintransport, steinknusing, omlasting av stein til transport
på lektere, etc. Nei, vi vil også sannsynligvis få en videre utfylling og
utbygging ut i sjøen på området.
I Eidsvåg har man tidligere utredet hvordan man kan utnytte dette tunnel
gjennomslaget til noe positivt. Ref. artikkel i BA 27.november 2019. https://www.ba.no/dette-er-utbyggerens-visjon-for-dagens-slaktetomt-i-eidsvag/s/5-8-1183824
Dersom tunnelen drives fra Eidsvåg, vil man kunne ta ut stein og
transportere det vekk i flere retninger og på forskjellige måter.
Det vil ikke være noe problem å komme inn med båt i Eidsvåg hvis det er
det man ønsker. I tillegg vil steinen da kunne brukes som en del av
utbyggingen.
Bergen bystyre har gjort miljø til en fanesak.
Miljøløftet er et samarbeids-prosjekt mellom Bergen kommune,
Vestland fylkeskommune, Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og
Fylkesmannen. Styringsgruppen besto pr. november 2019 av byråd for
klima, miljø og byutvikling Thor Haakon Bakke, fylkesordfører i
Vestland fylkeskommune Jan Askeland, Jernbanedirektør Kirsti l. Slotsvik,
fylkesmann Lars Sponheim og direktør i Vegdirektoratet Bjørne Grimsrud. For årene 2020- 2023 har Miljøløftet en økonomisk ramme på mer enn 9 milliarder kroner. Målsettingene for Miljøløftet kan oppsummeres i fem punkter:
• det skal bli enklere og bedre å være syklist og gående
• kollektivtilbudet skal bli bedre
• veiene skal bli tryggere og trafikkavviklingen med effektiv
• byrommene skal bli triveligere og grønnere med plass til flere mennesker og mindre biler
• luften vi puster inn hver dag skal bli bedre
Vi mener at spørsmålet om håndtering av steinmassene fra
Fløyfjelltunnelen er et praktisk/økonomisk problem, hvor det viktigste er
å finne et varig deponi.
Vi vil hevde at forslaget om lagring/mellomlagring på Saltimport tomten
er direkte miljøfiendtlig, og bryter med de vedtatte målsettingene for Miljø
løftet.
Ved flytting og lossing/lasting av stein, vil vårt nærområde bli påført et
alvorlig og langvarig miljøproblem i form av bråk/ støy fra
anleggsmaskiner, og et problem med støv som vil forringe luftkvaliteten
vår.
E39 som går igjennom Sandviken er Europavei og derav også fylkesvei og
er fylkets sitt ansvar. De har klart å bygge ut 213 andre tunneler i Norge
og fjernet steinmassen i samtlige av dem med og transportere
steinmassen bort fra området. Hvorfor skal de da ikke klare dette denne
gangen, men heller lage til et steindeponi midt imellom husene i Sandviken
ved å gjøre et unntak som er en miljøkatastrofe for beboerne i nærmiljø området?
Konklusjon.
Vi som representerer Sameier, borettslag, velforeninger i nærmiljøet er:
Sameiet Jonnemann, Sandviken Brygge, Madam Felle, Maaseskjeret,
Kyrresborg, Christineborg BL, Elsero, Sameiet Måseskjersveien 3.
Vi har nå gått sammen i denne saken for å be om at saken blir stoppet
politisk og Fylkeskommunen må finne et annet området for steindeponi
plass.
Det er provoserende at Saltimporttomten, i sakspapirene fra Norconsult/
AsplanViak , framstilles i dag som eneste alternativ, og at saken
framstilles som en hastesak. Det er alvorlig at naboene, på et så svakt
grunnlag, kan bli påført et stort miljøproblem, og det er uholdbart at
trafikksikkerheten i Sandviksveien/Postveien kan bli ytterligere svekket
som følge av dette. Saken har en enkel løsning. Fløyfjellstunnelen er en
del av E39, og dermed fylkets ansvar. De må finne en annet sted for et
steindeponi.
679 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
36 kommentarer:
Einar Marthinussen
Thorleif Næss
Leif Hansen
Leif Johan Larsen
Trude Skulstad
Thorleif Næss
Helge Rune Pedersen
Geir Henning Wiik
Dan Johnsen
Sigbjørn Løland Torpe
Anette Asbjørnsen
Thorleif Næss
Thorleif Næss
Knut Eikeland
Steinar Hjertnes
Ronny Johannessen
Jan Erik Christensen
Jan Egil Hammer.
Marion Louise Riiser
Linda Grimsdal
Roger Grimsdal
Gunnar A. Haahjem
Astrid Vangsnes
Bjørn Kvamme
Einar Nystad
Skomedal, dilly
Else Elisabeth Sørehavn Andersen
Else Elisabeth Sørehavn Andersen
Kirsten-Marie Jensen
Solveig Sjursæther
David Pal
Bjørn Kvamme
Jan Erik Kjerpeseth
Connie Solberg
Lisbeth Lohne Monsen
Lene Myhre Strand