1 Čilge iežat ášši
2 Čoakke vuolláičállagiid
3 Ovddit ášši árvvoštallamii

    Krever toveis kjøring tilbake i Kastellveien

    Oslo
    Krever toveis kjøring tilbake i Kastellveien
    Álggahuvvon: 06.05.2021 bokte Yvonne Schneider Evensen
    Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 06.11.2021
    Vedrørende omgjøring av Kastellveien til enveiskjørt vei Vi krever at det igjen skal kunne kjøres begge veier mellom Kastellveien og Ekebergveien, da avgjørelsen om denne endringen verken er varslet om eller gagner nærmiljøet på noen som helst måte. Avgjørelsen påvirker mange mennesker i nærmiljøet på Kastellet, og vi stiller oss spørrende til at bomanlegget prioriteres høyere enn menneskene som bor i nærmiljøet. BYM sier selv at det ikke engang har vurdert andre løsninger, for å få en toveis-løsning til å fungere her. Vi mener at vedtaket må gjøres om av følgende grunner: Manglende informasjon om endring. Den 03.02.2021 mottok beboere i nærområdet på Kastellet en sms fra Sporveien om at det den 04.02.2021 skulle starte anleggsarbeid i forbindelse med oppgradering av bomanlegget på Kastellet. Estimert arbeidstid ble satt til 6-8 uker. Utover dette er ingen informasjon sendt ut om beslutningen om å endre Kastellveien til en enveiskjørt gate. Vi stiller dermed spørsmål ved hele prosessen og måten denne avgjørelsen er blitt tatt på. Det fremkommer nå via Nordstrands Blad at omlegging og skiltplan ble vedtatt 19.03.2021, med en høringsfrist på tre uker, men altså uten at lokalmiljøet er blitt varslet på noen måte i denne perioden. Vi ble først “informert” da skiltene var på plass i veien mandag 03.05.21. Skaper økt trafikk i nærområdet. Kastellveien opp til trikken er for mange nærmeste link til Ekebergveien. Gitt at alle nærbutikker, leger, skoler, idrettshaller, kjøpesentre osv ligger på oversiden av Ekebergveien, så må trikkelinjene krysses i alle ærender beboere i området har. BYM viser til tre alternative veier som nå må brukes: kjøre bort til Holtet (som da må bli via Solveien, Holtveien eller Pareliusveien), Solveien via Seterliveien, eller Solveien ned til Nordstrandveien. Veiene som nevnes her er alle relativt smale veier, hvor det daglig ferdes mange barn til og fra skoler som Kastellet, Bekkelaget, Nordstrand, Steinerskolen og Nordseter. I Seterliveien, som garantert er en av de som kommer til å oppleve en trafikkøkning ligger også Bråten barnehage. Alle de nevnte veiene er i tettbebygde boligstrøk, som er relativt smale i utgangspunktet, og alle uten fortau. Dette vil også bli ekstra utfordrende med vinterføret. Det er har også i flere år vært forsøkt å redusere trafikken i Solveien, og tiltaket som nå er besluttet vil jo føre til det stikk motsatte. Mindre miljøvennlig og økt Co2 utslipp Endringen innebærer videre at mange som bor på denne siden av trikkelinjen, får en omvei på flere kilometer for å komme seg til Ekebergveien, noe som også må sees på som særdeles lite miljøvennlig, og vil gi et økt Co2-utslipp. Rent praktisk er adkomsten fra Kastellveien og opp til broen i Solveien også utfordrende, grunnet broen og krappe svinger. Større og lengre kjøretøy vil praksis ikke kunne benytte seg av denne veien, da de rett og slett ikke kommer fram. Det er stadig tilfeller av større lastebiler som i forsøk på å komme seg til Solveien må få snudd da de innser at de engang ikke kommer seg under broen. Med vinterføre i tillegg vil det her også bli ekstra utfordrende. Er en reell vurdering tatt? Det vises fra Bymiljøetaten til at det i utgangspunktet er lite trafikk i Cappelensvei og Kastellveien, og at en endring i kjøremønsteret ikke vil ha noen betydelig effekt på trafikksituasjonen i nærmiljøet. Er det egentlig foretatt en måling på dette? Eller vurdert en konsekvensvurdering? Det er også et urealistisk bilde av trafikken i den tiden vi er i nå, med en så stor del av befolkningen på hjemmekontor og elever på digital hjemmeskole. Det er uansett mer enn nok biltrafikk i løpet av en dag her til at det vil merkes på småveiene vi nå ufrivillig omdirigeres til. Vi forventer med dette at det tas en ny vurdering av denne beslutningen.
    478 bokte 300 Vuolláičállagat
    Geahča vuolláičállagiid Dát ášši lea giddejuvvon iige dan sáhte šat vuolláičállit
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    12 kommentárat:

    Tone Skårdal Tobiasson

    Bearjadat 07.05.2021
    Dette har gått over all forventning! Send inn så fort som mulig, de er jo allerede i gang med å omasfaltere slik at bare en bil kan passere i bredden!

    Trine Jøranli

    Bearjadat 07.05.2021
    Ja til toveiskjørt!!

    Ellen Moreite

    Bearjadat 07.05.2021
    Innledning til saken: « I forbindelse med ombyggingen av bomanlegget på Kastellet har trafikksikkerhetsavdelingen i Bymiljøetaten vært involvert for å forbedre trafikksikkerheten i krysset mellom Kastellveien og Ekebergveien. På grunn av at det ikke er plass til kjøretøy mellom planovergangen og Ekebergveien, er det vedtatt å enveisregulere Kastellveien permanent, slik at det blir forbudt å kjøre ut i Ekebergveien. Sykling mot enveiskjøring er tillatt», skriver Sporveien. Omlegging og skiltplan ble vedtatt 19. mars, viser dokumenter fra saksinnsyn hos Plan- og bygningsetaten. Bymiljøetaten satte deretter en høringsfrist på tre uker. Skiltingen ble iverksatt 3/5-21.

    Marianne Linde

    Duorastat 06.05.2021
    Savner en konsekvensanalyse. Seterliveien er smal og uten fortau. Er det plass til skoleelever, barnevogner og gående tilfra trikkeholdeplassen Bråten samt syklister i dette puslespillet?

    Sverre Lund

    Duorastat 06.05.2021
    Jeg savner en innledning om denne saken: - Hvem har vedtatt noe ? - Hva er vedtatt, og hvorfor ? - Når trer evt vedtaket i kraft ?

    Britt Fossum

    Duorastat 06.05.2021
    Stå på, denne veien må bli to veis kjørt igjen.

    Unni Sjøflot

    Duorastat 06.05.2021
    Det øker trafikken på småveiene i området som fører til mer trafikk hvor barn ferdes.

    Petter Vogt

    Duorastat 06.05.2021
    Dette gjelder også for avkjørselen til Ekebergrestauranten

    Christian Andersen

    Duorastat 06.05.2021
    Observerte i dag en stor trailer som måtte rygge ned fra Kastellet og som knapt kom forbi biler i Cappelens vei. Grunnet biler som hadde parkert der. Dette skaper farlige situasjoner for barn på vei til skole.

    Tom Erik Haug

    Duorastat 06.05.2021
    Må være toveiskjørt.

    Marius Rooth

    Duorastat 06.05.2021
    Bra med trikk men å nekte beboere å komme til og fra hjemmene sine er galt

    Heidi Auster

    Duorastat 06.05.2021
    Veien må være to veis kjørt