Bevar Bomveien!
Oslo
Álggahuvvon: 11.11.2024 bokte Camilla Sylling Clausen
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 11.05.2025
Det er planlagt en rekke tiltak på Bomveien mellom Midtstuen og Tryvannstua. At markatravere skal oppleve rundkjøringer i den utvidede turveien, vil overraske mange.
Det er kommet en søknad fra Bymiljøetaten til Landbruksdirektoratet om «Bygging av landbruksvei».
I den forbindelse har så Regionkontor landbruk Oslo, Rælingen og Lørenskog søkt Plan- og bygningsetaten om tiltak for bygging av vei.
La oss beholde denne viktige turveien med historisk verdi! Utbedring av veien vil føre til økt trafikk, med høyere fart (slik det allerede oppleves i dag) som er til hinder og fare for turgåere, syklister, barn og hunder, i tillegg til at det miljømessig er hensynsløs inngripen i naturen med slike store inngrep som er planlagt og søkt om.
Bomveien har en lang historie som rekreasjonsområde, og den ble etablert allerede i 1870. https://no.wikipedia.org/wiki/Bomveien_(Oslo)
Veien er eneste mulige turvei vinterstid, da den både måkes og strøs, og sideveiene er anlagt for aking og langrenn, der turgåere ikke er ønsket.
Det er snakk om grusveien som starter ved Midtstuen, går forbi Midtstubakken, videre gjennom Tråkka og frem til Tryvannsstua. Strekningen er på cirka 5,6 kilometer. Årsaken til tiltaket er blant annet å legge bedre til rette for tømmerdrift.
I følgebrevet står det blant annet at Bomveien benyttes for tømmertransport, biltrafikk, busser til arrangementer og for varetransport til Tryvannsstua. Søker mener at denne veien er den eneste veien i området som kan opparbeides til helårs tømmerdrift og skriver:
Bomveien er veldig populær som turvei og brukes av turgåere, de som triller barnevogn, syklister, hunder som får løpe fritt utenom båndtvangen etc.
Her er tiltakene som planlegges:
Utvidelse av svinger for å takle dagens vogntogstørrelse og krav til sikker transport.
Utvidelse av veibredden slik at det er mulig å benytte veien til transport sammen med annen turbruk.
Forsterke bæreevnen til veien i partier med dårlig kvalitet.
Lage velteplasser for opplasting med tømmerbil adskilt fra andre brukere.
Lage møtelommer mht. sikkerhet ved møtende trafikk og i møte mellom kjøretøy og markabrukere.
Etablere sammenhengende veikantgrøft i innerkant langs hele strekningen, samt legge i stikkrenner med cirka 100 meters avstand.
Lage rundkjøringer slik at ikke tømmerbilene må helt opp til Tryvannstua for snu.
Heve veien på enkelte strekninger slik at transporten blir mulig å gjennomføre.
Det vil være behov for å sprenge flere steder for å få gjennomført tiltakene. Veibredden vil variere mellom 5 og 9,5 meter.
Nå lager vi underskriftkampanje for å stoppe dette prosjektet i sin helhet!
Bjørn Liverød og Camilla Sylling Clausen
Midstuen - Oslo
7 kommentárat:
Haavard Martinsen
Haakon Langballe
Camilla Sylling Clausen
Camilla Sylling Clausen
Svar til Espen
Espen Holm
Marius Mehren