1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Innbyggerinitiativ - Krav om reell politisk behandling i Oslo Bystyre av sak vedr dispensasjon til bygging av tennishall på Disenjordet.

    Oslo
    Innbyggerinitiativ - Krav om reell politisk behandling i Oslo Bystyre av sak vedr dispensasjon til bygging av tennishall på Disenjordet.
    Opprettet: 18.09.2016 av Jørn Lie
    Sluttdato for signering: 18.10.2016
    Disenjordet er ikke ”vår” private bakhage. Den er regulert til park, tilgjengelig for offentligheten. Det er nå klart at Oslo bystyre skal ta stilling til om tennisklubben får festekontrakt for området. Det fremstår for oss utrolig at festeavtale kan tildeles en privat aktør etter en så mangelfull politisk og forvaltningsmessig prosess. Festeavtale gir økte rettigheter til området for tennisklubben med dertil tap av rettigheter til friareal for Oslos befolkning og kommende generasjoner. Grefsen tennisklubb (GTK) har i sitt fremlegg argumentert for at allmennheten vil nyte godt av bygging av hall. Vi hevder å ha tilbakevist dette da verken besluttende politikere eller GTK har sett/tatt hensyn til hva lokalbefolkningen egentlig ønsker. Forholdene ligger i dag svært dårlig an for harmonisk sameksistens mellom lokalbefolkningen og GTK dersom bygging av tennishall gjennomføres. Politikerne og GTK har her misoppfattet ”nerven” i lokalbefolkningen fullstendig. Vårt inntrykk er at lokalbefolkningen er svært opprørte over den politiske behandlingen og dispensasjonen som er gitt og kjenner seg maktesløse ovenfor de besluttende politikerne både lokalt og sentralt. Det som ville være godt for allmennheten ville være oppgradering av parken til noe befolkningen faktisk trenger. Vi etterlyser en større behovsanalyse av hva parken skal brukes til. Vi ønsker ikke at en privat aktør skal legge beslag på den mest sentrale delen av parkens areal og holde dørene låst for ikke-medlemmer. Låste dører der kun et mindretall av befolkningen har tilgang undergraver i seg selv begrepet allmennhetens beste. Vi er ikke ute etter å skjerme parken for oss selv eller holde den fri for aktivitet. Vi fremmer derfor med dette forslag om bygging av annet anlegg i parken i offentlig regi. Vi anser anlegging av ballbinge, basketballbane, volleyball-/beachhåndballbane og lekeplass som de mest aktuelle. Dersom der er politisk vilje til hall fremmer vi forslag om hall som inkluderer alle interesserte, uten stengte dører som kontrolleres av en privat aktør. Vi foreslår derfor utredning av tiltak som flerbrukshall eller svømmehall drevet i offentlig regi. Det ville være i allmennhetens interesse. På vegne av en nær samlet befolkning i nære omgivelser til Disenjordet fremmer vi med dette innbyggerforslag et krav om fornyet og reell politisk behandling da vi ikke anser beslutningen fattet i Byutviklingskomiteen (BUK) i 2015 som verken gyldig eller tilstrekkelig begrunnet. 1. Der har aldri vært noen reell politisk behandling av saken. Der foreligger med dette prosessuelle feil. 2. Vedtakene i Byutviklingskomiteen og i nordre Aker Bydel er basert på premissfeil. 3. Der har tilkommet nye elementer i saken. Vi viser til Bymiljøetatens uttalelse til Plan- og Bygningsetaten datert 04.05.16. Bymiljøetaten er i denne saken den eneste aktøren i offentlig forvaltning eller blant besluttende politikere som har evnet å se disse prosjektene i sammenheng. I nevnte uttalelse underkjenner også Bymiljøetaten konklusjonen gjort av Fylkesmannen 16.12.15. Ifølge Bymiljøetaten undergraver dispensasjon det prinsipielle formålet med reguleringsprosess. Vi retter kritikk mot saksprosessen fordi politikere og etater i liten grad har kommunisert seg imellom, og heller ikke har evnet å se de nevnte prosjektene i sammenheng. Vi nevner i den forbindelse at det var naboer som i april 2016 gjorde Bymiljøetaten oppmerksom på at GTK hadde fått dispensasjon fra reguleringsplanen. Vi konkluderer med at prosessen har vært svært mangelfull og premissene for vedtakene feilaktige. Vi anser tidligere vedtak i BUK og Bydel Nordre Aker som ugyldige i denne saken. Vedtakene er som vist basert på feilaktige og mangelfulle opplysninger, og der ligger beviselig premissfeil til grunn i tidligere politisk behandling av saken. Vi retter også kritikk mot prosessen mht saksbehandling i Bydelsutvalget i nordre Aker og i Byutviklingskomiteen, idet de nevnte organene ikke undersøkte sakens reelle opplysninger før vedtak ble fattet. Vi stiller oss med dette bak Bymiljøetatens syn der de underkjenner konklusjonen gjort av Fylkesmannen 16.12.15. Vi hevder at Oslo Bystyre med dette ikke er forpliktet til å følge tidligere politiske vedtak i saken gjort av Bydelsutvalget og Byutviklingskomiteen. GTK har bevisst misledet ansvarlige politikere med mangelfull informasjon, og de har endret søknaden gjennom prosessen. De vesentlige endringene i søknaden medfører i seg selv at dispensasjonen gitt i tidligere politisk vedtak må kjennes ugyldig. Politikerne i Byutviklingskomiteen og Bydelsutvalget i nordre Aker har aldri sett skissene og prosjektet slik de nå fremstår. Vedtaket ble i sin tid gjort ”under sterk tvil”. Med de egentlige og faktiske opplyningene som nå foreligger, endringene GTK har foretatt gjennom prosessen, samt en rekke dispensasjoner GTK har fått gjennom Plan- og Bygningsetaten burde det ikke lenger være noen tvil. Behandlingen av saken i BUK og i Bydelsutvalget er basert på tre grunnpremisser. GTK har vært på deputasjon i Rådhuset 2 ganger. Lokalbefolkningen fikk ikke anledning til å uttale seg til de ansvarlige politikerne før vedtakene ble fattet. Over 200 klager sendt til Plan- og Bygningsetaten i mai 2015 viser med tydelighet at innbyggerne i bydelen anser Disenjordet som et viktig og nødvendig friareal. Vi konkluderer med at den politiske behandlingen har vært grovt ubalansert, og anser vedtakene som ugyldige. I Bydelsutvalgets vedtak fra 12.05.16 står: ”Under forutsetning av at behovet for tennishallen som beskrevet fra Grefsen Tennisklubb er korrekt…”. Men dette ledet ikke til en reell behovsprøving av hva parken bør benyttes til, eller hvilket behov GTK egentlig har. Det ser ut til at Plan- og bygningsetaten har oversett vesentlige momenter og gitt rammetillatelse på feilaktig og mangelfullt grunnlag. Søknaden har blitt vesentlig endret gjennom prosessen og har store mangler. Dette er påvist av sivilarkitekt Michael Ross, som har skissert prosjektet slik det egentlig skulle fremstått i søknaden. Rammetillatelsen stiller ikke krav til noen fysiske rammer annet enn de få som tiltakshaver har funnet på selv. Vi konkluderer med at tennisklubbens søknad er misledende og basert på feilaktige opplysninger, at Byutviklingskomiteen og Bydelsutvalget i nordre Aker bydel er feilinformert/misledet, og at saken ikke har vært oppe til reell politisk behandling. Det er for oss om utgjør lokalbefolkningen og for styret i Grefsen og Disen velforening kjent at det planlegges fortetting med bygging av blokker på nedre Grefsen. Det er uklart hvor denne prosessen lander. Vi skal ikke underkjenne at vi også anser bygging av blokker i området som et svært uheldig politisk vedtak. I prosessen knyttet til bygging av tennishaller har saken vedr fortetting imidlertid særlig store implikasjoner. Vi krever at bygging av tennishall i det minste utsettes til saken vedr fortetting av nedre Grefsen er avgjort. Vi opplyser i denne forbindelse at det er mindre enn 100 meter fra den planlagte tennishallen til planlagt øvre begrensning av blokker (Lettvintveiens nordlige del). Hvor har besluttende politikere og Plan- og Bygningsetaten tenkt at den økte befolkningen skal oppholde seg utendørs? Disenjordet er det eneste friarealet i området. Å bygge tennishall i den sentrale delen av parken mens det planlegges økt fortetting fra omlag 250 eneboliger til omlag 2500 leiligheter i det mest nærliggende området er galskap! Vi krever at tidligere vedtak om dispensasjon til bygging av tennishall utenom reguleringsprosess kjennes ugyldig. Vi oppfordrer derfor Oslo Bystyre til å fremvise klokskap og politisk mot, og lytte til hva den store majoriteten av lokalbefolkningen på Grefsen/Disen faktisk ønsker. Vi oppfordrer Oslo Bystyre til å gjennomgå hele saken på en politisk og balansert måte, og fremmer krav om at Oslo Bystyre utreder Disenjordet som et parkområde der en reell behovsprøving av arealet må ligge til grunn.
    318 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    Én kommentar:

    Anita Berglund

    Torsdag 29.09.2016
    Følg saken på plan- og bygningsetatens saksinnsyn for gnr/bnr 75/92. innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201603962