30-grense i hele Dramsvegen
Tromsø, Troms
Opprettet: 18.05.2017 av Anders Baardsgaard
Sluttdato for signering: 18.06.2017
Tromsø kommune har i sin sykkelstrategi [1] satt Dramsvegen på førsteplass for prioritering av sykkeltrasé. Nå er våren her, og der er på tide å sette igang! 23.mai arrangerer Borgtun bydelsråd en markering ved toppen av Grøholtvegen, for å promotere 30 km/t som fartsgrense i hele Dramsvegen. Vi oppfordrer alle som er enig i formålet til å møte opp i perioden 07:30 – 08:15, evt. bare en del av tida.
Dramsvegen skal bli hovedferdselsåre for gående og syklister mellom sentrum og Breivika, altså mellom byens største boligområde og byens største arbeidsplass. Man kan se for seg mange tiltak for å legge til rette for dette, men et opplagt sted å begynne er å innføre 30-grense på hele strekningen.
Fordeler med redusert fartsgrense:
- fartsforskjellen mellom sykler og kjøretøy reduseres, og forbikjøringspresset minker (ved 25 km/t vil også el.sykler "miste motorkraft")
- skadepotensialet ved evt. ulykker reduseres betydelig
- veien blir mindre attraktiv for gjennomkjøring, fordi det tar lengre tid; og mindre trafikk medfører lavere risiko og bedre miljø
- mindre støy, og mindre støv når det er tørt
Et pussig poeng er at Dramsvegen idag ligger som en trafikkbarriere gjennom boligområdet Borgtun, med sin blanding av 30- 40- og 50-grenser. Det er 30-soner på begge sider som oppheves der andre veier krysser Dramsvegen. Praktisk sett trenger man bare å skru ned trafikkskilt når man innfører 30-grense -- det er ikke behov for å sette opp noen nye.
På vegne av styret i Borgtun bydelsråd,
Anders Baardsgaard
[1] Sykkelstrategi for Tromsø 2016 - 2026:
http://sykkelbyentromso.no/wp-content/uploads/2016/05/Sykkelstrategi-Troms%C3%B8-2016-2026-pr-140416.pdf
128 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
Én kommentar: