Meny Søk
1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Vi krever gratis bompassering etter klokken 18.00 hverdager og gratis lørdag og søndag

    Oslo
    Vi krever gratis bompassering etter klokken 18.00 hverdager og gratis lørdag og søndag
    Opprettet: 28.10.2018 av Cecilie Lyngby
    Sluttdato for signering: 28.11.2018
    La deres folkevalgte få leve og bevege seg slik vi ønsker. Miljø er et stort begrep som også omfatter trivsel og livsglede. I dag må flere barn droppe idrett på grunn av bomringen! Vi er mindre sosiale og syke/eldre holder seg mer hjemme. Konsekvensene er mange flere og nå må Byrådet våkne opp! Vi krever følgende: Gratis etter 18.00 mandag til fredag  Gratis lørdag og søndag  La byen leve! La barna fortsette på idrett! La oss få vårt sosiale liv etter vårt eget ønske! Få folket med dere, ikke imot!
    2365 av 300 underskrifter
    Skriv under sak Se underskrifter

    31 kommentarer:

    Yngve Thorstad

    Tirsdag 13.11.2018
    Nok er nok

    Mahta Souri

    Mandag 12.11.2018
    Hei, Helt enig med denne kommentaren: "Det blir i tillegg færre besøk til øvrige familiemedlemmer og venner som bor på den andre kanten av byen. Dette kan i seg selv medføre økt isolasjon, depresjon, psykiske lidelser og selvfølgelig økt offentlige helseutgifter. Å bygge murer i en by skaper et delt samfunn. Synes at politikerne må våkne opp før det er forsent!"

    Ahmed Ali

    Lørdag 10.11.2018
    Nei til bom

    Steinar Møllerop Nordbø

    Lørdag 10.11.2018
    Regner med at listen blir "vasket" før den blir innlevert siden jeg har vært litt vel ivrig og signert 2 ganger... Den 3. med mitt navn uten mellomnavn kan være en annen person med samme for- og etternavn =)

    Joachim aastsjø brunvold

    Lørdag 10.11.2018
    Signer

    Hawraz Shamal

    Lørdag 10.11.2018
    Fjern bompenger

    Bibi musavi

    Fredag 09.11.2018
    Nå må Norge slutte med å være miljøpoliti ved å straffe sine egne borgere. Tror neppe at noen andre land i verden fører et like aggressivt miljøpolitikk mot sine borgere som Norge gjør. Hvis både kvinner og menn skal delta i arbeidslivet er det viktig at forholdene for dette er på plass. Det er ikke alle som bor rett ved offentlig transport ordninger. Det er barn som må leveres på barnehager, skoler og fritidsaktiviter. For å få livet til å gå rundt er folk avhengig å ha biler. Disse bommene bidrar til at livene til folk blir vanskelig og stressende. Det blir i tillegg færre besøk til øvrige familiemedlemmer og venner som bor på den andre kanten av byen. Dette kan i seg selv medføre økt isolasjon, depresjon, psykiske lidelser og selvfølgelig økt offentlige helseutgifter. Å bygge murer i en by skaper et delt samfunn. Synes at politikerne må våkne opp før det er forsent!

    Gro Eva B

    Fredag 09.11.2018
    Jævla kjeltringe og landerøvere

    Heidi Evensen

    Onsdag 31.10.2018
    Hvis vi ikke klarer å bli kvitt bompenger burde det vel være mulig å få til betydelig lavere satser slik at det ikke kun blir de med mye penger som kan kjøre bil?

    Sahima S Ahmed

    Mandag 29.10.2018
    Nei til bom

    benthe stornes

    Mandag 29.10.2018
    leser mange av kommentarene her og en satte seg . lars henrik . det han sier og det han legger frem av paragrafer er faktisk lovbestemt av stortinget. hvordan kan de heve seg over dette ?? hvordan kan de overstyre det som er lovfast?? de går ut med at vi er et rikt land. et av de rikeste. her i østfold kjører vi rundt i hullete veier som er så i dårlig stand at jeg kan ikke kjøre motorsykkelen min over alt. nå leste vi at budskjettet for veier er nå stoppet til en viss grad og de skal bruke det til skoler og eldre. flott det. men vi betaler jo for å få bedre veier . når de reparerer rør i veien så kan det vel ikke være så vanskelig å legge ny astfalt hele veien når den er i dårlig stand. nei de lapper igjen hullet de har åpnet. hele veien fra fr.stad brua til gamle fr.stad som er en plass hvor mange turister kommer for å gå i gamle byen her kjører gjennom store hull i veien. noen hull er så ille at vi kjører slalom for å å ikke kjøre ned i de. dette vet de alt om. vi har en stor idrettshall, svømmehall ute og inne, golfbane, campingplass og gamle byen . alle disse som skal på på disse stedene må kjøre denne veien. nå kommer bomringen rundt hele fr.stad. de stenger av hele sentrum. jeg som har adresse fredrikstad føler nå at jeg ikke hører hjemme her for jeg må betale for å kjøre til legen min, fysio og koret som jeg trener på. jeg er ufør og vet ikke om jeg har råd til dette. jeg er for syk til å ta offentlig transport . må bruke bil. dette fører til at jeg lurer på om jeg skal bytte lege , fysio og slutte i koret. gå på kafe får jeg gjøre på min side av bruen. handle får jeg gjøre her . besøke min bror eller venner går ikke for da må jeg betale to ganger på en tur. dette er absurb.

    Catherine Howells

    Mandag 29.10.2018
    Jeg jobber på rare tider, så kjører nesten aldri i rushen, bor rett innenfor bygrensen. Når jeg slutter på nattevakt søndag morgen, kan det ta meg opptil halvannen time å komme meg hjem kollektivt etter et nitimers skift - med bilen er jeg hjemme på ett kvarter. Ironisk nok er jobben min å sørge for at trikkene ruller ut portene i riktig rekkefølge om morgenen. Er stor tilhenger av kollektivtransport og syns bilfri by innenfor ring1 eller ring2 hadde vært flott, men jeg jobber altså for det meste på tider da kollektivnettet er temmelig glissent. Etter prisøkningen koster bomringen meg rundt 2000,- i måneden — en dobling av bomutgifter fra 12000,- i året til 24000,-... Et betydelig innhogg i en allerede trang økonomi. Med bom mellom Oslo og Lørenskog i tillegg, vil adgangen til nærmeste kjøpesenter, byggvareforhandler, el-forhandler ++ koste ekstra. Alternativt kan man kjøre over dobbelt så langt for å kjøre bomfritt

    Cato Stenmark

    Mandag 29.10.2018
    I Gøteborg så er det gratis på kveld, helger og helligdager. I tillegg til at takstene er lave. Hva om vi kunne fått til noe lignende her? Da hadde ikke folk blitt rana på høylys dag.

    Tove Richvoldsen

    Søndag 28.10.2018
    Bor i Østfold og jobber i Oslo. Tog er håpløst da det er altfor ustabilt med hensyn til at det stadig er store forsinkelser og innstilte avganger. Tar man toget må man også belage seg på å stå hele strekningen i rushtiden. For meg vil det si 40 min til Oslo. Så er det bare å håpe at toget du skal videre med er i rute. Om det er innstilt så er alternativet enten å vente på neste tog eller betale tilleggsbillett på T-banen. Hvis alt klaffer tar det 1 time og 10 min å komme seg på jobb. Hjemover tar det 1 time og 30 min for da er det 20 min å vente på Oslo S. Med bil tar det i gjennomsnitt 30-35 min én vei. Dette er helt sikkert ikke så ille i forhold til mange andre, men jeg syns det er ille nok. Nå må snart noen våkne og skjønne at dette er hinsides all sunn fornuft!

    NEI TIL BOMPENGER

    Søndag 28.10.2018
    SHARIF

    Ali Dakujevitsj Musajev

    Søndag 28.10.2018
    Hei, jeg kommer til å betale ca 15.000kr per år, det er for mye.

    Osman Tantenberg

    Søndag 28.10.2018
    Absolutt enig! La Norske folk leve seg normalt

    Miroslaw Fornal

    Søndag 28.10.2018
    Byrådet i Oslo burde skamme seg for sin Diktatorisk måte å tvinge dette i gjennom på.... ser frem til dere går av DERE ER IKKE FOR FOLKET.!!

    Isa D

    Søndag 28.10.2018
    I Sverige også gratis i helger!!!

    Kai Thoresen

    Søndag 28.10.2018
    Bygrense bommene imellom Lørenskog og Oslo , gjør at motorvei avkjøringene som ligger i Lørenskog ikke lenger kan brukes av oss som jobber og lever idette området , dette gjør at stovner og høybråten får flere tusen biler extra gjennom boligstrøket sitt. Lørenskog Stasjon i Høybråtenveien, starveien, Karihaugen blir det bommer slik at vi ikke kommer fra karihaugen mot stovner uten å kjøre gjennom høybråten. Blir sikkert fullt kaos når alle svinger av ved jerikoveien for å komme til Høybråten, karihaugen og ellingsrudflata dette vil forsinke alle bussene som kjører forbi furuset mot lørenskog.

    Ulfam Raja

    Søndag 28.10.2018
    Raymond Johansen og teriLann Marie nguyen for noen luringer!! Få begge ut av regjeringa!

    Lars Henrik Jensen

    Søndag 28.10.2018
    Bompenger bryter med Norges grunnlov: § 106. Alle som oppheld seg lovleg i riket, kan fritt ferdast innanfor grensene og velje bustad der. Ingen kan nektast å forlate riket om det ikkje trengst av omsyn til effektiv rettsforfølging eller fordi dei skal gjere verneplikt. Norske statsborgarar kan ikkje nektast tilgjenge til riket. § 109. Alle har rett til utdanning. Born har rett til å ta imot grunnleggjande opplæring. Opplæringa skal utvikle evnene til kvart barn og ta omsyn til dei behova det har, og fremje respekt for demokratiet, rettsstaten og menneskerettane. Dei statlege styresmaktene skal sikre tilgjenge til vidaregåande opplæring og likt høve til høgare utdanning på grunnlag av kvalifikasjonar. § 110. Dei statlege styresmaktene skal leggje til rette for at kvart arbeidsført menneske kan leve av arbeidet sitt eller næringsverksemda si. Den som ikkje sjølv kan forsyte seg, har rett til stønad frå det offentlege. Nærare føresegner om medråderetten til dei tilsette på arbeidsplassen blir fastsette i lov. Kommentarer til grunnloven: §106: Bommer er en hindring uansett om den er fysisk eller ikke er fysisk og derfor bryter dette med grunnloven, da det blir en økonomisk hindring for folk flest. §109: Barn blir skadelidende og dette hindrer barns behov både når det gjelder skole og mest tungtveiende går inn under at barn ikke får deltatt på aktiviteter og det sosiale, barn skal ikke sitte hjemme å spille dataspill!!! §110: Mange næringsdrivende sliter økonomisk etter bomstasjonene får innpass, kundene deres ønsker ikke betale mer enn nødvendig. Bompenger gjør at de fleste næringsdrivende vil si nei til å kjøre i Oslo uansett om et vannrør er lekk og ødelegger boliger og eiendommer så har bompengene årsak til dette. Bompenger gjør det umulig å overleve i samfunnet, prisene på leiemarkedet, boligmarkedet og strøm og energikostnadene og ikke minst drivstoff og skatter og avgifter vil legge et lokk og gjøre at flere næringsdrivende legger ned virksomheten og går heller over til å bli uføretrygdede!

    Unni Hansen-Dahl

    Søndag 28.10.2018
    Bilfritt sentrum er bra, men la det bli sentrum ikke hele byen. Ingen bommer fra ring 3 og utover.

    Mustafa Shakir

    Søndag 28.10.2018
    Dere må fjerne bomstasjoner Nok er Nok , stop å lure folk og ikke la dem fjerne selv

    Broooooskii Agnes

    Søndag 28.10.2018
    Fjern bompenger hurtig

    Walid ess

    Søndag 28.10.2018
    Lev fritt bom = Berlinmuren

    Britt Fossum

    Søndag 28.10.2018
    La Norge bli fritt igjen. Dette er totalt uakseptabelt . Det begrenser folks liv så enormt. .flaut at Norge kan dele opp hele landet i små biter, så bevegelsesfriheten blir borte!!!!

    Babeeshan Jeyapalan

    Søndag 28.10.2018
    100% enig! Å få bilister til å benytte seg av kollektiv transport til jobb under rushtid, er forståelig. Det skaper mer plass til de som må bruke bil og mindre køtid. Men å ha skyhøye bompriser på kvelder og helger når man kjører full bil, med hele familien, venner, flere barn, fotballaget osv. er idiotisk! Ingen transportmiddel enn bil lønner seg da! Ja til gratis bom etter kl 18.00 og helger! Slik har de i London, i en by med 8m innbyggere!!

    Inger Lund

    Søndag 28.10.2018
    I et fritt land er det en menneskerett å få bevege seg fritt

    Finn Lynghjem

    Søndag 28.10.2018
    Absolutt, det er det norske folket som skal bestemme i landet.

    Camilla Halvorsen

    Søndag 28.10.2018
    Skal det ikke være det norske folk som bestemmer i dette landet???

    Legg til kommentar

    Skriv under denne saken

    Fyll inn navn, adresse og postnummer for å signere saken. Informasjonen må oppgis slik at signaturen din kan verifiseres.