1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Nøtterøy ut av ”Bypakke Tønsberg”.

    Færder, Vestfold
    Nøtterøy ut av ”Bypakke Tønsberg”.
    Opprettet: 22.02.2016 av Ola Gøthesen
    Sluttdato for signering: 22.03.2016
    Nøtterøy ut av ”Bypakke Tønsberg”. Forslag om å trekke Nøtterøy(Færder) ut av samarbeidet om ”Bypakke Tønsberg. Tønsberg og Færder har helt ulike behov og utfordringer når det gjelder trafikk. Tønsberg ønsker å fjerne privatbilismen i bygatene ved å overføre den til offentlig transport og sykkel, samtidig som de ønsker å benytte øyenes betalingsevne ved å tvinge deres trafikk til å gå i byens nærområde. Færder, på sin side, har behov for at biltrafikken, som skal til andre destinasjoner enn Tønsberg, kan passere fritt, og raskest mulig til E18. Dette kan best skje ved en forbindelse over Vestfjorden, ved Hella, som vil være fordelaktig for begge kommuner. Fordelen ved forbindelsen er følgende: • Bidrar til å samle regionen. • Minsker trafikkpresset på Tønsberg by. • Minsker trafikkpresset på Semslinna. • Minsker utbyggingspresset på Tønsberg by. • Gir øyboerne ekspressadgang til E-18 for nord- og sørgående trafikk. • Minsker behovet for å løse interne trafikkproblemer i Tønsberg. • Minsker Tønsbergs behov for sammenslåing med Nøtterøy. • Blir langt rimeligere enn Kaldnesforbindelsen. • Letter presset på Hogsnes-bakken og tar trafikk fra Brunstad og Stokke sentrum. • Gir øyboerne adgang til et større arbeidsmarked. • Gir Stokke-boerne ekspressadgang til øyriket. • Letter transportforholdene for industrien på øyene. • Letter adgangen for sommergjestene til øyene. • Gir øyboerne noe igjen for alle bompengene de betaler. • Veinettet på Nøtterøy kan beholdes som det er, med unntak av strekningen Borgheim-Hella. • Innvendinger mot forbindelsen kan løses med tunnell. • Fjerner behovet for den planlagte, miljø-ødeleggende trafikkløsningen i området Teie sentrum-Kolberg. • Gir turistene ekspressadgang til Færder nasjonalpark. I tillegg til det ovenstående, kan følgende anføres: Ved å kreve bompenger ved begge trafikkårene til fastlandet, vil de 26.000 få en rimeligere løsning på sin trafikkavvikling enn Kaldnes-Korten løsningen. Dette vil, sammen med det planlagte Presterød-prosjektet, lette trafikkproblematikken i Tønsberg og gi byen god tid til å finne gode, egne løsninger. Forslaget vil gjøre sitt til at Tønsberg vil beholde sitt attraktive, menneskevennlige preg, i sterk kontrast til Kaldnes-Korten forbindelsen.
    328 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    2 kommentarer:

    Jarl Teig

    Torsdag 03.03.2016
    Lista bør renses for doble og tredoble signaturer!

    Jarl Teig

    Torsdag 03.03.2016
    Det er om å gjøre å få over 300 unike signaturer - Kommuneloven § 39a . Det kalles da et innbyggerinitiativ som må behandles seriøst i kommunens organer slik som i kommunestyret. :) "Share" på Facebook - til alle dine Nøtterøy-venner!