1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Nei til helårlig båndtvang på Hellestø.

    Sola, Rogaland
    Nei til helårlig båndtvang på Hellestø.
    Opprettet: 04.03.2016 av Jeanett Kliment
    Sluttdato for signering: 30.06.2016
    Støtt saken om å igjen få slippe hundene på Hellestøstranden. Fra 1.1.16 ble det innført helårlig båndtvang på Hellestø. Legger ved utdrag fra Loven om Hundehold, her kan det se ut som politikerne i Sola Kommune ikke tar hensyn til turgåere som ønsker å gå tur med hunden løs. "c)på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser, d)i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder," "Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. " Håper på god oppslutning, vi må vise politikerne at vi er mange!
    906 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    13 kommentarer:

    Elin Dalen-Rasmussen

    Fredag 11.03.2016
    De fleste Jærstrendene er landskapsvernområder, særlig for trekkende/hekkende fugl. De er gjennom konkelig resolusjon helårsbåndtvang på. Noen strender er det ikke slikt nasjonalt vern på, og det blir da opp til den enkelte kommune, å fatte enkeltvedtak om utvidet båndtvang i utsatte områder. Jeg tror saken på Helestøstranda handler om grunneier versus allemannsretten. Det handler om noen som er redd hund. Hellestø og Bybergsanden er eneste strender som har vært tillatt uten bånd 3 dager i uka uten om ordinær båndtvang. Resten av befolkningen har stranda til sin disposisjon tirsdag/torsdag/løsrdag/søndag. Altså de beste dagene! 4 dager i uka. Og forøvrig har de ALLE de andre flotte strendene, som er lett tilgjengelig fra hele regionen. På grunn av Hellestø har vi mange særdeles lykkelige hunder. Der har vi ikke lenger... (litt spøkefull..) Noen mener vi kan jo bare springe i skauen, men det er ikke så lett, vi har stort sett FJELL, så "i skauen" er synonumt med klatretur. Det er ikke alle som er gode til beins, eller fjellvant for øvrig. Jeg vil ha MANGFOLD.... Snufs (Trist og lei meg på min hund, Iris' vegne)

    Lise Olsen

    Onsdag 09.03.2016
    Kjempetrist sak dette her...skulle vel være mer enn nok plass for oss alle til å gå tur. Vanlige to bente har hundre/tusenvis av plasser å gå tur her i distriktet. Må da kunne gå an å dele? Er vel ikke for mye å be om at de som har hund, kan få ha ein "friplass"? Selv har eg hatt hest i mange herrens år og det var ikke lett å ri på tur med riding forbudt skilt over alt..Virkelig frustrenede når man har en såpass flott hobby som hest. Båndtvang overalt er vel på grensen for dyreplageri som noen nevnte? Ønsker vi virkelig et samfunn uten dyr og lykkelige eiere? Viktig for helsa til både hund og eier å kunne ferdes litt fritt. Min mening er at vi alle kan dele vår frie natur og nyte det lille frie med har, selvsagt med respekt for naturen, både med forsøpling og for medmennesker.

    Pål Øien

    Onsdag 09.03.2016
    Hei. Jeg har ikke hund selv, men er enig i at det bør være ett fristed der hunder kan få lov til å løpe fritt rundt en gang i blandt. Derfor signerte jeg listen. Som flere av dere skriver er det viktig at alle hundeeiere plukker opp avføringen etter hundene sine og kaster disse posene i søppeldunker og ikke hiver de utover området. De fleste er flinke og passer på dette, men det er alltids noen få som ødelegger for mange andre. En betingelse for at hundene skal løpe fritt må selvfølgelig være at de er lydige og ikke aggressive.

    Kjetil Skjeie

    Mandag 07.03.2016
    Har hatt hund i snart ett år og ingen steder trives den bedre. Å springe fritt på et såpass stort område er helt supert. MEN, jeg kan forstå at vi skal nektes dette om hundeeiere fortsetter å være sløve med å ta med seg bæsjeposene sine. Det er ofte at jeg på min retur til bilen tar med meg flere poser som ligger igjen. Det er for sløvt av dere. Mange folk uten hund synes jo at dette er ødeleggende for naturopplevelsen de er ute etter på en strandtur.

    Laila Haugeneset

    Søndag 06.03.2016
    Mange utenforstående mener nok at vårt engasjement her, vitner om manglende samfunnsengasjement rundt saker som angår storsamfunnet . Vakre Hellestø innbyr til gode møter MELLOM MENNESKER og dyr-. Hva med å spille ut det meget aktuelle kortet -Integrering/Sosialisering ?Ikke bare av våre nye landsmenn, men alle som trenger å være litt sosiale? Ikke alle som liker/godtar hunder, er så heldige å ha en. Hvor lett er det å gå bort til, og ta kontakt med, vilt fremmede for å ta en prat? Hunder bryr seg ikke om sosial status, alder, religion eller nasjonalitet. DE ER VIKTIGE BROBYGGERE! Mine hunder (uten bånd), hilser mer enn gjerne, og gir en kos til dem som viser at de ønsker det

    Cecilia Wiik

    Lørdag 05.03.2016
    Så mye strender som finnes på Jæren burde det finnes en hundestrand for daglig bruk HELE ÅRET og at det finnes fuglesikre søppeldunker slik at hundeeiere plukker opp etter bikkja og ikke faller forfristelsen til å la være. Vi ønsker ikke vasse i shit noe sted!

    Bemedikt Oddsson

    Lørdag 05.03.2016
    I have a rodeshian ridgeback, soon to be 10 months. She is still a puppy even if she is pretty big. So she dose not all ways listed to our command (specially if she has not gone running for two days and when go to the beach and she knows it's she will be abel to run, then she will running like crazy for few minutes and go to everyone she sees) but I know that she is not aggressive dog and will not hurt anybody. She is very energetic and that is what makes people sceard of her. We go to helestø every Sunday and meet dogs. We all ways take her to the right side of the parking there is not many people walking and there she can run free and happy. We have met some people that are very angry that she is not on her leach and are screaming at us for letting her go, even if she is only running and smelling then for few seconds and then running away to us.

    Maren Kvalvåg

    Lørdag 05.03.2016
    Jeg kjører fra Jørpeland for å gå tur med hunden min på Hellestø. Nydelig plass!

    U. M.

    Lørdag 05.03.2016
    For meg er helårlig båndtvang dyreplageri!

    Gunhild Nedrebø

    Lørdag 05.03.2016
    Vi har jo så mange fine strender her at jeg ser ikke problemet med at vi hundeeiere fikk oss en "helårsstrand" hvor hundene kunne vært løse!

    Terje Aareskjold

    Fredag 04.03.2016
    *så kan dere IKKE skyve det under bordet. Beklager skrivefeilen

    Elin Dalen-Rasmussen

    Fredag 04.03.2016
    Viktig son noen sier på fb-siden, at fokus på felles helsgevinst for både menneske og hund er superviktig. Folk som kanskje sliter med sosial kontakt, vil kunne bruke hunden til å skape en sosial arena, Dette skal jammen ikke undervurderes

    Terje Aareskjold

    Fredag 04.03.2016
    En tankevekker! Skal våre hunder gå tur med en rekkevidde på 1 meter i bånd så skapes det mye mer konflikter for hundens helse og hjernetrim. Du vil da skape hunder som ikke har fått utviklet sitt maksimale potensiale. Under Mattilsynet sine etiske regler så er det da faktisk i grenseland til dyremishandling å kun la hundene våre vandre i en 1 til 1.5m lenke/lær eller bånd hele livet. Jeg er enig i båndtvang rundt bebyggelser og der det finnes større gårdsdrift. Enig i båndtvang på hunder som ikke adlyder kommando og kan fare på ville veier. Men én strand som Hellestø er perfekt område der vi kan la hundene våre få den mosjon og hjernetrim dem trenger. Vi hunde eiere forventer ikke mye, men da utrolig mangen har hunder så kan dere i kommunen skyve det under bordet. En plass med frihet må vi få lov og ha. Takk for meg.