Lokk over motorveien i Eidsvåg
Bergen, Vestland
Opprettet: 10.02.2021 av Lars Riis Ellingsen
Sluttdato for signering: 10.08.2021
Bybanen til Åsane er planlagt gjennom Eidsvåg. I den forbindelse skal også Fløyfjellstunnelen forlenges.
Fagetaten vil teppebombe Eidsvåg med nye veisystemer som følge av dette.
Eidsvåg blir spjæret av mer motorvei og spagettikryss. Det blir både Nygårdstangen og Danmarks plass på en gang.
Men det finnes andre mulige løsninger.
Hovedpunkt:
- Vi ønsker at den nye motorveien og forlengelsen av Fløyfjellstunnelen (E39) legges i en 780 meter kulvert
under terrenget gjennom Eidsvåg.
Dersom forlengelsen av Fløyfjellstunnelen (ny E39) legges i en sammenhengende betongkulvert
under terrengnivå gjennom Eidsvåg, vil det fjerne dagens barriere og Eidsvåg kan bli helt igjen!
Det vil skape en sammenhengende blågrønn struktur. Både støy og luftforurensing vil minimeres,
og det vil muliggjøre en total forvandling av Eidsvåg som vil tilrettelegge for fortetting, oppmuntre til bruk av sykkel,
skape møtesteder som attraktive torg og byrom i et av Bergens mest sentrumsnære arealer.
Utbyggingen av bybanen til Bergen Nord representerer en historisk mulighet til å bruke byreparasjon,
altså transformasjon av dødt byrom, til å gjenopprette det gode liv i området.
En forlenget Fløyfjellstunnel vil kunne gi alle Eidsvågbeboere uhindret og trygg tilgang til ren luft, sjø og fjell
og flere vil få muligheten til å bo i Eidsvåg på en god og miljøvennlig måte.
Når E39 blir lagt under lokk vil Eidsvåg kunne bli et frodig gang- og sykkelbasert nærsentrum med små butikker
og møteplasser.
Bergen kommune ønsker det samme som oss og i en byrådssak fra 2019 ( 2019/27358-2) snakker de om å reparere
tidligere feilgrep. Her vises det til behovet for en strategi for byreparasjon med Åsane bydel som pilot.
Et notat sier at “Åsane har et sterkt behov for tilrettelegging for syklende og gående...redusere utslippene og
bedre luften”, og videre at “E39 ligger som en barriere mellom arealer i øst og vest, og veitrafikken skaper store
støyutfordringer i området.”
Det foreslåtte planforslaget fra fagetaten i forbindelse med utbyggingen av bybanen fremstår som et mareritt for
Eidsvåg. Biltrafikken skal gå i dagen, tett på drikkevannskilden Jordalsvatnet og Ervik barnehage.
God luftkvalitet, redusert støy og bilfrie byrom er ikke vektlagt siden “det er for dyrt”.
Vi reagerer på at Eidsvågbeboere er ikke verdt den kostnaden, og Indre og Ytre Eidsvåg skal fortsatt være delt av en
trafikkmaskin som skal fasilitere for nærmere 20 millioner biler årlig.
Vi kan ikke stå på sidelinjen lenger og se på nok et dårlig valg for vår bydel.
Lenge nok har åsabuer blitt avsett med smuler - og lenge nok har vår bydel vært et bilbasert handlesenter i en
asfaltørken for resten av Bergen by.
Vi har en klar oppfordring til både fagmiljøer og politikere i Bergen kommune:
Ikke gjør nok et historisk feilgrep, lær av de dårlige valgene som er tatt i Bergen Nord og ta fjellvettreglene til
etterretning. Det er ingen skam å snu snu! Gi oss tilbake muligheten til å leve gode, bærekraftige liv.
#JegElskerEidsvåg
650 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
17 kommentarer:
Silje Eikemo
Rolf Wik
Tone Markussen
Anina von Hofacker
Ronny Lockert
Irene Laukli
Anders Finne
Oddveig Åsheim
Nina Therese Bjørge
Arne Riise
Frode Hersvik
Yngve Hope
Anders Høyvik
Sandra Høiland
Edel Teige
Frode Synnevåg
Melissa Laureen Packer Hope