1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Kollektivtilbud i Østre Toten

    Innlandet
    Kollektivtilbud i Østre Toten
    Opprettet: 16.09.2022 av Tor Gaute Lien
    Sluttdato for signering: 16.03.2023
    Østre Toten kommune har fire tettsteder, hvorav Skreia er stor. Statlige føringer forteller oss at vi skal fortette, og bygge opp rundt tettstedene vi har. Vi skal også legge opp til et samfunn som er mindre bilbasert. Østre Toten kommune arbeider nå med å utvikle en stor del i sentrum av Skreia til boliger og leiligheter. Samtidig arbeides det med å få flyttet skytebanen slik at man kan fortette sentrumsområdet helt ut til Helgestadfeltet. Så kommunen gjør sin del for å oppfylle de statlige forventningene om fortetting og bygge opp rundt sentra. Nå er det på tide at Fylkeskommunen gjør sin del. For det blir mindre attraktivt å bo på Skreia når det ikke er en fungerende kollektivtilbud. Flybussen var et godt alternativ som mange brukte, men om Ringruta faktisk kunne kommet innom Skreia regelmessig hadde fylkeskommunen også levert på de overordnede retningslinjene. Mange som bor i kommunen pendler også innover mot Oslo. Uten kollektivtransport kommer man seg ikke til Gjøvikbanen for å ta toget. Mange mener at en bussforbindelse til Eidsvoll kan føre til at flere tar tog fra der, ettersom det går oftere og raskere. Vi ønsker at Innlandet Fylkeskommune skal vurdere følgende: 1. Endre rutetabellen slik at Ringrutene går innom Skreia sentrum 2. Bidra til at det startes opp en bussforbindelse mellom Gjøvik og Eidsvoll 3. Vurdere et prøveprosjekt ala HentMeg i Sauda i Østre Toten kommune
    666 av 500 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    22 kommentarer:

    Ottar Næss

    Søndag 25.09.2022
    På tide at flybussen Gjøvik - Skreia - Gardermoen kommer på plass. Politikere "skriker" om bruk av kollektiv transport, sørg da for å tilrettelegge sådan. Faktisk flaut at folk må lage "sak" for at nødvendigheter realiseres !

    Ole Kristian Snekkerbakken

    Fredag 23.09.2022
    På tide å få i gang igjen en bussforbindelse mot OSL og Hovedstaden nå, Bussen har vært et savn siden 2020 for mange som faktisk brukte den både til arbeidsreiser og fritidsreiser. Skap en reel mulighet til et nytt tilbud for de reisende nå!

    Liv Marit Førde Gran

    Torsdag 22.09.2022
    Eg ynskje flybussen tilbake! Det er bra å komma seg til Eidsvoll og, men det er lettare å ta buss direkte til og frå Gardermoen.

    Kjersti N. Tjernshaugen

    Torsdag 22.09.2022
    Buss til Eidsvoll stasjon hadde vært helt supert!

    Lisbet Stranden

    Torsdag 22.09.2022
    Jeg ønsker å få tilbake flybussen/TimeEkspressen. Gjøvik-Oslo t/r

    Ola Brox

    Torsdag 22.09.2022
    Er svært fornøyd med tog Eidsvoll-Gardermoen-Oslo! Det er både raskt og rimelig (mye rimeligere!) - og det er avganger 3 ganger i timen (ikke 2)! Så et busstilbud til Eidsvoll stasjon - med korrespondanse med tog - hadde vært midt i blinken - både for reise til Gardermoen og til Oslo (og videre sørover/vestover).

    Tone Brox

    Torsdag 22.09.2022
    Ønsker buss til Eidsvoll stasjon. Der går det tog videre til Gardermoen og Oslo S tre ganger i timen. Veldig grei reisemåte!

    Sonja Henny Tråholt

    Onsdag 21.09.2022
    Nå må kommunikasjonen bedres på Skreia. Flybussen er et godt alternativ

    Per Yngve Steinsholt

    Onsdag 21.09.2022
    Toget fra Eidsvoll stasjon til Gardermoen og Oslo går 2 ganger i timen, og er svært billig. Vi greier oss med buss Gjøvik-Eidsvoll for å komme til Oslo. Men til og fra Gardermoen har vi måttet kjøre - for vi har oftest landet for seint til å rekke siste bussen hjem. (Og overnatting på Gardermoen koster flesk!)

    Mette Kristie Mehlum

    Onsdag 21.09.2022
    Jeg ønsker at flybussen kommer tilbake. Den brukes også når man skal til sykehusene i Oslo, blir enklere jfr pasientreiser.

    Lise Aarsby

    Onsdag 21.09.2022
    Jeg ønsker at flybussen kommer tilbake.

    Hans Jørgen Holmen

    Onsdag 21.09.2022
    Dette må prioriteres. Nedprioriteringen av kollektivtilbud til landets største arbeidsmarked, flyplass og generelle tilbud som ligger i så kort avstand til Østre Toten er merkelig. Meg selv, samt mange av mine naboer i Totenvika pendler til Gardermoen/Oslo i kombinasjon med hjemmekontor. Denne måten å arbeide på har økt de siste to årene og gjør det å bo på bygda mer tilgjengelig. Mangelen på busstilbud vanskeliggjør også besøk som lander på Gardermoen da man enten må hente, eller leie bil. Det koster fort 5-600,- å kjøre strekningen, tidsbruken i bil er dødtid og CO2 utslippene er unødvendige. Jeg ser 3 løsninger: 1: Gjøvik - Gardermoen - Oslo 2: Gjøvik - Eidsvoll stasjon (vanskeliggjør bruk for de som arbeider i Gardermoen næringspark). 3 Skreia - Feiring (som korresponderer med Ruters tilbud til Eidsvoll stasjon, bedre enn ingenting).

    Erik Haug

    Onsdag 21.09.2022
    For meg er det ufattelig at Ringruta ikke kjører innom Skreia. Det må også settes opp en bussforbindelse mellom Gjøvik og Eidsvoll, som et minimum hvis ikke Gjøvik-Gardermoen- Oslo gjenopprettes. En styrking av kollektivtransporten er en styrking av lokalamfunnet.

    Kristin Jess-Bakken

    Onsdag 21.09.2022
    Det må være en rimelig og hyppig/korresponderende bussforbindelse mellom Gjøvik, Lena og Eidsvoll. Med to spor, og hurtigtog er dette ruten jeg velger i min pendlerhverdag. Da er det kun 1,5 time inn i gryta. De fleste pendlere jeg kjenner trenger bare å komme seg til Eidsvoll.

    Kari Egge

    Tirsdag 20.09.2022
    Jeg ønsker at busstilbudet Gjøvik - Oslo, via Gardermoen, kommer i gang igjen snarest. Jeg ser ingen god løsning for passasjerer å måtte skifte til tog på og fra Eidsvoll. Det blir dyrere og mindre effektivt enn å ha en "dør til dør" ordning med samme buss.

    Svein Berg

    Mandag 19.09.2022
    En rute mellom Gjøvik og Eidsvoll kan være en god idé. MEN for å få den til å gå. Må det være et samarbeid mellom Innlanstrafikk og Ruter. Da vil det være mulig å få akseptabel billettpriser. En kommersiell aktør får ikke subsidier. Så da vil billettprisen bli for høy for at folk vil bruke tilbudet.

    May Britt Roseth - Hansen

    Mandag 19.09.2022
    Vi trenger ordentlig kollektivt transport Gjøvik- Skreia da det er vanskelig å komme hjem fra Gjøvik etter klokka 17.00 og Skreia- Eidsvoll/Gardemoen da det er helt umulig ja ingen mulighet å kom dit med kollektiv transport da må man prøve å komme seg til om det går buss da til Gjøvik og så tog til Oslo og så tog fra Oslo til Gardermoen/eidsvoll. JA vi trenger et ordentlig kollektivt tilbud.

    Håvard Stefferud

    Søndag 18.09.2022
    Ønsker rute Gjøvik via Skreia til Eidsvoll togstasjon. Alternativt at ekspress bussen fra Gjøvik, via Gardermoen til Oslo kommer i gang igjen.

    Oddbjørn Dahl

    Søndag 18.09.2022
    Jeg mener at bussen bør gå fra Gjøvik via Gardermoen til Oslo

    René Rye

    Søndag 18.09.2022
    Dette er et fantastisk og nødvendig forlag som man bør få gjennomført.

    Arne Otto Aarsby

    Lørdag 17.09.2022
    Jeg vil gjerne at «Flybussen» blir satt i rute igjen

    Tor Gaute Lien

    Lørdag 17.09.2022
    Dette er noe SP, H, V og FrP har jobbet for lenge, og vi ville lage en slik sak for at innbyggerne kan være med å påvirke Fylkeskommunen. Det ble problematisk å legge ut fra kommunen, så jeg lagde denne nå. Etter debatten på Skreia er det tydelig at de fleste partiene er positive til dette. Skriv under slik at Fylkeskommunen må vurdere dette!