1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Bevar Bomveien - ny aksjon høst 2025!

    Oslo
    Bevar Bomveien - ny aksjon høst 2025!
    Opprettet: 23.09.2025 av Camilla Sylling Clausen
    Sluttdato for signering: 23.03.2026
    Høringsinnspill til Flerbruksplanen – Saksnummer 23/1011 Viser til tidligere opprop i 2024 Vi viser til høringen av Flerbruksplan for Oslo kommunes skoger 2025–2034, og uttaler oss spesielt om forslaget om å oppgradere Bomveien fra Midtstuen til Tryvann til skogsbilvei for helårs tømmertransport. Vi går imot denne delen av planen, og ber om at Bomveien beholdes som turvei uten helårs skogsdrift. I fjor fikk vi over 700 underskrifter MOT denne utbyggingen, på få dager. Begrunnelsen for vår innspill er: - Sikkerhet: Tungtrafikk og store maskiner på Bomveien vil skape farlige situasjoner for gående, syklister og barnefamilier. Veien er ikke en gang i dag skiltet med fartsgrense, og daglig opplever vi farlige situasjoner med barn og hunder og økende grad av transport og taxi (!) virksomhet. - Rekreasjon og folkehelse: Bomveien er et unikt lavterskeltilbud med lange historiske tradisjoner for trening, friluftsliv, rekreasjon og tur – både sommer og vinter – og brukes daglig av folk i alle aldre slik det har vært i mange mange tiår. - Natur og klima: Utvidelse til helårs skogsbilvei gir økt arealinngrep, støy og belastning på natur og dyreliv, og bryter med kommunens mål om å verne karbonlagre og naturmangfold. I tillegg er det planlagt store inngrep i blant annet broer som har historisk verdi. (Gamle akebakken som er skiløypa over Bomveien like etter Midstubakken. - Behovet er ikke tilstrekkelig dokumentert: Skogskjøtsel kan gjennomføres uten at veien må oppgraderes til helårs tømmertransport. Sist vi tok opp saken i Rådhuset stilte vi også store spørsmålstegn ved kostnadene, som da først ble budsjettert til 5 millioner kroner, noe som er langt under det dette prosjektet faktisk kommer til å koste. Det forelå heller ingen budsjettposter i den opprinnelige søknaden, kun forespeilet kostnadsramme, noe jeg finner svært betenkelig når kommunen står i andre vanskelige salderingsposter. Hvilken kartlegging av "kost nytte prinsippet» er her gjort? Sitat: Samferdsels- og miljøutvalgets behandling 15.01.2025: MERKNADER: Utvalgets flertall, medlemmene fra H, A, MDG, SV, V, R og Uavh. støtter byrådets beslutning om å stille søknaden om oppgradering av Bomveien i bero inntil ny flerbruksplan for Oslo kommunes skoger er ferdigbehandlet. Disse medlemmene mener det er viktig at oppgraderingen av veien vurderes som del av en helhetlig plan for kommunens skogforvaltning, hvor natur- og friluftsinteresser vektes høyt. Utvalgets flertall, medlemmene fra H, A, SV, V, R og Uavh. understreker at sikkerheten til turgåere, syklister og andre brukere av veien må være et prioritert hensyn ved eventuelle oppgraderinger. Det er positivt at byrådet har bedt Bymiljøetaten vurdere tilpasninger for å ivareta opplevelseskvaliteten og sikkerheten for friluftslivet langs Bomveien. Videre mener disse medlemmene at dialog med markaorganisasjonene og lokalbefolkningen er avgjørende for å finne gode og omforente løsninger. Utvalgets flertall, medlemmene fra H, A,V, Fog Uavh. merker seg at Bomveien har stor verdi som turvei for lokalbefolkningen og besøkende i Marka. Utvalgets medlemmer merker seg at det er nødvendig at skogsveiene vedlikeholdes og tilpasses sikkerhetskrav for transport, og samtidig bedres for turgåere. Skjøtselen av kommuneskogene er en viktig del av Oslo kommunes arbeid med å forvalte skogressursene på en måte som fremmer naturverdier. Utvalgets flertall, medlemmene fra A, MDG, SV og Rhar stor forståelse for at innbyggerne i lokalmiljøet er bekymret. Oslomarka er en uvurderlig ressurs for innbyggernes friluftsliv, helse og naturopplevelser. Å utvide skogsbilveier i marka vil bygge ned verdifull skog og natur, bidra til økt fragmentering av økosystemer og forringe opplevelsen av marka som et stille rekreasjons- og friluftsområde. Oslomarka er en viktig arena for rekreasjon og trening, og det naturlige landskapet gjør den attraktiv for både mosjonister og barnefamilier. Videre er marka et viktig område for biologisk mangfold, karbonlagring og vannforsyning. Å bevare marka med minst mulig inngrep er avgjørende for å sikre et bærekraftig og tilgjengelig natur- og friluftsområde for fremtidige generasjoner. Utvalgets mindretall, medlemmene fra MDG, SV og Rvil vise til handlingsplan for biologisk mangfold som sier; “Landbruksveier gir store og irreversible inngrep i naturområder, og bidrar til å true artsmangfoldet. Det er allerede et omfattende nettverk av skogsbilveier i Marka, og nye veier bør unngås eller begrenses så langt mulig”. Disse medlemmer vil peke på at de foreliggende planene om utvidelse av skogsbilveien er i strid med handlingsplanen for biologisk mangfold, og støtter derfor ikke en utvidelse av Bomveien. Disse medlemmer mener at et eventuelt nennsomt uttak av tømmer må skje uten inngrep som går på bekostning av det naturen og biologiske mangfoldet og frilufts og opplevelsesverdier. Disse medlemmer viser til at naturen er under sterkt press og mener generelt at folks nærnaturen må få sterkere vern. Naturkvaliteter, men også viktige opplevelsesverdier, i områder tett på der folk bor og som brukes av veldig mange mennesker, bør i større grad vernes. Disse medlemmer viser til at kommunens skoger skal forvaltes og drives i pakt med økologiske og bærekraftige prinsipper. Det biologiske mangfoldet skal bevares og videreutvikles. Forvaltningen skal ha friluftslivs- og verneinteresser som bærende grunnlag, og disse hensynene skal veie tyngst. Økonomiske hensyn skal underordnes disse. Forvaltning og skjøtsel skal legges opp på en måte som tar hensyn til forholdet mellom friluftsliv, idrett og naturvern. Driften av Oslo kommunes skoger skal basere seg på helhetlig og kunnskapsbasert forvaltning. FORSLAG: Alternativt forslag fra Mehmet Kaan Inan (H), Abdullah Alsabeehg (A) og Tejn Rolland (V): 2. Byrådet bes stille saken i bero inntil «flerbruksplan for Oslo kommunes skoger» er politisk behandlet av bystyret. Tilleggsforslag fra Sirin Hellvin Stav (MDG): 3. Bystyret ber byrådet sende en instruks til Regionkontor Landbruk for å sikre at nye landbruksveier/skogsbilveier og utvidelser av eksisterende landbruksveier unngås eller begrenses så langt mulig, i tråd med gjeldende handlingsplan for biologisk mangfold. Signer nå og del gjerne - dette må stoppes!
    109 av 300 underskrifter
    Skriv under sak Se underskrifter

    Ingen kommentarer.

    Legg til kommentar

    Kommentarer som ikke signeres med fullt navn, eller på annen måte bryter med vilkår for bruk, vil bli slettet.

    Skriv under denne saken

    Fyll inn navn, adresse og postnummer for å signere saken. Informasjonen må oppgis slik at signaturen din kan verifiseres.