”Ny trygg og rask vei til Solli” – innkjøring fra E18 ”Regnbuebrua” (avkjøring Dikemark/Lierskogen)
Asker, Akershus
Opprettet: 05.11.2013 av Eileen Strøm
Sluttdato for signering: 05.12.2013
”Ny trygg og rask vei til Solli” – innkjøring fra E18 ”Regnbuebrua” (avkjøring Dikemark/Lierskogen)
Sak 12/106427 Solli skianlegg – siling av alternativer. Initiativet er forankret i Kommuneloven, kap. 6A, § 39. Asker kommune har lagt fram utkast til 6 ulike adkomstløsninger til Solli. Vi viser også til tidligere innbyggerinitiativ, sak 354, opprettet 17.10.13 og innsendt 31.10.13, hvor vårt forslag til vedtak i kommunestyret er: ”Asker kommunestyre utreder et mer helhetlig alternativ som ikke berører Semsveien som innfartsvei til Solliveien.”
I ”Kommuneplan for Asker 2014-2026” er det foreslått regulert til massedeponi på grensen til Lier. I forbindelse med dette deponiet skal det anlegges vei fra ”Regnbuebrua” og opp langs fylkes-/ kommunegrensen. Denne veien kan benyttes som vei til Solli, og vil være raskere, tryggere og billigere!
Solli og områdene omkring er viktige for folks helse og fritid, både for kommunens egne innbyggere og andre tilreisende. En trygg og effektiv adkomstvei er viktig for at flest mulig skal ha adgang til området. Se vedlagte kartforslag.
Forslag til vedtak: Asker kommunestyre vedtar at alternativ 7 utredes som ny trygg og rask vei til Solli. Innkjøring fra E18 ”Regnbuebrua”.
Argumenter for alternativ 7 – innkjøring fra E18 ”Regnbuebrua” (avkjøring Dikemark/Lierskogen)
+ Raskere adkomst enn dagens Sollivei for størstedelen av Askers befolkning og tilreisende (også for fremtidige utbyggingsområder iht kommuneplanen)
+ Tryggere adkomst enn dagens Sollivei
+ Masser til planlagt deponi kan benyttes for å lage ny vei -> store kostnadsbesparelser!
+ Planlagt massedeponi er tenkt med avkjøring fra E18 og denne veien kan utgjøre nesten 50% av ny vei til Bergsmarsketra
+ Raskest ferdigstilte helhetlige alternativ
+ Ingen tilliggende boligområder på ny trase vil berøres av trafikk
+ Eksisterende Sollivei kan benyttes som ”nødvei” ved ulykker osv
+ Mulighet for å tilrettelegge for ”buss”-standard og offentlig kommunikasjon til Solli
+ Skiforeningen kan gjenoppta skiskole på Solli med ny vei
+ Mulighet for å tilrettelegge for ny befolkningsvekst, øvrig infrastruktur, samtidig som man anlegger vei
+ Mulighet for å tilrettelegge for syklister/rulleski langs ny vei
+ Berører ikke dyrket mark
+ Bedre tømmertransport
• Eksisterende Sollivei slipper størstedelen av dagens trafikk (bortfall utfart til Solli og til institusjonen Bergsmarksetra)
• Unødvendig med øvrige tiltak for mye trafikanter i nederste del
• Ingen mulighet for å tilrettelegge for ”buss”-standard på dagens Sollivei
• Unngår inngripen i landskapsvernområde og jordbruksarealer i øvrige alternativer
• Notat vedrørende tilstandsrapport om Solliveien fra Askers kommunaltekniske avdeling, datert 16.05.13, inneholder 9 punkter om nødvendige utbedringer på dagens Sollivei
• Ny planlagt p-plass i Olledalen blir overflødig (kostnadsbesparelser)
• Sparer en krevende anleggsperiode med eksisterende trafikk i øvrige alternativer
• Unngår belastning av tømmertransport i øvrige alternativer
Informasjon til initiativet er blant annet hentet fra: http://www.asker.kommune.no/Lokalpolitikk/Motekalender-og-sakspapirer/ og fra forslag til ny kommuneplan for Asker.
663 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
Én kommentar:
Bente Meisingseth Sjulstad