1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Bifokal planlegging

    Ålesund, Møre og Romsdal
    Bifokal planlegging
    Opprettet: 14.11.2015 av Ragni Slinning
    Sluttdato for signering: 15.12.2015
    Bifokal byplanlegging. Bifokal planlegging betyr planlegging på kort og lang sikt. På kort sikt: Kardinalspørsmålet er hvilken nytte vil vi få av en ny bro over Brosundet? Hva er i veien med Hellebroa? Hva vil ei ny bro gjøre som ikke Hellebroa kan? Ingen har noensinne klaget på selve Hellebroa, meg vitande. Trafikkmengden er den samme. Det er lyskrysset Rådhuset, Statoil og Posthjørnet som er proppen i systemet, og selvsagt antall biler. Selv med 4 feltsbro vil problemet være nøyaktig det samme. Kan Ronny Frekhaug, saksbehandler og arkitekt Gudmund Hoel eller rådmannen fortelle oss i ytre bydel hvilken magisk virkning denne nye broa skal få i forhold til dagens Hellebro? Vil det i det hele tatt føre til noen forbedring og i tilfelle hvilken? Vil den avhjelpe rushtrafikken på en måte som ikke Hellebroa kan? Jeg syns byens befolkning samt bystyrets medlemmer har krav på å få svar på dette. Hvem av dere som skal svare oss, må dere bestemme selv, men svar krever vi. Slik jeg ser det idag, vil jeg av privat-og offentlig økonomiske hensyn si at den nye broa bør droppes.Penger spart. Disse pengene kan inngå et spleiselag med Statens vegvesen og Nasjonal transportplan til en Brosundtunnel. Jeg er ikke imponert over administrasjonens planer som ikke fører til bedring på det trafikkale plan i sentrum.I ovenikjøpet har vi fått en ny rådmann som inntar en noe "tyrannisk" stil. Sitat:" I mellomtiden bør ikke politikerne begynne å tukle med de to alternativene som foreligger". Jøje meg. Kan en rådmann svinebinde byens politikere og likevel kalle det demokrati? Og hva med oss innbyggere? Astrid Eidsvik skal være klar over at vi i ytre bydel ble spart for bompengesnitt ved Hellebroa i de første forslagene som forelå. Jeg vil tro at administrasjonen dengang ikke så det som en reell mulighet å foreslå det pga manglende og dårlig infrastruktur på Aspøya/Hessa. Det ville bli for urimelig. Når dette ble endret, skyldes det noen protester fra personer i indre bydel.Mht til den nye Rutebilstasjonenstasjon som er planlagt. Dette forslaget hører ingensteds hjemme.Denne nye sentralen kan finansieres via lån i KLP. Ikke gjennom bompenger. Jeg kan ikke tro at den nye Rutebilstasjon vil bli godkjent innenfor NTP-finasiering av ja, nettopp fra bompenger for hvermannsen. I tillegg dolker vår nye "AP-regjering" ytre bydel allerede ved første anledning. Hvorfor? Jo, ytre bydel blir lovet 120 millioner dersom de stemmer for rådmannens forslag. Om noen fra det private næringsliv hadde vært inne som beslutningstaker, hadde vi slått stort opp om korrupsjon. Dere skal få penger til ytre bydel dersom du stemmer for rådmannens forslag? Hva konkret skal de brukes til? Veiene på Hessa er fylkesveier, så jeg forstår ikke logikken.Det kan virke som om politikerne i Ålesund er satt under administrasjon? Sitat fra rådmannen: "– Om vi ikke vedtar en bypakke i tråd med signalene fra statsråden, er vi engstelig for at Lerstadvegpengene kan forsvinne. Samferdselministeren smilte da han fikk høre om denne "trusselen" fra rådmannen. Lerstadveien er en eksportvei som uansett vil bli prioritert. "Det er ingen grunn til å lage en hastesak av dette." . Hva innebærer det å ha en utilfredsstillende infrastruktur? Jo, det som ytre bydel har: elendige, humpete, hullete og farlige veiforholdene , spesielt for skolebarna (fylkesvei)( skadede barn/egen sak i Sunnmørsposten), ingen bank, bibliotek, idrettshaller, kulturtilbud, legekontor, vi har overfylte skoler etc. De gode veiforholdene starter ved Meierikaia. Dvs et alternativ er å legg bomstasjonen dit, slik at sentrum ikke blir ytterligere skadelidende. Vi er ca 8.000 innbyggere i ytre bydel som vil tenke oss godt om før vi bevilger oss en bytur. Det skal være sagt at sentrum fra før er å betegne som "død". Det blir ikke bedre av at vi Aspøy-og Hessaværingene holder oss til hjemlige trakter. Skal du på jobb, må du ut med ca kr. 15.000.- pr. år. Turistene klager allerede over tomme lokaler og lite folk. Folk fra indre bydel og nabokommuner kjører til Moa for å handle. Hvorfor? Jo, de vil slippe unna parkeringsutgifter. Nå skal de betale bompenger i tillegg til parkeringsutgifter for å komme seg til sentrum. Enda en grunn til å unngå sentrum? Det er ikke akkurat god sentrumspolitikk? Administrasjonen og politikerne må ta ansvar. Tilbake til definisjonen eksportvei. Den er treffende mht trafikken i ytre bydel med mange bedrifter og ikke minst tungtrafikken. Det er bare å se på containerhavna. I tillegg blir det spennende å se hvordan bilistene skal komme seg ut av Aksla Parkeing og hjem. Ålesund sentrum, den trange tarmen, ligger an til et kolossalt trafikkalt kaos og alt skjer under åpen himmel. Vi blir sakte kvelt av eksos og svevestøv. Alt dette kunne vi ha unngått med en Brosundtunnel.Sitat rådmannen: " Når rådmannen likevel tar ut tunnelen, er det av to årsaker: Tiltaket er for dyrt (ca. én milliard), og det ligger på en vegstrekning som skal omklassifiseres fra riksveg til fylkesveg. Staten ligger på det framtidige stamvegnettet." Etter rådmannens mening. En ting er å mene. En annen ting er å vite. Med en Brosundtunell kunne Aksla Parkering være tilknyttet denne og spare miljøet for dårlig luftkvalitet og bråk.Trafikk som skal innover kunne kjøre ned i tunnelen og til bestemmelsesstedet. Totalt ville Ålesund sentrum bli spart for masse forurensing og trafikk. Slik samferdsministeren uttalte seg, så han helst at vi la mest mulig av trafikken i tuneller. Det virker som om ingen i Ålesund kommune tenker konsekvensanalyse før de planlegger byen. Andre store byer går i motsatt retning for å gjøre byen levelig og grønn. Samferdselministeren mener vi går baklengs inn i fremtiden om vi ikke legger flest mulig veier i tunell. Dette av miljømessige hensyn. Mht en trafikk som i dag glir, har vi allerede sett at trafikk fra Storgt. ned mot sentrum lager en propp i Kipervika og Keiser Wilhelmsgate. Slik blir det mere av når Aksla Parkering åpner. Trafikken vil kanskje dele seg fra Skansen, Notenesgata og Storgata. Alt dette mens vi puster inn eksos og svevestøv. I store mengder. Har administrasjonen evt planer for utkjøringen fra Aksla Parkering? Til Statens vegvesen: Bygg Brosundtunnelen( som blir fylkesvei) for de som skal fra ytre bydel og innover mot øst. La Hellebroa være for oss i ytre bydel som kun skal til sentrum i nødvendig ærend/jobb. Denne må sjølsagt bli bompengefri av forannevnte årsaker mht infrastruktur eller mangel på den. Tidligere innsendt åpent brev fra meg til Statens vegesen i Sunnmørsposten som aldri ble besvart: Åpent brev til Statens Vegvesen. I forbindelse med parkeringsanlegget i Aksla, var Statens vegvesen klar for godkjenning av parkeringsanlegget i Aksla under forutsetning: "Statens vegvesen vil ikke ha parkeringstunnel i Aksla før Brosundtunnelen er bygd." Dette var vanlige kommentarer fra dere fra sommeren og høsten 2012. Jeg refererte til dere i et innlegg i Sunnmørsposten 2.september 2012. Disse ordene kom som manna fra himmelen. Her er det noen som har satt seg inn i de trafikkale problemene. Statens vegvesen gikk bort fra kravet om Brosundtunnel. Ingen har noensinne fått svar på hvorfor de gjorde helomvending. Vi må stå fast på planer om Brosundtunell I tillegg kan vi lage tunellen såpass lang at vi slipper å bygge miljølokk for beboerne i Vågaveien og omegn. Det virker som om ingen i Ålesund kommune tenker konsekvensanalyse før de planlegger byen. Andre store byer går i motsatt retning for å gjøre byen levelig og grønn. Samferdselministeren er av den mening at vi går baklengs inn i fremtiden. Store byer legger mest mulig trafikk i tunnel, sier han. Når han hevder dette, åpner det muligens for støtte til Brosundtunellen? En smart samferdelminister vil vel stå for sine ord?Det er vel helst administrasjonen som har fjernet Brosundtunellen i sine planer for å slanke bypakken, eller? Det skal være sagt at Sunnmørsposten tok opp Bypakken i full bredde den 8.mai i år. Saken ble feil illustrert av et kart over bomsnittene. For oss i ytre bydel har det fått store konsekvenser. Vi ble direkte villedet av denne artikkelen, dvs si illustrasjonen som saksbehandler/arkitekt Gudmund Hoel, Ålesund kommune ga journalisten. Var det en villet villedelse?I I illustrasjonen var bompengestasjonene plassert alle andre plasser enn ved Hellebroa. Dette tok jeg opp med Gudmund Hoel via mail. Han beklaget at en foreldet utgave var blitt gitt til Sunnmørsposten. Sånt går ikke an. Før vi fikk vite dette, følte vi på Aspøya/Hessa der og da at vi var blitt hørt når vi leste artikkelen.Men neimen om. La oss som bor på Aspøya/Hessa få beholde Hellebroa uten bompenger. Vi trenger ingen ny bro. På sikt vil vi ha Brosundtunnel som blir fylkesvei. Finansieringen vil bli et spørsmål mellom kommunen, Statens vegvesen og staten, vil jeg tro? Tilbake til bifokal planlegging. 1. Slett planene om en ny Brosundbro. Hellebroa er bra nok.I påvente av Brosundtunell, flytt bomsnittet fra Hellebroa til Meierikaia. 2. Sett i gang planene om en ny Lerstadvei om den er nødvenig. 3.Søk lån til ny Rutebilstasjon i KLP. 4. Inngå et samarbeid med Statens vegvesen og saksbehandler i NTP slik at byens forurensede luft blir lagt i en Brosundtunell. Et viktig PS mht bypakken. Dere har foreslått i bypakken null parkering i Kipervikgt og Keiser Wilhelmsgat. Dere skal fjerne alle parkeringsplassene i disse gatene. Det må sies å være en gavepakke til oss som driver næring i Kipervika? Skal kundene bære komfyrer, kunst etc på ryggen inn i Aksla Parkering? Hva med handicap-plassene? Vil de også forsvinne? I tillegg kan bystyret innføre en piggdekkavgift i håp om å få ned svevestøvet. La oss stå sammen om et levende sentrum! Ragni Slinning
    337 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    Én kommentar:

    Ragni Slinning

    Tirsdag 17.11.2015
    Vedr. underskrifter kan vi se at noen skriver under flere ganger. Dette kan ødelegge for saken. Hvis du bor i Ålesund kommune, kan du skrive under, men kun en gang. Obs, obs. Ikke ødelegg for saken med usakligheter slik som gjentatte underskrifter. Vennlig hilsen Ragni Slinning