Nei til nedleggelse av Fornebubåten
Akershus
Oppretta: 22.05.2016 av Frank Roland
Sluttdato for signering: 23.06.2016
Trafikkmengden til og fra Fornebu vil øke kraftig i årene som kommer. De stadige forsinkelsene av Fornebubanen og ny påkjøring fra E18 forutsetter alternative tiltak for å redusere uønsket biltrafikk. Dette betyr at et koordinert kollektivtransporttilbud basert på buss og båt må evalueres på nytt, frem til et framtidsrettet transporttilbud kommer på plass.
Passasjerantallet på Fornebubåten har økt over tid til tross for at tilbudet knapt er markedsført overfor potensielle kundegrupper eller integrert på en god måte i Ruters App "RuterReise" (fergeanløpet heter Fornebu, Sjøflyhavna hadde vel vært mer dekkende?). Ruter har selv uttalt (http://tinyurl.com/zkv99xc) at det vil ta to år før tilbudet har satt seg, Vi er derfor overrasket over at tilbudet vedtas nedlagt etter kun halvannet år.
Tilbudet er unikt, men for at det skal bli bærekraftig må det integreres i en langsiktig, miljøvennlig og offentlig kollektivplan for Fornebu. Fornebulandet Vel uttalte i Budstikka 27. august 2014 (http://tinyurl.com/jnkjxb7) at man mistenkte at Ruter valgte en middelmådig løsning for Fornebubåten for å bevise at de hadde rett når politikerne og innbyggerne krevde at de skulle få på plass hurtigbåt. Vi uttrykte bekymring for at det foreslåtte tilbudet ville føre til at færre enn ønskelig benytter båt, som igjen ville føre til nedleggelse av tilbudet. Lite har blitt gjort for å øke passasjerantallet så lenge Fornebubåten har vært i drift og nå ser det altså ut som vi fikk rett i våre antagelser. Vi mener at hurtigbåttilbudet må evalueres og tilpasses basert på:
• Utbyggingsplanene og det økte antall innbygger- og arbeidsplasser disse medfører
• Fergetype sett i forhold til passasjerantall, isforhold og regulartitetsbehov
• De vedtatte høye miljøambisjonene for Fornebu (kreative og innovative løsninger som elektrisk ferge, førerløse tilbringerløsninger og sykkelhotell må inngå i en overordnet plan)
• Hva har skjedd med Lisbeth Hammer Kroghs konstruktive innspill om el-ferge (http://tinyurl.com/h7lrwah og http://tinyurl.com/jjz298o)?
• Halvøyas sårbarhet og beredskapsbehov er spesielle og må tas på alvor
• Tilbudet må gjøres mer attraktivt og synlig ved:
o Gratis sykkeltransport på båten
o Samkjøring av bysykkelordningen på Fornebu / Oslo
o Markedsføring av rutetilbudet og skilting av brygge
o Koordinering av båtens ruteplan med 31-bussen (etablere Rolfsbukta som et kollektivknutepunkt for buss, båt og sykkel)
o Tilpasse 31-bussens kjørerute (la dagens 31 busser kjøre rundt Koksatomta/golfhallen)
o Førerløs, elektrisk tilbringerbuss fra Snarøya, Langodden, Forneburingen..
o Koordinering/samordning av rutene mellom Nesodden, Lysaker, Vollen og Bygdøy
Tiltakene overfor vil øke passasjerantallet, redusere biltrafikken og videreføre de høye miljøambisjonene som kjennetegner utbyggingen av Fornebu. Byer som Stockholm, Oslo og Fredrikstad har hatt en tett integrering av fergetilbud i årtier, som med fordel kan kopieres.
Vårt krav er at vedtak om nedleggelse av Fornebubåten 10. november 2016 må oppheves!
Stem frem vårt forslag og bistå til at vi får de nødvendige 500 stemmene for at saken evalueres på nytt av Akershus fylkeskommune og øvrige instanser.
1497 av 500 underskrifter
Sjå underskrifter
Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
13 kommentarar:
Gro Erlandsen
Jartrud Nøstvik
Frid Larsen Lassabliere
Martin Hansen
Merete Engeseth
Vibeke Christensen
Sigurd Stray
Mari-Anne Robberstad
Einar Broch Nielsen
Per Wiger
Paal Alme
Christian Stenseng
Berit Ødegaard