Nei til dårligere busstilbud på Hundvåg og Øyane!
Rogaland
Oppretta: 05.06.2016 av Solveig Hammonds
Sluttdato for signering: 06.10.2016
Bakgrunnen for saken er at Kolumbus har lansert en omlegging av bussrutene på Hundvåg gjeldende fra 1. juli 2016 der fordelene ikke veier opp for ulempene for innbyggere på Hundvåg. Det er også en bekymring at ruteomleggingen vil gjøre det enklere for Kolumbus å kutte avganger i fremtiden. Endringene er så store at de vil påvirke fremtidens bussvaner for et stort antall innbyggere inkludert barn og unge som er blant de som vil bli hardest rammet av endringen.
Omleggingen av ruten innebærer at alle bussene fra Stavanger sentrum til Hundvåg skal kjøre til Hundvåg Vest, deretter videre til Hundvåg Øst hvor bussen skal snu før den returnerer til sentrum via Hundvåg Vest. Antall avganger fra sentrum til Hundvåg vil være den samme som i dag. Det stemmer at det vil være en bedre spredning mellom avgangene fra Hundvåg Øst enn det er i dag, men det tar ikke bort det faktum at bussreisen vil ta mye lengre tid fra Hundvåg Øst, fordi reisen alltid vil gå via Hundvåg Vest. Det innebærer altså at alle busser vil kjøre en strekning tilsvarende to runder rundt Hundvåg før de igjen når sentrum. Ved å opprettholde en veksling annenhver buss retning øst og vest fra sentrum/Hundvågkrossen vil man redusere kjørelengden og samtidig yte en likeverdig tjeneste for alle innbyggerne på Hundvåg.
Den andre store omleggingen av rute 1 innebærer at Hundvågbussen ikke lenger skal kjøre til Forusområdet via Hillevåg og Jåttåvågen. Dette er områder hvor mange har sin arbeidsplass. Eksempelvis passerer rute 1 i dag Paradis som er naturlig busstopp for regionens største arbeidsgiver, Stavanger Universitetssjukehus. Mange vil savne denne direkteruten til sitt arbeidssted.
Med en doblet reisetid bare til Stavanger sentrum og økt reisetid som følge av bussbytte i tillegg, vil de fleste som har mulighet velge bil fremfor buss. Det er uheldig at denne omleggingen kommer i tillegg til innføring av nye bomringer. De som ikke kan tåle den økte økonomiske belastningen blir dobbelt straffet. Det er positivt for miljøet dersom noen velger sykkel som alternativ til buss, men langt flere vil nok ty til bil.
Med buss blir Hundvåg Øst mindre sentrumsnært. Ved å legge alle rutene til og fra Hundvåg Øst via Hundvåg Vest, definerer man at Hundvågs hovedvei ikke lenger er en ringvei, men snarere en rett strekning hvor Hundvåg Øst er endestasjon. Man definerer med denne endringen at Austbø ligger mer enn dobbelt så langt fra Hundvågkrossen som Husabø. Det betyr i realiteten at reisetiden fra Hundvåg Øst til Stavanger Sentrum dobles, for noen mer og andre litt mindre. For eksempel fra Skolebryggå betyr det at det vil ta en halvtime til sentrum sammenlignet med et kvarter i dag. Dette er busstoppet innbyggere på Bjørnøy, Roaldsøy og Ormøy benytter når de ikke kjører med rute 38, eller busstoppet hvor de fleste bytter fra rute 38 til rute 1.
Kolumbus er fullt klar over at omleggingen innebærer en ulempe, men velger bevisst å gjennomføre den allikevel. Det jeg ikke tror Kolumbus har tatt innover seg er det psykologiske i at folk vet at den direkte veien fra Hundvåg Øst til Hundvågkrossen og sentrum er mye kortere enn veien om Lunde, Skeieneset og Husabø. Veldig mange vil ikke være interessert i å sitte på rundt når de kan kjøre en kortere vei med bil. Det kan hende flere på Hundvåg Vest, som får doblet sine direkteavganger mellom sentrum, vil benytte bussen og at det vil kompensere for tapet av passasjerer på Hundvåg Øst. For Kolumbus er det kanskje helt greit og de virker villige til å ofre alle på Hundvåg Øst, Bjørnøy, Roaldsøy og Ormøy. Men denne delen av bydelen er ikke så lavt befolket at det er forsvarlig å nedprioritere på denne måten. Hundvåg har vært en modellbydel når det gjelder buss – hvorfor bygge ned tilbudet for så mange av innbyggerne? Hvilke signaler sender man dessuten til barn og unge som utgjør det fremtidige kundegrunnlaget til Kolumbus? Man nedprioriterer et stort antall kunder, både dagens og fremtidens, ved å innføre denne endringen. Man forsøker ikke å legge til rette for gode vaner for kollektivreise. Vi stiller spørsmål til om endringene er i tråd med Kolumbus sine kjerneverdier.
Vi mener at det er grunn til å stanse denne omleggingen. Det handler om å legge til rette for gode kollektivvaner for den oppvoksende generasjon, barn og unge. Et godt busstilbud er medvirkende til miljøvennlig livsstil. Hver familie klarer seg med mindre bilkjøring. For mange betyr omleggingen av Hundvågruten et enkelt valg om å kutte buss. De har lappen og tilgang til bil. For barn, unge og andre som av økonomiske, sosiale eller helsemessige årsaker ikke kan kjøre bil, også i noen tilfeller også sykkel, innebærer ruteendringen et drastisk inngrep i deres tid og fritid.
Omleggingen av bussrutene på Hundvåg er ikke fremtidsrettet. Vi ber om at man reverserer omleggingen for å kunne opprettholde et like brukervennlig busstilbud som i dag med en veksling annenhver buss retning øst og vest fra sentrum/Hundvågkrossen. I tillegg bes det om at man ser på muligheten for å opprettholde en direkterute til Forusområdet og Jåttåvågen via Hillevåg.
671 av 500 underskrifter
Sjå underskrifter
Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
15 kommentarar:
Solveig Hammonds
Rolf E. Frafjord
Rolf E. Frafjord
Solveig Hammonds
Solveig Hammonds
Solveig Hammonds
Solveig Hammonds
Marte F. Bru
Ove Iversen
Solveig Hammonds
Solveig Hammonds
Solveig Hammonds
Solveig Hammonds
Studentene Øyboer
Kari Thu