FAU ved Reinen Skole ønsker fartsreduksjon i 50-sonen langs Solstrandvegen
Tromsø, Troms
Oppretta: 27.11.2016 av Reinen Skole FAU
Sluttdato for signering: 27.12.2016
FAU ved Reinen Skole har i flere år forsøkt å få dialog med kommunen om å satt ned fartsgrensen i 50-sonen på Solstrandvegen.
Bebyggelsen langs Solstrandvegen har økt enormt de siste 10 årene, og vi mener nå at det er på høy tid at fartsgrensen senkes til 30 sone.
Tidligere har vi fått beskjed fra kommunen om at Solstrandvegen er rutebuss 28 sin hovedtrasse, og at fartsgrensen dermed ikke kan senkes.
La oss nevne:
50 sonen starter fra Solstrandvegen 147 (krysset ved Sommerfjøsvegen) og slutter ved Solstrandvegen 271 (ved krysset til Midtre-Kaldslett). Det veistykket kan vel umulig kalles for et hovedtrasse alene. Resten er 30 sone - fra Pyramiden til, og ut forbi, bussens siste stopp langs veien.
Det ingen gangfelt langs hele Solstrandvegen annet enn ett ved Reinen Skole. Dette gangfeltet er også plassert slik at barna må gå over veien rett foran bussen for å krysse veien. Her burde kommunen se på en annen plassering av gangfeltet.
Vi MÅ få flere gangfelt NÅ!
Barna som bor fra Solstrandvegen 246 og sørover har ikke: Fortau, gatelys eller gangfelt. Og dette midt i 50 sonen.
Vi ønsker også parkerings forbud langs veien. Parkeringen langs veien fører til redusert sikt for alle som skal opp fra stikkveier og ut på Solstrandvegen. Parkeringen hindrer også sikten for barn, og ikke minst sjåføren, når barna skal krysse veien. Her vil vi trekke frem parkeringen langs oversiden av gata Rydningen. Her står det ofte biler parkert på Solstrandvegen i lange perioder.
Slik det er nå er det veldig ofte at høyreregelen ikke overholdes, og da vil vi rette en stor pekefinger mot blandt annet NOBINAS sjåfører, da det ofte virker som om de prøver å ta inn minuttene de er forsinket, på det lille stykket med 50 sone. Her kan vi nevne krysset ved Selmalund og krysset ved Rydningen som eksempler på hvor vikeplikten særdeles ofte brytes.
Til nå har vi vært spart for store ulykker. Men herunder ligger det ingen statestikk for alle nestenulykkene vi har opplevd. Vi har ikke tid lengere til å sitte å vente på at kommunen kanskje skal gjøre tiltak. Vi vil ha tiltak NÅ!
Til slutt vil vi bare legge til elemtær lære ved oppkjøring til sertifikat:
Hvis reaksjonstiden er ett sekund:
14 meter foran deg løper plutselig et barn ut i veien (tørr barmark). Kjører du i 30 km/t greier du akkurat å stoppe.
Kjører du i 40 km/t greier du å bremse litt, men du kjører på barnet i 35 km/t.
Kjører du i 50 km/t greier du ikke å bremse i det hele tatt og du kjører på barnet i 50 km/t. ¤
I boligområder, nær skoler og andre områder med mange fotgjengere og syklister er fartsgrensen ofte 30 km/t. Kjører du på en fotgjenger i 30 km/t er sjansen stor for at fotgjengeren overlever - øker du farten til 50 km/t er det bare 20% sjanse for overlevelse. ¤¤
FAU ved Reinen Skole
Kildehenvisning:
¤ http://www.gjestekro.no/bremselengde.html
¤¤ teoritentamen.no Publisert 27/04/2016
169 av 300 underskrifter
Sjå underskrifter
Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
2 kommentarar:
Ida Paulsen
Yngve Widding