Opprop for å utrede langtunnel for jernbane gjennom Moss
Moss, Østfold
Oppretta: 07.02.2017 av John Bilek
Sluttdato for signering: 01.09.2017
I arbeidet med å planlegge ny trasé for dobbeltspor gjennom Moss er det lagt til grunn at
jernbanestasjonen skal ligge ved dagens havn. For å få til dette må det graves en kulvert som er 30 meter dyp, 30 meter bred og 400 meter lang i et område med dårlige grunnforhold i Moss sentrum. Inngrepet fører ikke bare til at et tresifret antall hus må rives og nesten 600 husstander blir berørt. Det fører også til at byen nærmest blir delt i to fysisk, og at det må etableres temporære trafikkforbindelser over denne «kløften», ikke bare i anleggsperioden, men også fram til permanente veiløsninger kommer på plass på et senere tidspunkt. Byen skal altså befinne seg i en slags unntakstilstand i svært mange år framover. I tillegg ender en opp med at jernbanen for alltid vil legge beslag på verdifull, vestvendt kystlinje i sentrum av byen og at det må etableres en stor steinfylling på 80 mål i Værlebukta som erstatningsareal for dagens havn.
For å finne en trasé som går i fjell har jernbaneverket valgt å la denne passere under parkeringsplassen på Myra, for så å ta en nokså krapp sving ned mot Kransen og havnen. Det er ingen tvil om at det hadde vært teknisk mulig å i stedet legge selve stasjonen under bakken på Myra, og så latt den gå videre i rett linje i tunnel under Skarmyra. Ved å gå for en slik løsning hadde anleggsarbeidene kunnet pågå uten at en måtte rive noe mer enn en håndfull hus. De samfunnsøkonomiske besparelsene ville blitt enorme gjennom at en hadde unngått mange år med svært vanskelig trafikkavvikling, både på vei og bane. Etter all sannsynlighet ville byggekostnadene også blitt betydelige lavere gjennom at en hadde sluppet å bygge en komplisert trasé i et område med kvikkleire, og ved at en hadde unngått innløsing av 200 boliger.
Vi forlanger at alternativet langtunnel utredes; for at samfunnet ikke skal pålegges unødvendig høye kostnader, for at byen Moss skal slippe å måtte lide seg gjennom en svært lang og belastende byggeprosess, for at en skal unngå å måtte rive en hel bydel, for at det vil åpne opp for helt andre muligheter når det gjelder byutvikling ved sjøen, og også for at en alternativ jernbaneløsning kan bli mer effektiv både i forhold til linjeføring og adkomst for de reisende».
1676 av 300 underskrifter
Sjå underskrifter
Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
50 kommentarar:
Karin Størdal
Kjell Bleivik
Britt Helle Brynildsen
Bjørn Erik Bjurstrøm
Edvard E Dale
Hans Åge Bergfald
Katinka Bakkland
Steffen R. Thamdrup
Kristian Hjortkær Hansen
Dan Siggerud
Sylvia King
Nina Sæther
Terje Lloyd Andersen
Ken Uggerud
Annar Strøm
Odd Henriksen
Vera Victoria Jacobsen
Iren Mathisen
Roar Blomstervik
Jan-Erik L. Beck
Arne Christian Been Bjerrang
Rolf Guttormsen
Forslag til ny utredning av jernbanen.
Lisbeth Sigvartsen
Anne Stanghov
Harald H Lund
Espen Bjørnes
Torill Louise Braathen
Kristine Kolsrud
John Glattetre
Lars Petter Vanem
Arill Ekhaugen
Rønnaug Bekkhus
Roger Madsen
Jon Gundersen
Harald Vilster
Gilbert Marshall
Gunn Irene Thelin
Arne Christian Been Bjerrang
Mona Utaker.
Egil Jegleim
Zivka Johansen
Lisbeth Jacobsen
Truls Bugten
Ellen Andersen
Roar Lyby
Wiggo Nystuen
Tilde Dysthe Bilek
Per Lillehagen
Erna Ahlsen