Ja til folkeavstemning om utredning av jernbanestasjon i langtunnel under Moss.
Moss, Østfold
Opprettet: 17.05.2017 av John Bilek
Sluttdato for signering: 17.06.2017
Ja til folkeavstemning om utredning av jernbanestasjon i langtunnel under Moss. Ja til mer kunnskap og bedre innsikt i konsekvensene for byen. Vi ber om en enkel folkeavstemning som gjerne kan legges samtidig med høstens stortingsvalg med følgende ja/nei spørsmål:
Ønsker du en utredning av en jernbanestasjon i langtunnel under byen?
Bystyret må vise klokskap ved å ta byens innbyggere på alvor. Ingen er tjent med en splittet befolkning i en så gjennomgripende sak som dette. Byens befolkning har gjennom et massivt engasjement i media, med flertall i siste meningsmåling og ved forrige innbyggerinitiativ tydeliggjort at innbyggerne ønsker og trenger mer kunnskap og fakta om konsekvensene også ved en annen stasjonsplassering og annen byutvikling. Vi ber bystyret behandle saken om folkeavstemning i neste bystyremøte 19. juni.
- En utredning må blant annet avklare om følgende påstander om fordelene ved en jernbanestasjon i langtunnel under byen er korrekte:
• En besparelse i byggekostnader på over 2 milliarder kroner. (jfr. Holmestrand).
• Store årlige besparelser i drift og vedlikeholdskostnader på stasjonen (jfr. Holmestrand).
• Det kommunale foretaket Moss havn vil spare over 500 millioner kroner i unødvendige flyttekostander.
• Stor miljøgevinst pga store arealbesparelser på havneområdet som i stedet for jernbaneskinner kan utnyttes til bolig-, næringsformål og attraksjoner med gåavstand til sentrum og en stasjon i langtunnel.
• Gir enklere innfartsparkering med potensielt større, bedre og enklere tilgjengelig parkeringsforhold for hele regionen og samtidig enklere for kollektivtrafikken og bedre for flere mht gå- og sykkelavstand til stasjonen.
• En mer sentrumsnær beliggenhet vil bedre styrke sentrum og nye Verket.
• Vil spare byen for årevis med gravearbeider, støy og ytterligere trafikkaos, og derved spare for irritasjon som i verste fall kan medføre at bedrifter flytter ut. Kan gi byen et dårlig rykte det kan ta flere tiår å endre.
• Vil spare byen for betydelig trafikk med kontinuerlig støy og forurensning.
• Spare samfunnet for ytterligere antall kjøretøykilometer da flere kan både bo og jobbe sentrumsnært på de frigjorte havnearealene.
• Gir fleksibilitet og mulighet for høyere gjennomkjøringshastighet på stasjonen tilpasset sannsynlige fremtidige krav på minimum 200 km/t (jfr. Holmestrand), i stedet for en begrensning for all fremtid på under 70 km/t.
• Vil mye bedre bidra til å løse langsiktige transportmål både for byen, regionen og landet og med kontinentet både for person- og godstransport.
• En stasjon på havna vil med krappe kurver bli en propp i det nye InterCity banenettet og vil ikke bidra til en effektivisering av togtransporten i Norge.
596 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
14 kommentarer:
Terje Blomberg
Rolf Guttormsen
Ole Petter Brevold
Kristin Brynildsen
Bjørn Ove Bufoss
Wiggo Nystuen
Janneke s. Sander
Tor Ludvig Svendsen
Janneke S. Sander
Øyvind Boye Halvorsen
Audun Tømmerås
Sylvia King
Audun Tømmerås
Svein Erik Løkke