Bystyret må sørge for en samlet plan for Grefsenveien, og beboerne må høres!
Oslo
Oppretta: 26.01.2018 av Tom Ole Bergerud
Sluttdato for signering: 30.04.2018
Dette innbyggerinitiativet fremmes av Tom Ole Bergerud og Haavard Nordlie.
Grefsenveien skal oppgraderes mellom Disen og Storo. Behovet for opprusting av vann- og avløpsledninger, trikkespor og veibane samt en opprydding i et kaotisk trafikkbilde er stort og presserende. Bymiljøetaten og Sporveien er byggherre for prosjektet, men har dessverre valgt en løsning som snarere forverrer enn forbedrer situasjonen.
Tidligere planer om å etablere separate kollektivfelt atskilt fra biltrafikken i begge retninger er forlatt. I stedet ønsker de nå etablere sykkelfelt. Resultatet er at trikk og bil i fremtiden må slåss om en betydelig smalere vei enn i dag.
I første omgang vil man anlegge sykkelfelt oppover i dagens kjørebane. I neste omgang ønsker etatene å ekspropriere grunn langs eiendommene på nordsiden av veien for å bygge sykkelfelt nedover. Dette kan ikke skje uten å rive bebyggelse. «Inntil videre» ønsker de også å beholde den problematiske løsningen med at biler som skal til venstre i Storokrysset ligger i trikkesporet og sperrer for trikken.
Et enstemmig bydelsutvalg i Nordre Aker har kritisert løsningen og bedt om alternative forslag. Det har de ikke fått. Prosjektet behandles som en ren byggesak og er derfor unntatt politisk behandling. Det er uakseptabelt at etatene ikke lytter til lokale innspill og at det velges en løsning som er mer basert på ideologi enn faktiske behov. Det er et paradoks at de gruppene man ønsker å prioritere, kollektivreisende og de som sykler og går, begge får svært dårlige løsninger.
Målinger utført av Bymiljøetaten i juni 2017 viser at syklister på strekningen tilsvarer ca. 5 % av total trafikkmengde. Trafikken er målt på den tid det er aller flest syklister. På årsbasis utgjør syklistene derfor neppe mer enn 2% av det samlede trafikkvolum i Grefsenveien. Dette viser at Storokrysset ikke er noe mål for syklister i vår bydel, og vi tror at syklistene vil være bedre tjent med tilrettelegging på andre strekninger og ikke minst bedre muligheter for kryssing av Ring 3 utenom Storokrysset.
Etter at Statens Vegvesens forslag til rundkjøring i Storokrysset ble stanset av byrådet, ble ansvaret for å utrede ny løsning overført til Bymiljøetaten for snart tre år siden. Så langt har ingen ting skjedd. Forholdene i Grefsenveien har i årtier vært neglisjert av de ansvarlige etatene. Vi ønsker med dette innbyggerinitiativet å si at nok er nok og at bystyret må sørge for at Grefsenveien oppgraderes tilfredsstillende og med en anleggsprosess som ikke totalt lammer store deler av bydelen.
Vi ber Oslo Bystyre sørge for at:
- Det lages en helhetlig plan for Storokrysset og Grefsenveien på hele strekningen fra Storo til Kjelsås i løpet av 2018. Dette arbeidet må utføres i tett samarbeid med beboere i bydelen og bydelsutvalget i Nordre Aker.
- Det anlegges separat kollektivtrasé i begge retninger fra Storo og opp mot Doktor Smiths vei. I dette ligger også at Disen holdeplass må gis en utforming som gjør det mulig for trikk og bil å passere hverandre. En grønn trikketrasé vil være et godt miljøskapende tiltak.
- Grefsenveiens rolle som hovedvei i et område med 25.000 innbyggere må ivaretas for å unngå unødvendig kjøring i småveier uten tilrettelegging. Veien må utformes slik at biltrafikken avvikles med minst mulig miljøbelastning og på en sikrest mulig måte.
- Det etableres bedre løsninger for syklister på strekningen fra Storo til Kjelsås. Der det er motstridende interesser mellom kravet til bedre fremkommelighet for trikken og løsninger for syklister, legges sykkelløsningen i parallelle veier/strekninger.
- Det etableres en ny krysning av Ring 3 for syklister og gående uavhengig av Storokrysset i området mellom Morells vei og trikkehallen.
574 av 300 underskrifter
Sjå underskrifter
Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
8 kommentarar:
Glenn Ulverud
Tor Bækkevold
Bjørn Syversen
Ciel Udbjørg
Tore Faller
Stein Øberg
Jeg må si at det er nødvendig å ta med Kjelsåsveien også i planleggingen. Når arbeidet med Grefsenve
Helge Bekkeli