1 Grei ut om saka di
2 Samle underskrifter
3 Få saka vurdert

    Vern om båtlivet i Oslo

    Oslo
    Vern om båtlivet i Oslo
    Oppretta: 03.12.2019 av Trond Ramstad
    Sluttdato for signering: 30.11.2020
    Båtlivet i Oslo er under press. Oslo er og blir en kystby. Som andre kystbyer er tilgangen til sjøen en allemannsrett. Området på Sjølyst benyttes i dag av bo-biler, seilbåter, motorbåter, kajakker, SUP's og padlere. For båtfolket i Oslo er tilgang til området synonymt med muligheten for å ha båtplass og drive vedlikehold i nærområdet. Sjøyst marina er nå planlagt regulert til boliger og kontorbygg, samtidig arbeider Skøyen Miljøfourm for å få området regulert til park hvor overnevnte ikke er en del av bilde. Vi ber om din støtte for opprettholdelse av Sjølyst Marina i Bestumkilen og at området ikke reguleres/endres til andre formål. Se småbåtutvalgets mulighetsstudie http://www.gullikgulliksen.no/project/karenslyst-batopplag-og-bestumkilen/ Vi som har båt i Oslo mener det er en forutsetning at vi kan få båten på land sommer som vinter. Samtidig som allemannsretten er ivaretatt. Vi mener området bør kunne brukes til rekreasjon for flere som ønsker tilgang til vannspeilet uten at det bør gå på bekostning av opplag for fritidsbåter.
    6241 av 300 underskrifter
    Sjå underskrifter Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
    Denne saka er avslutta. Kommentarfeltet er derfor stengd for nye kommentarar.

    147 kommentarar:

    Mathias Hofgaard Bjørgung

    Tysdag 09.06.2020
    Viktig sak! Vi trenger tilgang til havet!

    Marcus Ajnemark

    Sundag 31.05.2020
    Stå på "!

    Ådne Jareld

    Fredag 01.05.2020
    Tilgang til et luftehull midt i byen er unikt. Se bare på Stockholm hvor høyt i kurs tilgangen til småbåter står der. I Stockholm tilrettelegges det for denne unike fritidsaktiviteten. Behovet og tilgangen er økende i Oslo. Prisene på båtplasser viser det med all tydelighet. Det er verken i interessen til beboerne, næringslivet eller kommunen at båteiere presses ut av Oslo og til andre kommuner med strandlinje langs Oslofjorden. Det medfører utflagging av arbeidsplasser, mer og lengre transport, unødvendig ressursbruk og forurensning. Og Oslo får en "hardere" fasade mot sjøen. Bygg Oslo opp, ikke ned!

    Ole bråthen

    Onsdag 29.04.2020
    Viktig sak,her må vi mobilisere

    Peter Styren

    Onsdag 29.04.2020
    God sak. Ikke ta livet av båtgleden

    Eivind Skjelvik

    Tysdag 07.04.2020
    Jeg har hatt båt i Oslo i 18 år, og har satt utrolig stor pris på å kunne dyrke livet på sjøen, og å oppleve mangfoldet i Oslos båtliv. Selv på Aker Brygge, er alle sosiale klasser representert, selv om dette vel er et av de få steder i Norge hvor en 50 fots Princess oppleves som en liten båt. Og tross alt, Aker Brygge tar i mot alle som vil oppføre seg som gjestehavn, snekke ved siden av yacht, slik norsk båtliv er. I båtforeningene, som i Frognerkilen og andre steder på begge sider av fjorden, er båtlivet preget av at eierne har en variert økonomi, som i resten av samfunnet. Båtliv er ikke bare for rikinger. Påstand: En gjennomsnittlig båt i havnene til båtforeningene i Oslo, har alle som er i arbeid og ønsker å prioritere å komme seg på sjøen råd til. Båtforeningene har svært nøkterne budsjetter, hvor dugnadsarbeid er nødvendig for å klare utgiftene. Altså ingen råflott prioritering av overklassen, men en tilrettelegging av at vanlige folk kan komme seg på sjøen, og at man må samarbeide for å få dette til. En klok satsing fra kommunens side historisk sett, under varierende politiske regimer over svært lang tid. Det er derfor svært trist at dette nå politiseres under dagens byråd, og at det etablerte båtlivet i Oslo synes truet. Dette får konsekvenser for mange, og de som har dårligst råd rammes som vanlig hardest. Det er derfor viktig at folk merker seg dette, og tar konsekvensen av slik politikk ved valg.

    Odd Hoff-Petersen

    Måndag 30.03.2020
    Ad båtplasser og båthåndtering i Oslo. Det virker som kommune og planleggere helt glemmer at Oslo skal ha et aktivt og tilgjengelig maritimt miljø. Båtlivet og fjordbruken er en viktig del av Oslo og byens historie. Båtlivet er ikke bare lekre båter som ligger foran Aker brygge og the Thief. Det er også en mengde småbåter som betyr glede, kunnskap og rekreasjon for store og små og unge og gamle. Nye eller gamle, store og små båter har behov for tilgjengelighet og ettersyn, vedlikehold, reparasjoner og annen praktisk håndtering. Her er mye kunnskap som kan og bør formidles til kommende generasjoner. Karenslyst er det eneste stedet i Oslo hvor den type aktiviteter foregår. Dette miljøet bør foredles i stedet for å fjernes. Svømmehaller kan bygges hvor som helst og det er nok av muligheter for å utvikle flotte sjøbad i Oslo fra Ingjerstrand til Bygdøy. Disse bør legges til steder hvor naturlig vannsirkulasjon er bedre enn innerst i Frogner- og Bestumkilen. Småbåthavnene i Oslo har utviklet seg over tid og er plassert på gunstige og beskyttede steder i forhold til vær og vind, de er miljøskapende for byen, og forflytning av disse vil gjøre båtliv enda mer utilgjengelig og dyrere for mange, øke eksklusiviteten og mer utsatte plasseringer øker risikoen for skader og ødeleggelser ved framtidig vær-og klimautvikling. Oslos båtliv skal og må ha plass og få politisk prioritet for framtiden til å være et levende båtliv med alt det innebærer.

    Inger-Marie Starholm

    Fredag 27.03.2020
    Stå på! Tilgang til sjøen for de som er glad i båtliv har vært en tradisjon for Oslo sine innbyggere og bør få bestå

    Jan krogh

    Onsdag 25.03.2020
    Lukter korrupsjon, kom ikke å fortell at vi ikke har det her i landet.

    Siri Røsberg

    Onsdag 18.03.2020
    God sak, stå på!

    Oddmund Schei Daniel Barthsv. 11 3612 Kongsberg

    Onsdag 18.03.2020
    Når jeg skrivver inn for bekrefte min støtte får jeg denne beskjed " Fullt navn er påkrevet " Jeg har skrevet inn mitt helt korrekt . Hva nå ?

    Arne W. Aabye

    Onsdag 18.03.2020
    God sak

    Harald Løvvik

    Onsdag 18.03.2020
    Ufattelig at Oslo Kommune lar seg presse av utbyggere på denne måten. Kjenner den som har ansvaret fra kommunens side i Stockholm, som svært mange båtplasser. De bestreber seg ikke på å fjerne men å gjøre båtplasser til en naturlig del av bybildet.

    Cathrine Juell

    Onsdag 18.03.2020
    Dette er viktig, vi støtter saken!

    Stig Hvide Smith

    Tysdag 17.03.2020
    Denne kampen skal vinnes!

    Brit Sauar

    Tysdag 17.03.2020
    Det er en skandale at de bygger ut hele strandkanten i indre Oslo med store boligprosjekter som ser ut som bomaskiner fra Kina der man stapper altfor mange inn og raserer gammel lavmælt idyll. Jeg støtter båtforeningens kamp for å beholde båtplassene og bevare en herlig tilgang til sjøen.

    Erik Ingeberg

    Tysdag 17.03.2020
    La havnen være til rekreasjon, politikere, snu dere imot skogen. Strandsone 100m grense er umulig for private å utvikle!!

    Håvard Lønnestad

    Tysdag 17.03.2020
    La havna leve. Det motsatte er en bedrøvelse av livskvalitet og miljø.

    Ove Wikstrøm

    Tysdag 17.03.2020
    @Arne Hennum Det er lite du får gjort med båten på vannet. Det er nok plass i Oslo til alle så dette støtter jeg. Vi trenger dette tilbudet

    Ola Mæhlum

    Tysdag 17.03.2020
    Jeg ønsker alle båtfolkets dyktige og topptrente frontsoldater all respekt, lykke og stamina videre i denne helt nødvendige 'hellige krig' mot Oslo-regjeringen kunnskapsløse og kanskje dertil ego-masserende forsøk på å rasere Bestumkilens fritidsbåt-Mekka. Som økonom (og båteier i flere ti-år) følger jeg også med på Transparency International-index, der Norge faller begredelig. Bedre blir det nok ikke når NAV-saken, barne-saker og bank-saker kommer inn i denne internasjonale 'redelighets-statistikken'. Kanskje blir den endelige avgjørelsen først tatt i rettsystemet, nasjonalt eller internasjonalt. De pådrivende, folkevalgte maktglade bør huske at de er valgt for tidsbegrensede perioder, mens båtfolket har valgt sin fritidslivsstil for livet. En bra stor porsjon av de folkevalgte involverte i denne sak ville kanskje ikke blitt valgt hvis velgerne hadde visst hva deres stemmegivning kunne medføre. Som slutt-apropos: Det var Madame Pompidour som har blitt tillagt uttrykket 'Etter oss kommer syndefloden'. En rasering vil/kan være irreversibel. Husk også det.

    Trond H Nørholmen

    Tysdag 10.03.2020
    Jeg føler ingen skam ved å kjøre bil i Oslo og slettes ikke når jeg hygger meg i båten på fjorden slik flertallet i Bystyret her synes å legge opp til.

    Hildegunn Hodne Ulltveit-Moe

    Måndag 09.03.2020
    Båtlivet nært tilgjengelig er en stor helsegevinst samt øker det sosiale liv.Det fører generasjonene sammen. Det er en lunge som får oss til å puste lettere og glede oss over livet, stresse ned. Derfor må vi kjempe for denne gode saken

    Stig Ulfsby

    Sundag 08.03.2020
    For å bevare båtlivet må vi ha både brygger og opplagsmuligheter.

    Liv Eltvik

    Laurdag 07.03.2020
    To av Oslos viktigste kvaliteter er tilgangen til fjorden og til marka. Båtforeningene som leier kommunal grunn og som er basert på medlemskap og dugnadsinnsats gjør det overkommelig for mange av Oslos innbyggere å ha båt. Det er viktig å bevare det som er av båtplasser, og gjerne bygge ut flere ikke-komersielle båtplasser. Bestumkilen er spesielt godt egnet for båtplasser da den ligger skjernet for de fleste vindretninger. Dersom man ønsker å redusere arealet for opplagsplasser på Skøyen, må det tilrettelegges for flere boblehavnplasser for vinterbruk. Disse må ligge skjermet. De planlagte båtplassene på Sollerud vil være svært værutsatt, spesielt for seilbåter med stort vindfang. Selv med en molo vil disse plassene ikke være egnet for vinterbruk. Videre vil de planlagte opplagsplasser (?) på en ny kunstig øy også være svært værutsatt og ikke være egnet for vinterlagring for mye av båtparken. Så for det første må båtplassene i Bestumkilen opprettholdes. Disse kan da utvides med bobleanlegg for å redusere behovet for opplagring på land om vinteren. Men det må likevel fortsatt være muligheter for opptrekk av båter for den årlige båtpussen. Seilbåter må da kunne tas opp med riggen oppe, noe som krever skjermete forhold. Så et større område av Sjølyst Marina må derfor fortsatt benyttes til båtopplag og båtpuss. Den nye kunstige øyen vil ikke kunne dekke behovet.

    Synnøve Dystland

    Fredag 06.03.2020
    Vi er ganske mange båtboere i Oslo som blir berørt, da handler det ikke bare om fritid og rekrasjon. Oslo har faktisk ganske høy andel båtboere, men denne gruppen glemmes ofte. Agumentet om fler boliger faller da egentlig bort.

    Pia Petterson Stubbs

    Onsdag 04.03.2020
    Viktig sak! Støtter dette. Stå på!

    Bjørn Riiser

    Onsdag 04.03.2020
    Kanskje alle båtforeningene som berøres av planene om å rasere Sjølystområdet skulle kartlegge hva de ulike partigruppene i Oslo bystyre mener om denne saken? Hva sier Byplankontoret? Har de noe alternativ å tilby? Viktig sak. Stå på !!

    Paul Milner

    Tysdag 03.03.2020
    Det er viktig at Oslos befolkning har tilgang til kyslinjen vår. Båtlivet en del av dette, båter må opp i allefall i gang i året. Båter er også i stor grad idrett, alt fra de minste kajakker til de størte regattamaskiner. Prøv å rive Holmenkollen for at folk skal gå i marka eller for å bygge foretningsbygg. Lå oss få beholde et aktivt båtliv noe som kommer mange flere til gode enn bare de som eier båtene.

    Gard Øyen

    Tysdag 03.03.2020
    Ja til fortsatt båtliv i Oslo ! Bevar strandsone med opplagsplass !

    Relsen Larsen

    Måndag 02.03.2020
    God sak!

    Mehmet Taylan

    Måndag 02.03.2020
    Vi må fortsette gi unge generasjon mulighet for utvikle seilsporten. Det er også mange bedrifter jobber og utvikler fag innen båtliv. det er viktig at vi har båt aktiviteten i byen.

    Geir-Børre Martinsen

    Måndag 02.03.2020
    Viktig, stå på!!!

    Harald Hansen

    Sundag 01.03.2020
    Viktig sak. Stå på!

    Lars Näppä

    Sundag 01.03.2020
    Tilgangen til sjøen er en unik tilgang Oslo har med en verdi som ikke kan undervurderes. Arealene som her diskuteres gjør det mulig for vanlige mennesker å ha båt. Fjernes arealene, er det fare for at båthold reduseres til en aktivitet for kun velholdte siden alternative sentralt beliggende arealer ikke finnes. Det burde være en selvfølge at våre politikere og makthavere prioriterer hvermansen i Oslo-området sine muligheter til å bruke og nyte den unike tilgangen Oslofjorden er. Boliger og kontorer må ikke ligge i strandlinjen.

    Jürg Frei

    Sundag 01.03.2020
    Vi har nok av mer eller mindre vellykkede boliger og kontorbygg langs sjøkanten. La båtfolket få sin rettmessige adgang til sjøen uten å må kjøre flere mil til båtplassene sine.

    Ole Mjelva

    Sundag 01.03.2020
    Jeg har vondt for å tro at byens myndigheter faktisk vil nedlegge båtopplagsplassene uten å presentere noe alternativ. Hva er det egentlig de foreslår? De rette byrådene bør tas med på en havnesightseeing, slik at de kan få se hvordan byens ansikt mot sjøen nå er blitt mer og mer gjenbygget av prangende boliger som ikke er til glede for andre enn dem som bor der. En fjordby trenger fjordaktiviteter, herunder også et båtliv. Den trenger ikke enda flere boliger langs strandlinjen. Jeg tilhører en liten gruppe båteiere som har trebåt. Vi er avhengige av å ha båten på land om vinteren og våren.

    Diego Garcia Quiroga

    Sundag 01.03.2020
    Stå på. Båter på havna betyr Oslo for mange!

    Jarle Søtorp

    Sundag 01.03.2020
    Ja til båtlivet!!

    Fredrik Unnar Aarsæther

    Sundag 01.03.2020
    Viktig å ta vare på de få lungene ved sjøen som er igjen. Lenge leve grådigheten.

    Lasse Mathisen

    Sundag 01.03.2020
    Er det noen som tør innrømme at de har stemt på denne gjengen?

    John Lund Evensen

    Sundag 01.03.2020
    Stå på

    Tor Graver

    Sundag 01.03.2020
    Jeg synes det er underlig at et rødgrønt byråd vil stå bak en beslutning som kan gjøre det umulig for folk flest å ha båt i Oslo-området. Sjøen bør være for alle.

    Sverre Hopstock Dahr

    Sundag 01.03.2020
    Forferdelig å lese om slike planer hos sittende majoritet blant bypolitikerne!! Det blir valg igjen, men da er jeg redd raseingen av den vakre Bestumkilen allerede er satt i gang. Dette må stoppes! Jeg er med.

    Knut Vågnes

    Sundag 01.03.2020
    Hva er god miljøpolitikk i å fjerne en velfungerende båthavn og opplagsplass og erstatte det med rådyre leiligheter og kontorer - som samtidig vil bli en høy barriere mot sjøen? Det finnes mange tomter for kontor- og boligbygg. Det finnes nesten ingen for båtliv - i fjordbyen Oslo. Hva er det "rettferdige" i at noen hundre mennesker i blokkene mot sjøen, skal få benytte denne fine tomten i stedet for et par tusen båtfolk? Har utbyggerne flyttet inn i bystyresalen?

    Kjetil Hamnes

    Sundag 01.03.2020
    Stå på

    Terje Meiland

    Laurdag 29.02.2020
    Ja til båtlivet, er å si ja til god og sunn helse. Tenk på oss som ellers ikke har tilgang sjøen og som elsker den.

    Roy Johnsen

    Laurdag 29.02.2020
    Her må vi samle alle krefter og vi stiller gjerne opp fysisk for å si vår mening slik at de også ser ansikter og ikke bare mail/brev. "Hele byen er blitt et "teater" og vi liker ikke denne forestillingen vi er vitne til." Stå på.

    Claes Friis Thofte

    Laurdag 29.02.2020
    En gang var det godt å bo i byen sin ... det var den gangen det het "Oslo - byen med det store Hjertet" Nå har de som påberoper seg å være valgt til å ivareta byens og vårt beste påført byen et hjerteinfarkt - så alvorlig at det synes umulig å helbrede ! Enten må disse innse at de er satt til å ta vare på byen og dens innbyggere - å arbeide FOR ikke imot, eler også må vi erkjenne at vi ikke lenger er velkomne i vår egen by - byen med det store hjertet ! Kanskje må vi resignere og igjen si "siste mann får slukke lyset". (Hvem blir det da igjen til å finansiere de selvgode maktsykes inn- og utfall ?)

    Stig Ulfsby

    Laurdag 29.02.2020
    For å bevare båtlivet må vi ha både brygger og opplagsmuligheter.

    Vidar Smines

    Laurdag 29.02.2020
    Her tror jeg gjennomslag for noe er bedre enn å insistere på alt. Båtopplaget tror jeg må (og bør) gis avkall på. En leieavtale gir heller ingen tidsubegrensede rettigheter. Opplaget er rimeligvis en sterk begrensning på områdets attraktivitet for øvrig befolkning/bruk. Dagens bobilparkering er også en mulighet for de få - og i stor grad tilreisende arbeidskraft heller enn byens befolkning. Men noe servicekapasitet (for kortere båtopptak og service ved kai) er jo en viktig miljøskaper. Likeså flytebryggeanlegget. Kanskje kan man gjøre som på Aker Brygge: gi offentligheten tilgang på noen større pirer (i alle fall på dagtid)? Med E18 fortsatt oppe i dagen, blir Bestumkilen uansett ikke en naturopplevelse preget av bølgeskulp og måkeskrik (annet enn i arkitektens tegninger...). Bedre da å utvikle Bestumkilen som en urban sjøfront - og det inkluderer båtplasser og båtliv! Bobåter tror jeg forøvrig man bør være tilbakeholden med å tillate - langt mindre legge tilrette for. Det oppleves oftest som en forslumming av uskapelige farkoster og ufullendte oppussingsprosjekter.

    Erik Espeland

    Laurdag 29.02.2020
    Bør være en selvfølge at vi beholder båtlivet. Vi skal jo leve her og vi skal kose oss

    Sigurd Iversen

    Laurdag 29.02.2020
    European Geen Capital 2019. Oslo har blitt en meget bipolar by med politikere som ikke evner å forholde seg til lokalmiljler, offentlige etater som beviselig ikke gjør jobben sin eller oppfyller sin opplysnings- og undersøkelsesplikt. På den ene siden skal bilen fjernes, og Oslo bli en enda grønnere by, samtidig som beboere skal akseptere store bebyggelser som går på bekostning av naturen, sjøen og ikke minst lokalmiljøene. Det henger dessverre ikke på grep! Sollerudstranda er et tilfelle, Skøyen og båthavna et annet. Og sånn går noo' dagan. Dette er nok ikke det verste vi har sett, og vi vil se mange tilfeller av "offentlig overgrep" støttet av utbyggermiljøene som ignorerer velferden til de som allerede bor i området. Båt eller ikke båt, dette går ikke!

    Tore Gylver

    Laurdag 29.02.2020
    Behold båtplassene i Oslo

    Arne Apneseth

    Laurdag 29.02.2020
    Det finnes ikke noe godt alternativ. Slutt å ignorere båtfolkets interesser og kultur, en kultur som beriker Oslo som kystby.

    Horst Mück

    Laurdag 29.02.2020
    God sak staa paa

    Paul J Midtlyng

    Laurdag 29.02.2020
    Utfylling av Bestumkilen og bygging av boliger på Sjølyst Marina er et nytt eksempel på tilbygging av strandsonen og redusert tilgang til sjøen for andre som bor i andre deler av byen eller i kommunene rundt. Hvilke interesser står bak omreguleringen? Eller skulle det være fabrikert en såkalt "grønn" begrunnelse" for dette initiativet?

    Kim Brantenberg

    Laurdag 29.02.2020
    Det er viktig at Oslo kommune tilrettelegger for at byens borgere på en RIMELIG måte kan benytte fjorden til rekreasjon. Å redusere båtforeningenes båtplasser vil føre til prisbyks på båtplasser i kommersiell regi. FJorden skal være for alle -ikke bare kakse med store lommebøker og rådyre båter!

    Karl Sigmund Spro

    Laurdag 29.02.2020
    La båtlivet få leve.

    Bård Kjetil Lorås

    Fredag 28.02.2020
    Stå på til de som fronter saken. Det er utbyggerne som har politikerne i lomma, som ønsker å kjøre over båtfolket for egen vinning.

    Anita mendelsohn Ytrehus

    Torsdag 27.02.2020
    Ikke ødelegg Oslos mangfold og identitet! Kombinasjonen marka og sjøliv er Oslos enestående privilegium. Kombinasjonen er rett og slett fantastisk. Veldig få andre hovedsteder kan skilte med noe liknende. Mange velger å bo i Oslo nettopp pga. dette. Synd at uforstående politikere og griske utbyggere ikke ser dette under deres planlegging. Bevar retten til sjølivet uten misunnelse!

    Lasse Godem

    Onsdag 26.02.2020
    Klart vi må ha et båtliv.

    Hans Petter Roeedsten

    Onsdag 26.02.2020
    Er med på dette håper på n bra utgang. Stå på

    Yvonne Brownsill

    Tysdag 25.02.2020
    Viktig sak - vi må ha båtliv i fjorden vår.

    Francois Hoffmann

    Måndag 24.02.2020
    Stå på!

    Øyvind Hovland

    Måndag 24.02.2020
    Stå på

    Terje Mauer

    Sundag 23.02.2020
    God sak!

    Ansgar Raastad

    Laurdag 22.02.2020
    Ja til båtliv i Oslo!

    Jan Petter Selvik

    Fredag 21.02.2020
    Stå på

    Alexander Stewart

    Torsdag 20.02.2020
    Viktig sak

    Christopher Skippervold

    Torsdag 20.02.2020
    Ja til fritidsbåter i Oslo fjorden.

    Rasmus Langaard

    Onsdag 19.02.2020
    Snodig det der med byutikviklerne. De trenger flere boliger, og indrefiletene er ved sjøen. Pent å se ut over fjorden, men de vet ikke helt hva den skal brukes til, utover det "estetiske" for "byrommet". Strandsonen og tilgangen der skal være allemannseie, så da må bunnstoffet lengre ut på landet. Fint. -r :-)

    Berit Kløvstad

    Onsdag 19.02.2020
    Ja til båtliv i Oslo

    Kåre Kløvsad

    Onsdag 19.02.2020
    Ja til båtliv i Oslo

    Lars Chr. Dahl

    Onsdag 19.02.2020
    Flott tiltak! Stå på!

    Elsa Jensen

    Onsdag 19.02.2020
    En så god sak fortjener min støtte.

    Sven Janssen

    Onsdag 19.02.2020
    I følge grunnlaget hevder byråkratene at 0,5% av befolkningen har «eksklusiv» tilgang til området. Fakta er at det er kun bryggene som er avstengt, ikke det arealet på land som ønskes omdisponert. Selvfølgelig er det problematisk å slåss mot denne type retorikk og «tallmagi». Spesielt hvis ikke media er villig til å sette fokus på saken. Utfordrer «grave journalister» til å finne ut hvilke investorer er det som står bak og ser en potensiell gevinst i å bygge ut området? Og hvordan påvirker de politikere og byråkrater?

    Odd Undheim

    Tysdag 18.02.2020
    Kostbare leiligheter og kontorbygg i vannkanten har vi nok av i Oslo. Båtlivet må det vernes om, og en viktig forutsetning er muligheten for fortsatt å få båtene på land innerst i Bestumkilen. For ikke å snakke om allemannsretten i området. Stå på for en god sak!

    Lilly Stien

    Tysdag 18.02.2020
    FNB Oslo støtter denne saken i Oslo kommune. Stem FNB Oslo ved neste valg. https://www.neitilmerbompenger.no/partiprogram-2019-2023/

    Arne Falck

    Tysdag 18.02.2020
    God sak. Støttes

    Trond Wiberg

    Tysdag 18.02.2020
    God sak. Oslo øker i antall borgere. Det er viktig med tilbud for borgerne både på sjøen, i byen, i parker og i skogen. Svært viktig med gode varierte tilbud for at byen vår skal få et mangfold og ikke bare bli en ren bomaskin.

    Steinar Iversen

    Tysdag 18.02.2020
    Stå på. Er det noen partier i bystyret som er med båtfolket?

    Ivan Sarong

    Tysdag 18.02.2020
    Lurer på hva mon vore kjære Kong Harald sier til dette ?

    Torgeir Hoel

    Tysdag 18.02.2020
    Dersom Oslo kommune virkelig mener at en rimelig og tilgjengelig opplagsløsning for folk flest skal fjernes, er det ren overkjøring av tradisjoner og fritidsliv for mange i Oslo. Er det så lett å trampe på folk for å tjene næringsinteresser og en kortsiktig engangsgevinst? Er det full krise økonomisk, får det færre konsekvenser for folk hvis 1 kvadratkilometer av Nordmarka selges.

    Jørgen K Syversen

    Tysdag 18.02.2020
    Her må vi stå samlet, alle og enhver må stå på barrikadene og ikke ta noe for gitt. De politiske signalene er skadelig for de som har båt og elsker sjøliv. Stå på!

    Trygve Gjessing

    Tysdag 18.02.2020
    Sjøliv er også friluftsliv. Opplagsplassen er kultur. Dette må Oslo ta vare på.

    Morten Thorsen

    Tysdag 18.02.2020
    !!

    Tore Kløvstad

    Tysdag 18.02.2020
    Båtplasser,foreninger og opplagplasser har eksistert i Holtekilen og Frognerkilen i over 100 år,dette er rekreasjon og kultur for folk som bor i Oslo og de som bor noen mil unna sjøen.Alle foreninger i Oslo og deres velbrukte opplag/bryggeplasser burde bli vernet grunnet sin gamle og fortsatt levende historie. NB !Oslo mangler fortsatt mange bryggeplasser for fritidsbåter, ca 8 års ventetid i de fleste foreninger.Vern strandsonen slik den foreligger i dag.

    Erling Storstrøm

    Måndag 17.02.2020
    Det skulle bare mangle at det området ble omdisponert til boliger. Oslos innbyggere trenger også plass til å dyrke sitt båtliv ved og på Oslofjorden. Jeg har drevet mye båt/seilsport i Oslo siden 1965 og har hatt stor glede av å ha båtplass i rimelig nærhet av der jeg bor. Det øvrige av Skøyenområdet er proppet med nye bygg, så da får det fortsette å bli båtopplag på siste rest av strandsonen.

    Anne Cathrine Mastoris

    Måndag 17.02.2020
    Her signerer jeg med både plikt og glede. Plikt fordi jeg vokste opp på en øy i Bærum og opplevde hvor viktig båt er for folk som bor nær havet. Glede fordi jeg alltid vil være en Oslofjord-jente selv om jeg for tiden bor annet sted. Jeg tenker med sorg hvor tomt og trist det blir i fjorden og langs kysten om båteiere mister mulighetene til å ha båtplass.

    Per Arne Johnsen

    Måndag 17.02.2020
    Det var vel bare et tidsspørsmål før nye utbyggingsplaner ble fremmet. Det er lett for utbygger å love litt til alle og mest til noen få som skal bo eller drive næring. Opplagsplassen representerer manges båtliv og rekreasjon. Når grunnen er delvis kommunal opp delvis Statsnbygg sin, så vidt jeg vet, så er det hele et rent offentlig anliggende om bruksendring og utbygging skal skje.

    Kjell myrvold

    Måndag 17.02.2020
    Politikerne ruinerer mange menneskers fritid

    Frank Klevengen

    Måndag 17.02.2020
    Dette er helt på jordet og bygge kontor ol på dette område som i alle år vært båtfolket plass og deres rekreasjon plass. Ser dere ikke verdiene dette ?? Stå på og få med alle på og stoppe dette om dette er planen.

    Glenn Magne Elvik

    Måndag 17.02.2020
    Støtter. Stå på.

    Jens Gran

    Måndag 17.02.2020
    Sjø og båtliv hører sammen. Båtforeningene i Bestum og Frognerkilen, må opprettholdes. Ikke alt dreier seg om kroner og øre!

    Per Wikheim

    Måndag 17.02.2020
    En utbygging av båthavna på Skøyen vil også forringe verdier og utsikt for de bakenforliggende boliger.

    Alvhild Ulset

    Sundag 16.02.2020
    La Oslofjorden leve

    Aksel Holmsen

    Sundag 16.02.2020
    Oslo som en ekte fjordby trenger et levende båtliv - da må det finnes båtplasser i nærheten . Vi har IKKE behov for flere kontorbygg i strandsonen

    Ivar mathisen

    Sundag 16.02.2020
    Bra at dere tar affere

    Dagfinn Berge

    Sundag 16.02.2020
    Det er stor mangel på båtplasser og forslaget har meget store negative konsekvenser for båtliv og rekreasjonsmuligheter i indre Oslofjord. Det berører ikke bare de som har båtplasser der, men også alle de som blir med på tur hver sommer.

    Per-Olof Larsson

    Sundag 16.02.2020
    Båtliv i indre Oslofjord är viktigt för alla och de kommunala upplagsplatserna är centrala för att få detta att fungera till en kostnadsnivå som alla kan acceptera.

    Tom Karlsen

    Sundag 16.02.2020
    Oslo som kystby må ha et levende båtliv. Dårlig idé å bygge ned plasser som benyttes til friluftsliv og rekreasjon.

    Tom Skoglunn

    Sundag 16.02.2020
    Jeg støtter opprettholdelse av Sjølyst Marina i Bestumkilen og at området ikke reguleres/endres til andre formål.

    Steen Hansen

    Sundag 16.02.2020
    Stå på!

    Svein Halsør

    Sundag 16.02.2020
    Vi må få en "marka grense" for sjøen i indre Oslofjord!

    Bjørn Tor Svoldal

    Sundag 16.02.2020
    Håper dette går bra!

    Tom Todler

    Sundag 16.02.2020
    Stå på

    Thore Langfeldt

    Sundag 16.02.2020
    Småbåtlivet i Oslo er en del av bykulturen vår som gjør Oslo så spesiell. Fjerner vi båtplassene, så er det en manglende respekt for bykulturen. Hva sier byantikvaren til det? Er Nordmarka neste?

    Nils Tovsen

    Laurdag 15.02.2020
    Oslo kommune kaller byen en "fjordby", men hvor lenge er den det? Fjorden fylles ut gjevnt og trutt. Se på kart fra 1900-tiden. Når Byrådet vil fjerne opplag og båtplasser, tar de samtidig liv av en stor, sosial og helsefremmende fritidsaktivitet. Det er på høy tid at fjorden får sin "fjordgrense" tilsvarende "markagrensen", som skal respekteres, av hensyn til beboerne.

    Gunnar Gundersen

    Laurdag 15.02.2020
    Stå På

    Harald Helgheim

    Laurdag 15.02.2020
    Båtliv er også kultur! I båtlivsundersøkelsen fra 2017 svarer 58%, eller 538.583 personer, fra Oslo og Akserhus, at de har vært på en eller flere båtturer. Dette rammer MANGE mennesker og familier! I planene ser vi at foreningshuset, som også er restaurant i båtsesongen, til Oslo Motorbåtforening forsvinner. Parkering forsvinner også. Jeg mistenker at dette bare er starten. Først Bestumkilen, deretter forsvinner Frognerkilen, før de spiser seg både østover og vestover - og driver alt båtlivet ut av Indre Oslofjord! Ja til båtliv!

    Inger Bjerkenås

    Laurdag 15.02.2020
    Ingen fjord uten båtliv!!

    Svein F

    Laurdag 15.02.2020
    Tiltredes – og en viktig sak å jobbe for. Hvis Plan A mot formodning ikke når frem og området omreguleres - hva er status for denne mulige Plan B løsningen for en ny fylling/øy i Lysakerfjorden: https://akersposten.no/batopplaget-forsvinner-men-losningen-er-der/19.1179 ? En slik Plan B løsning MÅ imidlertid være ferdigstilt før eventuell fjerning av opplagsplassene på Karenslyst. Betydelige fyllmasser blir for øvrig snart tilgjengelig fra ny vanntunnel til Holsfjorden https://akersposten.no/nyheter/lastebilene-med-steinlass-vil-bli-mange/19.2057 og togtunnel til Hole https://www.nrk.no/osloogviken/planen-for-togtunnel-mellom-baerum-og-hole-er-klar-1.13493900

    Svein N Eriksen

    Laurdag 15.02.2020
    God sak.

    Jan Nicolai Aamot

    Laurdag 15.02.2020
    Hans-Henrik Hartmann! Hva slags kommentar er det!

    Einar høibraaten

    Laurdag 15.02.2020
    God sak

    Jan Brandt Jensen

    Laurdag 15.02.2020
    15.02.2020 Noe slikt har de prøvd før. Vi fikk stoppet det da og det må gjøres nå også.

    Lars A Solberg

    Laurdag 15.02.2020
    Jeg hadde båten i Bestumkilen i mange år, et utrolig verdifullt miljø som ikke må raseres! Det er galskap å bygge ned hver flekk som alle innbyggerne har godt av. Hvor mye skal det koste å ha båt i Oslo til slutt, dersom man må leie mobilkran og kjøre båten på registrert henger til innlandet for opplag? GALSKAP!

    Harald Lillevik

    Laurdag 15.02.2020
    JA til båtliv i Oslo

    Marius Fosaas

    Laurdag 15.02.2020
    Viktig sak!

    Knud Hegelstad

    Laurdag 15.02.2020
    Ja til båtliv i Oslo

    Stein-Owe Hansen

    Laurdag 15.02.2020
    Det er et paradoks at det i stor grad tilrettelegges for båtplasser i sjø for å skape et aktivt og spennende maritimt miljø langs sjøen, samtidig som det er liten vilje til å anlegge opplagsplasser. Samtidig med nedbygging av parkeringsplassen ved Tøyen/ gml Munch museet har ikke Oslo lengre areal for å huse Sirkus eller et bynært arrangement som Xgames (som for noen år siden ble arrangert der). Opplagsplassen i Bestumkilen er unik for kommunen, og må bevares og reguleres for et multiformål slik som i dag. Opplagsplass for båter på vinteren, og utendørs utstillingsareal, sirkusareal, events mm om sommeren. Oslo kan ikke skusle bort denne muligheten. Oslos utendørs varemesse Sjølyst, og opplag. Dette må fremmes politisk!

    Camilla E. Dahlin

    Laurdag 15.02.2020
    Ja til båtliv i Oslo!

    Alf Harald Ringås

    Laurdag 15.02.2020
    Sjøen ligger der, og båter hører til på sjøe.

    Arne Ljungmann

    Laurdag 15.02.2020
    Båt og sjøliv er den beste form for rekreasjon man kan tenke seg, så helt håpløst å nedlegge båthavna! Hva med å kombinere grøntområde med båthavn?

    Jan Kjærstad

    Laurdag 15.02.2020
    God sak stå på.

    Frode Baraas

    Laurdag 15.02.2020
    Håper virkelig Oslos båtliv består! Uten det vakre båtlivet som preger bybilde blir ikke Oslo det samme.

    Frank karsten Andersen

    Laurdag 15.02.2020
    Viktig sak. Vi har barn og barnebarn både her i Oslo og utenfor som synes det er helt fantastisk å være på sjøen, gå i land på våre vakre øyer, leke i og utforske naturen. Dette er en del av vår kulturarv.

    Alexia Bohwim

    Laurdag 15.02.2020
    Er det mulig å herpe Oslo mer og gjøre det ubeboelig for oss som er herfra? Eller de av oss som liker å være her i ferier og ikke valfarter til Tjøme? Av og til lurer jeg på hvorfor alle tror Oslo- folk er klyser som digger sykkelhjelmer og aldri tennis og båt til alle. Ikke de få.

    Øyvind Carlsen

    Laurdag 15.02.2020
    Dette er også en populær bobilcamping om sommeren, så parkeringsplassen utnyttes hele året. Båthavna må bevares som den er. Dette er kulturhistorie.

    Tore Clausen

    Laurdag 15.02.2020
    Viktig for et allsidig miljø.

    Tom-Erik Østerud

    Laurdag 15.02.2020
    Bevar også parkering for bil i nærheten Ikke alle som orker å sykle 10 mil for å få tatt seg en båt tur

    Marianne Hylland

    Fredag 14.02.2020
    Ja til å beholde båtlivet i Oslo! Hovedproblemet med dagens forslag er at båtlivet trues også på vannet med den planen man har lagt frem. Det skal fylles igjen deler av Bestumkilen for deretter å bygge næring /bolig. I planene er det ikke er plass til båtene som ligger der pr i dag verken sommer eller vinter. Båtene ønskes flyttet, men ingen vet helt hvor. Dette er nok bare en begynnelse på "utskvising" av båtfolket, så hvis planen får gjennomslag vil båtlivet sakte men sikkert forsvinne fra Oslo

    Lars Andreas Sunde

    Torsdag 13.02.2020
    La fjordbyen leve og vern strandsonen som om den var en markagrense

    Alette Olrik

    Onsdag 12.02.2020
    Støtter!

    Arne Hennum

    Tysdag 11.02.2020
    Nå er bobleanlegg så bra og kostnadseffektivt at behovet for å ha båten på land om vinteren ikke er reelt sett til stede. Å bruke et så stort og fint område til parkeringsplass for båter på vinteren er meget synd. Jeg ser fram til å få et løft av området ved at opplagsplassen blir fjernet.

    Torger M. Jonsen

    Tysdag 11.02.2020
    Takk En viktig sak Her må vi stå på

    Peter Blom

    Tysdag 11.02.2020
    Dette området er viktig for båtforeninger i Oslo der det er små muligheter ellers. Jeg ser på flere av disse foreningene som den siste rest av sosialdemokratiet der dugnad, kostpris og langsiktig medlemskap gjelder fremfor kortsiktig profitt. Det må være plass til båtfolket i Oslo også.

    Bjørn V

    Tysdag 11.02.2020
    Det er vel litt søkt å skylde på storkapitalen her. Det er Ap/Sp/Sv/MDG og Rødt som bestemmer i Oslo kommune og de skal si ja eller nei til reguleringsforslaget

    Hans-Henrik Hartmann

    Tysdag 11.02.2020
    Mangel på båtplasser og opplagsplasser, gjør båtlivet til en aktivitet forbeholdt de med mest penger.

    Hans-Henrik Hartmann

    Tysdag 11.02.2020
    Mangel på båtplasser og opplagsplasser, gjør båtlivet til en aktivitet forbeholdt de med mest penger.

    Knut Otterbeck

    Tysdag 11.02.2020
    Dette er viktig , vi ligger ved sjøen og har mye av vår ferie og fritid der !

    Geir Foldvik

    Måndag 10.02.2020
    Stå på!

    Arne Fjerdingøy

    Måndag 10.02.2020
    Ser at Oslo sliter med samme utfordringer som Trondheim, dette må man få stoppet, der storkapitalistene raserer det siste av et unikt miljø for byene det gjelder.

    Thomas Moen

    Fredag 07.02.2020
    Stå på

    Snorre ølberg

    Torsdag 06.02.2020
    Stå på.

    Kjell-Erik Andal

    Torsdag 06.02.2020
    Stå på.

    Åsmund Strønen

    Torsdag 06.02.2020
    God sak