Dobbeltspor gjennom Moss må utredes på nytt!
Moss, Østfold
Oppretta: 07.02.2021 av Pia Eva Irene Reier
Sluttdato for signering: 07.08.2021
Dobbeltspor gjennom Moss må utredes på nytt!
Dersom 300 skriver under, må saken tas opp i Kommunestyret.
Mange har stilt seg spørrende til plasseringen av ny stasjon i kvikkleira på Moss havn.
Rettssaken mellom BBM og Staten i 2020, viste at det er Moss kommune som har ansvaret for en adekvat ROS (risiko og sårbarhets) analyse og for å følge opp innbyggernes sikkerhet. Kommunen hevder at sikkerhet og helse kommer først, men har kun forlangt utredning av alternativer gjennom svært vanskelige grunnforhold ved Moss havn. Dette gjelder både alternativene som ble utredet i 1993 og senere forsøk på forbedring av alternativet som scoret dårligst i 1993. Kommunen og BaneNOR underslo at det fantes flere sikrere og bedre alternativer, med stasjon på Verket eller Myra og trasé i tunnel direkte til Såstad.
Rett etter reguleringsvedtaket i 2017 spleiset innbyggerne i Moss på et traséforslag utenom Moss havn. Forslaget fra Norsk Bane viste at en stasjon på Myra og tunnel direkte til Såstad var et klart bedre alternativ som unngikk kvikkleirefeltet og behøvde ikke å rive mer enn seks hus. Kommunen nektet å kvalitetssikre dette, til tross for et innbyggerinitiativ med 1300 underskrifter.
Nå må både lokalpolitikere og stortingspolitikere reagere. Dersom politikerne våre ønsker å få bedre løsninger gjennom Moss, må de vise handlekraft. De må kreve øyeblikkelig stans av dobbeltsporarbeidene.
Pågående arbeid i området med «uhyre krevende grunnforhold» og fare for kvikkleireskred stenger for fremtidig rv19 og fører til at hovedfartsvei - Fjordveien - må stenges i flere år. Skal vi finne oss i dette? Vi mener nei. Moss trenger en trygg og effektiv jernbanetrasé som ikke stenger for Rv19! Norge trenger en bedre og mer fremtidsrettet trasé som tilfredsstiller både dagens og fremtidens krav, samtidig som Moss trenger en attraktiv utnyttelse av sjøsiden uten jernbaneskinner i strandsonen.
Mye av arbeidet som er utført, kan brukes. Stabiliseringsarbeid og rapporten er en fordel for Moss.
Utred alternativ jernbanetrasé nå!
Jeg er enig og undertegner!
1006 av 300 underskrifter
Sjå underskrifter
Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
29 kommentarar:
Espen Franck-Nielsen
Bjørn Erik Bjurstrøm
Kåre Holter
Ingvild Ranvik
Arnt Erik olsen
Harriet Aksetøy Clements
Ivar Borge Johansen
Oddvar Severinsen
Wenche Anita Kiserud
Bjørn Ørnulf Kiserud
Arne Ingar Enge
Merethe Songli
Tom Helgesen
Bjørn Frølandshagen
Birgitte Bruaset
Vibeke Nilsen
Petter Melbye
Ragnhild Hagen
Rolf i. Thorvaldsen
June Kristin Olavesen
Roger Willy Yrvum
Karin Waag
Tom Holbrå.
Ingelin Sevåg Vestly
Elisabeth Leikanger
Helge Gustav Watndal
Jonathan Parker
Florian Sperr
Knut Chr. Hallan