Kom i gang med fv. 662 Kjerringsundet, uavhengig av E39 Romsdalsfjorden
Aukra, Møre og Romsdal
Oppretta: 03.05.2023 av Henning Van Duffel
Sluttdato for signering: 03.11.2023
Statens Vegvesens anbefaling er å utsette bygging av E39 Romsdalsfjorden (Møreaksen) med 8 år. Siden prosjektet over Kjerringsundet skal bruke masser fra tunnelutgravingen fra Tautratunnelen, kan ikke prosjektet bygges før man har begynt på Møreaksen. Ferdigstilling av hele fastlandsprosjektet for Gossen og Midsund anslås å være i 2041. Nå har til og med fylkeskommunen kuttet i ferjetilbudet ut til øyene. Spesielt Aukra-Hollingen er en av de sambandene i fylket som vokser mest. Med tanke på voksende innbyggertall og ny utbyggingsakitivitet ved Nyhamna, kan vi ikke tillate at det blir vanskeligere å komme seg til og fra øyene. Tiden begynner å renne ut, hvis vi velger å lene oss bakover de kommende åra.
Derfor foreslår vi å bygge fv. 662 Kjerringsundet først og ikke la prosjektet trenere pga. eventuell utsatt E39 Romsdalsfjorden.
Forslaget å bygge Kjerringsundet først, uansett status på resten av Møreaksen, er tuftet på ideen på raskere framkommelighet til Molde og Ålesund. I seg selv gir kun Kjerringsundet ingen fastlandsforbindelse, men ved ferdigstillelse kan en av ferjesambandene over Julsundet styrkes med hyppigere avganger, og kan ferjesambandet Dryna-Brattvåg oppskaleres for å skape en grei pendlervei mot Ålesund (aukraværinger må i dag ta to ferjer til Ålesund). Det gir allerede nye dimensjoner til de fleste øyboere.
Forslaget har dog en del økonomisk-tekniske utfordringer. Det er sant at prosjektet har fått en redusert kostnadsramme nettopp fordi massene fra den framtidige Tautratunnelen blir brukt. Også må aukraværingene ta stilling til om de er villige å betale bompenger for et prosjekt som ikke gir fastland i utgangspunktet. Likevel er dette tekniske spørsmål fylkeskommunen og kommunen kan ta stilling til. Dessuten må det påpekes at rentene for investeringslån stiger, krona stadig devalueres og at prisene på råvarer ikke kommer til å synke med det samme. Aukra kommune må også vurdere å stramme inn på budsjettene, til å gi mer margin for en dyrere prislapp. Men da må midlene fra særskattene (Nyhamna...) også øremerkes til Kjerringsundets finansiering. I tillegg må man vurdere prosjektet om et privat prosjekt eller som et OPS.
Det som er mulig med Borgundfjordtunnelen og Nordøyvegen må også Aukra klare. Vi har ventet lenge nok. La oss allerede begynne.
PS: Mange vil kanskje påpeke at dette er en fylkessak. Likevel er det Aukra kommune som sitter med risikoen og planleggingen. Fylkeskommunen har allerede gitt klarsignal på at ingenting skal stå i veien for at Kjerringsundet kan bygges. Derfor er det opp til Aukra kommune å gi startskuddet.
14 av 74 underskrifter
Sjå underskrifter
Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
5 kommentarar:
Frode Stenberg-Eriksen
ingve eikrem
Stein Mangler
Ole Reset
Lisbeth Ræstad