1 Grei ut om saka di
2 Samle underskrifter
3 Få saka vurdert

    Forby motorisert ferdsel med elsparkesykler på fortau i alle bydeler og gi fotgjengere tryggheten tilbake.

    Oslo
    Forby motorisert ferdsel med elsparkesykler på fortau i alle bydeler og gi fotgjengere tryggheten tilbake.
    Oppretta: 19.08.2025 av Bentelill Sandberg
    Sluttdato for signering: 19.02.2026
    Vi er en voksende gruppe medlemmer i en gruppe på Facebook som føler at myke trafikanter ikke lenger har trygge steder å bevege seg på. Fortauene er blitt trafikkert vei, med lydløse kjøretøy der førerne ( ofte 2 på ett kjøretøy) suser forbi i høy fart. Å se noen som kjører hensynsfullt i gangfart er en sjeldenhet. Uføre, blinde, eldre - som er spesielt utsatt for brudd med potensielt livstruende konsekvenser-hoppende og lekende småbarn, gravide, vi er alle blitt omgjort til "slalomstolper" i en løype for både svært unge og noen voksne som enten leker seg i "artig slalomløype" eller har det fryktelig travelt. For å bli kvitt et stort problem for mange må vi få et totalforbud mot elsparkesykler på fortau, og alle andre steder der fotgjengere tidligere var trygge. Det er ikke slik at brukerne av disse kjøretøyene ville brukt bil i stedet, miljøfaktoren er lik null. Det er mer sannsynlig at de heller ville brukt beina eller offentlig transport. Elektriske sparkesykler har ingenting på fortauer å gjøre. Vi ber om at det snarlig vedtas et forbud, og at dermed myke trafikanter får fortauene tilbake som et trygt sted å bevege seg.

    16 kommentarar:

    Merete Lindén Dahle

    Laurdag 23.08.2025
    Krav om føreropplæring og registreringsskilt så det er mulig å anmelde ved regelbrudd. Forbud mot å kjøre på fortau. Krav om å bruke sykkelvei der dette finnes (gjelder også syklister med eller uten motor). Geofensing som f. eks operaen, botanisk hage, havnepromenaden og andre offentlige torg og plasser med mange fotgjengere. Faste plasser som utleieselskapene må leie av Oslo kommune.

    John Wroughton

    Fredag 22.08.2025
    Å tillate barn under 16 år å kjøre på et motorkjøretøy som regnes for å være ti ganger mere farlig enn vanlig sykkel er å spille russisk rulett med egne barn. (Finland, verdens mest lykkelige land … og klokere… innføres aldersgrense på 15-16 år og IKKE 12 år som i Norge). Hva har det med kjøring av elsparkesykler på fortau? Mye, det viser det seg fordi politikerne ville at SINE barn skulle kunne bruke elsparkesykler slik at de slapp å kjøre dem gitt og ditt. Men hvis de tror at sine barn BARE skulle kjøre, nærmest som en fotgjenger, på fortau, så tok de feil. Fordi, i praksis, kjører de BÅDE på fortau OG i veibanen alt ettersom hva som passer dem. Jo mere rutinerte, jo mer bruker de veibanen men tar ‘snarveier’ via fortau. Det hadde vært MYE bedre for alle parter om man hevet aldersgrense til en mere fornuftig alder som er mere tilpasset elsparkesyklenes vekt og kraft og forlangt at de bare brukte veibanen der det ikke fantes sykkelfelt, ellers sykkelfelt, men absolutt IKKE på fortau … som alle andre europeiske byer med respekt for seg selv har fornuftigvis innført (unntatt Norge). Det at Norge tillater bruk av fortau har sendt it signal til brukerne at ingen trafikkregler gjelder for dem og dermed har Norge fått langt høyere skadetall en alle andre steder i Europa fordi der følger de trafikkreglene og der er deres kjøremønster langt mere forutsigbart. I Norge vet man ikke hvor eller når en elsparkesykkel kan dukke opp nest… og den uforutsigbarhet fører til MANGE unødvendige skader.

    Edith Cecilie Loftheim

    Fredag 22.08.2025
    Bør kanskje ha en høy aldersgrense for bruk.

    Pieter Don

    Torsdag 21.08.2025
    Helt enig med alle. I tillegg vil jeg også påpeke at syklistene er nesten verre. Tross sykelstier i begge retninger kjører mange på fortauet og helst også i i feil retning. Krysser veikryss på tvers gjennom rød lys og kommer bak deg i stor fart. Jeg er opprinnelig fra syklenes land Nederland. Der er det totalforbudt å kjøre på fortauene og store boter ved å kjøre på rød lys m.m. syklistene har ikke noe på fortau å gjøre hvis det finnes sykelstier. Egentlig gjelder dette ikke hverken ståmopeder eller sykler men mangel på ansvarsfølelse/ morsl til de som kjører både ungd og ikke minst voksne!!!!

    Lars Thomas Eriksen

    Torsdag 21.08.2025
    Elsparkesykler bidrar til latskap og forsøpling. Et totalt unødvendig fremkomstmiddel som burde hatt totalforbud.

    Aud Andersen

    Torsdag 21.08.2025
    Geofence som hindrer fartsbøller i å kjøre over 6 km/t på gang og sykkelvei 24/7. Også i gågater , tun , torg og gravlunder. Og bundet parkering + gategrunnsleie i hele Norge.

    Åse Haakseth Farup

    Torsdag 21.08.2025
    Fortau er ikke for el-sparkesykler

    Tore Hem

    Torsdag 21.08.2025
    Nå må politikerene ta seg sammen, gå sammen alle partier, og forby ståmopeder på fortauene våre. Gå et skritt til siden så kan det være nok til at du blir kvestet for livet. Det er noe som heter eldre, og de er ikke alltid så stødige. Oppfordrer politikerene til å komme seg ut, og forsøke seg en gåtur på fortauene. Det er ikke sikkert du kommer tilbake på taburetten din etter det. Rett som det er kommer det en ståmoped rett bak deg uten forvarsel, du hører de ikke før de er forbi deg. Gå fart: Ha det kan du glemme, det er ofte slalåm mellom de gående. Foreslår at besøkende til Stortinget ikke kommer inn uten en ståmoped, helt forbudt å gå.

    åse karlsen

    Torsdag 21.08.2025
    Forby

    Per Lorentzen

    Torsdag 21.08.2025
    Jeg går ikke lenger i sentrum av Oslo, hvis jeg ikke absolutt må. Fullstendig kaotisk trafikkbildet, hvor ståmopeder skaper uhygge og terror. Må forbys snarest!

    Morten Schjelle

    Onsdag 20.08.2025
    All motorisert ferdsel med ståmoped på fortau og GÅgater må forbys. Forøvrig bør det også gjelde for sykler.

    Solveig Eek Bistrup

    Onsdag 20.08.2025
    Jeg er aktiv bruker av byen vår Oslo, men opplever stadig utrygghet og situasjoner med nesten påkjørsel av Elståmoped på fortau. De kommer lydløse og raskt bakfra. Veldig skummelt når jeg går med mine barnebarn i Oslo.

    Magnus Ragnvald Berg

    Tysdag 19.08.2025
    Støttes!

    Anne-Marie Rudvin

    Tysdag 19.08.2025
    Samfunnet har brukt mye ressurser på universell utforming. Mye av dette har nå null verdi fordi de som har nytte av tiltakene nå ikke kan gå trygt på fortau. Penger i vasken for samfunnet og tap av frihet for mange. Normal bruk av nærmiljøet har de siste årene blitt noe man ikke lenger har mange steder i Norge. Man må til andre land for å oppleve det vi alle tok for gitt for noen år siden: trygge og frie fortau for alle. Helsevesenet har fått en ny tilleggsbelastning og mange som er rammet av ulykker på/med ståmopeder har fått sine liv ødelagt eller snudd på hodet. Folkehelsen blir dårligere når mange ikke lenger går - det gjelder både de som kjører ståmopeder og de som ikke lenger har overskudd til å risikere liv og helse ved å bruke fortauene i vårt land. Vi vil ha fortauene våre tilbake. At Blindeforbundet og andre organisasjoner som jobber for medmennesker med forskjellige utfordringer ikke er blitt hørt av politikere er helt uforståelig.

    Nora Helene Ness

    Tysdag 19.08.2025
    Enkle regler i Oslo: Forbud mot å kjøre på fortau i alle gater med sykkelvei og gater med fartsgrense <30 km/t. Geofensing som f. eks operaen, botanisk hage, havnepromenaden og andre offentlige torg og plasser med mange fotgjengere. Faste plasser som utleieselskapene må leie av Oslo kommune.

    Øyvind Gjervik

    Tysdag 19.08.2025
    Jeg vil gå trygt på fortau, gangveier og gågater uten å risikere å bli kjørt ned av elsparkesyklister som ikke tar hensyn til de gående og Vegtrafikkloven.

    Legg til kommentar

    Kommentarar som ikkje er signert med fullt namn, eller på anna vis bryt med vilkår for bruk, vil bli sletta.

    Skriv under denne saka

    Fyll inn namn, adresse og postnummer for å signere saka. Du må oppgje desse opplysningane slik at signaturen din kan verifiserast.