Ja til trikkeholdeplassene Welhavens gate og Slottsparken!
Oslo
Oppretta: 02.08.2015 av Mads Wam Schneider
Sluttdato for signering: 24.09.2015
Ruter og Bymiljøetaten vil legge ned trikkeholdeplassene Welhavens gate og Slottsparken 16. august – for å bedre trikkens fremkommelighet. Dårlig fremkommelighet må kureres, men nedleggelse av holdeplasser er gal medisin.
Uten Welhavens gate holdeplass blir det 760 meter mellom Homansbyen og Holbergs plass. Uten Slottsparken holdeplass blir det det 842 meter mellom Nationaltheatret og Solli. Normale holdeplassavstander i sentrum er 300–500 meter.
* WELHAVENS GATE holdeplass trafikkeres av linje 11, 17 og 18. Stoppestedet betjener Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), kjente institusjoner som Litteraturhuset og Lorry, samt Slottsparken, Parkveien og et mylder av barer, kafeer, forretninger og boliger. Holdeplassen er viktig for Trikken både ved spontane og planlagte avvik, for eksempel når Bogstadveien er stengt.
* SLOTTSPARKEN holdeplass trafikkeres av linje 13 og 19. Sammen med linje 12 i Cort Adelers gate, dekker den hele Ruseløkka godt. I tillegg til Slottet og Slottsparken, betjener holdeplassen Ibsen-museet, Wang videregående skole, Utenriksdepartementet, Ruseløkka skole og en rekke boliger, butikker og spisesteder. Holdeplassen benyttes som overgang mellom trikk og regionbuss eller buss for trikk ved spesielle anledninger.
Holdeplasser med moderat avstand i sentrum er viktige fordi:
* De gjør det enkelt og attraktivt å reise kollektivt for alle
* De gir valgmuligheter og god flatedekning
* De styrker samspillet mellom trikk og butikk. Trikken bringer kunder
* De skaper byutvikling, aktivitet og liv
* De betjener fremfor å belaste boligområder
* De skaper fleksibilitet for Trikken ved avvik og driftsforstyrrelser
Både Slottsparken og Welhavens gate ble for få år siden oppgradert til høystandard plattformer med universell utforming, tilrettelagt for rullestolbrukere. Bymiljøetaten anslår at fjerning av plattformen i Parkveien koster 100.000 kroner! Det ville være uansvarlig å bruke et sekssifret beløp på å _redusere_ tilbudet til de handikappede.
Fremkommelighet for trikken er viktig, men Ruter og Bymiljøetaten begynner i helt feil ende. Det som sinker trikken, er:
* Røde lys rett i fleisen og dårlig signalprioritering
* Biler og bilkøer i sporet
* Gateparkering og feilparkering
* Billettsalg fra fører
Nedleggelse av holdeplasser skiller seg ut som det eneste fremkommelighetstiltaket med betydelige ulemper for dem som fortjener det minst. Welhavens gate og Slottsparken er populære stoppesteder som har røtter tilbake til slutten av 1800-tallet. I dag, som den gang, har de en funksjon både lokalt og i trikkens helhetlige linjenett.
Det er også verdt å minne om at bystyret 28. september 2011 vedtok at det skulle være en ekstra holdeplass i Prinsens gate, nettopp for å styrke bylivet, handelen og aktivitetene i sentrum.
Bystyret bes sørge for videre drift og styrking av trikkeholdeplassene Welhavens gate og Slottsparken.
1200 av 300 underskrifter
Sjå underskrifter
Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
32 kommentarar:
Magnus Tajet
Gaetana Rinaldi
Harald Nilssen
Vilde Monclair
Werner Pedersen
Laird Scott Menzies
Stein Modalsli
Øyvind Borge
Tore Wilken Nitter Walaker, Ruseløkka
Hanne Hørsve-Isden
Kari Glomsaas
Berit Liband
Tone Bergli Joner
Tore Wilken Nitter Walaker, Ruseløkka
Linda Bekkevold
Gro Karlsen
Per Bekkevold
Scott Menzies
Harald Nilssen
Jessica Ryan
Paal Mork
Katrine Frønsdal
Katrine Frønsdal
Mads Wam Schneider
Stein Vaagan
Stein Vaagan
Mads Wam Schneider
Mounir Rahmani
Britt Borgen Poenget med offentlig kommunikasjon må vel være at den er mest mulig tilgjengeliig. Ne
Trine B.R
Kalle Simonsen
Mads Wam Schneider