Bifokal planlegging
Ålesund, Møre og Romsdal
Oppretta: 14.11.2015 av Ragni Slinning
Sluttdato for signering: 15.12.2015
Bifokal byplanlegging.
Bifokal planlegging betyr planlegging på kort og lang sikt. På kort sikt:
Kardinalspørsmålet er hvilken nytte vil vi få av en ny bro over Brosundet?
Hva er i veien med Hellebroa? Hva vil ei ny bro gjøre som ikke Hellebroa
kan? Ingen har noensinne klaget på selve Hellebroa,
meg vitande. Trafikkmengden er den samme. Det er lyskrysset Rådhuset,
Statoil og Posthjørnet som er proppen i systemet,
og selvsagt antall biler. Selv med 4 feltsbro vil problemet være
nøyaktig det samme. Kan Ronny Frekhaug, saksbehandler og
arkitekt Gudmund Hoel eller rådmannen fortelle oss i ytre bydel hvilken
magisk virkning denne nye broa skal få i forhold til
dagens Hellebro? Vil det i det hele tatt føre til noen forbedring og i
tilfelle hvilken? Vil den avhjelpe rushtrafikken på en måte
som ikke Hellebroa kan? Jeg syns byens befolkning samt bystyrets
medlemmer har krav på å få svar på dette. Hvem av dere
som skal svare oss, må dere bestemme selv, men svar krever vi. Slik jeg
ser det idag, vil jeg av privat-og offentlig økonomiske
hensyn si at den nye broa bør droppes.Penger spart. Disse pengene kan
inngå et spleiselag med Statens vegvesen og Nasjonal transportplan til en Brosundtunnel.
Jeg er ikke imponert over administrasjonens planer som ikke fører til bedring på
det trafikkale plan i sentrum.I ovenikjøpet har vi fått en ny rådmann som inntar en noe "tyrannisk" stil.
Sitat:" I mellomtiden bør ikke politikerne begynne å tukle med de to
alternativene som foreligger". Jøje meg. Kan en rådmann
svinebinde byens politikere og likevel kalle det demokrati? Og hva med
oss innbyggere? Astrid Eidsvik skal være klar over at vi i ytre bydel
ble spart for bompengesnitt ved Hellebroa i de første forslagene som
forelå. Jeg vil tro at administrasjonen dengang ikke så det som en reell
mulighet å foreslå det pga manglende og dårlig infrastruktur på Aspøya/Hessa. Det
ville bli for urimelig. Når dette ble endret, skyldes det noen protester
fra personer i indre bydel.Mht til den nye Rutebilstasjonenstasjon som er planlagt.
Dette forslaget hører ingensteds hjemme.Denne nye sentralen kan finansieres via lån i KLP. Ikke
gjennom bompenger. Jeg kan ikke
tro at den nye Rutebilstasjon vil bli godkjent innenfor NTP-finasiering av ja, nettopp fra
bompenger for hvermannsen.
I tillegg dolker vår nye "AP-regjering" ytre bydel allerede ved
første anledning. Hvorfor? Jo, ytre bydel blir lovet 120 millioner dersom
de stemmer for rådmannens forslag. Om noen fra det private næringsliv
hadde vært inne som beslutningstaker, hadde vi slått stort opp om
korrupsjon. Dere skal få penger til ytre bydel dersom du stemmer for
rådmannens forslag? Hva konkret skal de brukes til? Veiene på Hessa er
fylkesveier, så jeg forstår ikke logikken.Det kan virke som om
politikerne i Ålesund er satt under administrasjon? Sitat fra rådmannen: "–
Om vi ikke vedtar en bypakke i tråd med signalene fra statsråden, er vi
engstelig for at Lerstadvegpengene kan forsvinne. Samferdselministeren smilte da han fikk høre om
denne "trusselen" fra rådmannen. Lerstadveien er en
eksportvei som uansett vil bli prioritert. "Det er ingen grunn til å
lage en hastesak av dette." .
Hva innebærer det å ha en utilfredsstillende infrastruktur? Jo, det som ytre bydel har:
elendige, humpete, hullete og farlige veiforholdene , spesielt for skolebarna
(fylkesvei)( skadede barn/egen sak i Sunnmørsposten), ingen bank, bibliotek, idrettshaller,
kulturtilbud, legekontor, vi har overfylte skoler etc. De gode veiforholdene starter
ved Meierikaia. Dvs et alternativ er å legg bomstasjonen dit, slik at sentrum ikke blir
ytterligere skadelidende. Vi er ca 8.000 innbyggere i ytre bydel som vil
tenke oss godt om før vi bevilger oss en bytur. Det skal være sagt at
sentrum fra før er å betegne som "død". Det blir ikke bedre av at vi
Aspøy-og Hessaværingene holder oss til hjemlige trakter. Skal du på
jobb, må du ut med ca kr. 15.000.- pr. år. Turistene klager allerede
over tomme lokaler og lite folk. Folk fra indre bydel og nabokommuner
kjører til Moa for å handle. Hvorfor? Jo, de vil slippe unna
parkeringsutgifter. Nå skal de betale bompenger i tillegg til
parkeringsutgifter for å komme seg til sentrum. Enda en grunn til å
unngå sentrum? Det er ikke akkurat god sentrumspolitikk?
Administrasjonen og politikerne må ta ansvar.
Tilbake til definisjonen eksportvei. Den er treffende mht trafikken
i ytre bydel med mange bedrifter og ikke minst tungtrafikken. Det
er bare å se på containerhavna. I tillegg blir det spennende å se
hvordan bilistene skal komme seg ut av Aksla Parkeing og hjem. Ålesund
sentrum, den trange tarmen, ligger an til et kolossalt trafikkalt kaos
og alt skjer under åpen himmel. Vi blir sakte kvelt av eksos og
svevestøv. Alt dette kunne vi ha unngått med en Brosundtunnel.Sitat
rådmannen: " Når rådmannen likevel tar ut tunnelen, er det av to
årsaker: Tiltaket er for dyrt (ca. én milliard), og det ligger på en
vegstrekning som skal omklassifiseres fra riksveg til fylkesveg. Staten
ligger på det framtidige stamvegnettet." Etter rådmannens mening. En
ting er å mene. En annen ting er å vite. Med en Brosundtunell kunne Aksla
Parkering være tilknyttet denne og spare miljøet for dårlig luftkvalitet
og bråk.Trafikk som skal innover kunne kjøre ned i tunnelen og til
bestemmelsesstedet. Totalt ville Ålesund sentrum bli spart for masse
forurensing og trafikk. Slik samferdsministeren uttalte seg, så han helst at vi la
mest mulig av trafikken i tuneller. Det virker som om ingen i Ålesund
kommune tenker konsekvensanalyse før de planlegger byen. Andre store
byer går i motsatt retning for å gjøre byen levelig og grønn.
Samferdselministeren mener vi går baklengs inn i fremtiden om vi ikke
legger flest mulig veier i tunell. Dette av miljømessige hensyn. Mht en
trafikk som i dag glir, har vi allerede sett at trafikk fra Storgt. ned mot
sentrum lager en propp i Kipervika og Keiser Wilhelmsgate. Slik blir det
mere av når Aksla Parkering åpner. Trafikken vil kanskje dele seg fra
Skansen, Notenesgata og Storgata. Alt dette mens vi puster inn eksos og
svevestøv. I store mengder. Har administrasjonen evt planer for
utkjøringen fra Aksla Parkering?
Til Statens vegvesen: Bygg Brosundtunnelen( som blir fylkesvei) for de som skal
fra ytre bydel og innover mot øst. La Hellebroa være for oss i ytre bydel som kun skal
til sentrum i nødvendig ærend/jobb. Denne må sjølsagt bli bompengefri av
forannevnte årsaker mht infrastruktur eller mangel på den.
Tidligere innsendt åpent brev fra meg til Statens vegesen i Sunnmørsposten som
aldri ble besvart: Åpent brev til Statens Vegvesen. I forbindelse med
parkeringsanlegget i Aksla, var Statens vegvesen klar for godkjenning av
parkeringsanlegget i Aksla under forutsetning: "Statens vegvesen vil ikke ha
parkeringstunnel i Aksla før Brosundtunnelen er bygd." Dette var vanlige
kommentarer fra dere fra sommeren og høsten 2012. Jeg refererte til dere
i et innlegg i Sunnmørsposten 2.september 2012. Disse ordene kom som
manna fra himmelen. Her er det noen som har satt seg inn i de trafikkale
problemene. Statens vegvesen gikk bort fra kravet om Brosundtunnel.
Ingen har noensinne fått svar på hvorfor de gjorde helomvending.
Vi må stå fast på planer om Brosundtunell I tillegg kan vi lage tunellen såpass lang at vi
slipper å bygge miljølokk for beboerne i Vågaveien og omegn. Det
virker som om ingen i Ålesund kommune tenker konsekvensanalyse før de
planlegger byen. Andre store byer går i motsatt retning for å gjøre byen
levelig og grønn. Samferdselministeren er av den mening at vi går
baklengs inn i fremtiden. Store byer legger mest mulig trafikk i
tunnel, sier han. Når han hevder dette, åpner det muligens for støtte til
Brosundtunellen? En smart samferdelminister vil vel stå for sine ord?Det er
vel helst administrasjonen som har fjernet Brosundtunellen i sine planer for
å slanke bypakken, eller?
Det skal være sagt at Sunnmørsposten tok opp Bypakken i full bredde
den 8.mai i år. Saken ble feil illustrert av et kart over bomsnittene.
For oss i ytre bydel har det fått store konsekvenser. Vi ble direkte villedet av denne artikkelen, dvs
si illustrasjonen som saksbehandler/arkitekt Gudmund Hoel, Ålesund kommune
ga journalisten. Var det en villet villedelse?I I illustrasjonen var bompengestasjonene plassert alle andre
plasser enn ved Hellebroa. Dette tok jeg opp med Gudmund Hoel via mail. Han beklaget at en foreldet utgave var blitt
gitt til Sunnmørsposten. Sånt går ikke an. Før vi fikk vite dette, følte vi på Aspøya/Hessa der og da at vi var
blitt hørt når vi leste artikkelen.Men neimen om. La oss som bor på Aspøya/Hessa få beholde Hellebroa uten bompenger.
Vi trenger ingen ny bro. På sikt vil vi ha Brosundtunnel som blir fylkesvei.
Finansieringen vil bli et spørsmål mellom kommunen, Statens vegvesen og staten, vil jeg tro?
Tilbake til bifokal planlegging. 1. Slett planene om en ny Brosundbro. Hellebroa er bra nok.I påvente
av Brosundtunell, flytt bomsnittet fra Hellebroa til Meierikaia.
2. Sett i gang planene om en ny Lerstadvei om den er nødvenig. 3.Søk lån til ny Rutebilstasjon i KLP.
4. Inngå et samarbeid med Statens vegvesen og saksbehandler i NTP slik at byens forurensede luft blir lagt i en Brosundtunell.
Et viktig PS mht bypakken. Dere har foreslått i bypakken null parkering i Kipervikgt og Keiser Wilhelmsgat.
Dere skal fjerne alle parkeringsplassene i disse gatene. Det må sies å være en gavepakke til
oss som driver næring i Kipervika? Skal kundene bære komfyrer, kunst etc på ryggen inn i Aksla Parkering? Hva med handicap-plassene? Vil de også forsvinne?
I tillegg kan bystyret innføre en piggdekkavgift i håp om å få ned svevestøvet. La oss stå sammen om et levende sentrum!
Ragni Slinning
337 av 300 underskrifter
Sjå underskrifter
Denne saka er lukka og kan ikkje skrivast under på lenger
Ein kommentar: