1 Čilge iežat ášši
2 Čoakke vuolláičállagiid
3 Ovddit ášši árvvoštallamii

    Utvidelse av plattform, styrking av rutetilbud - Tuen stasjon.

    Lillestrøm, Akershus
    Utvidelse av plattform, styrking av rutetilbud - Tuen stasjon.
    Álggahuvvon: 07.02.2013 bokte Truls Birkeland
    Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 30.06.2013
    Utvidelse av plattform - Tuen stasjon. Styrking av rutetilbud. Åkrene Vel arbeider for å opprettholde Tuen stasjon som stoppested på Kongsvingerbanen. Siden desember 2012 blir stasjonen kun betjent med to tog morgen og to tog ettermiddag, på ukedagene. Ingen tilbud i helgen. I all korrespondanse med NSB, vises det til at grunnen til reduksjonen i rutetilbudet er at plattformen på Tuen stasjon er for kort. Tuen stasjon ligger på en lang, rett strekning, hvor det på vestsiden er fritt frem for forlengelse av plattform. Der er så vidt vi erfarer allerede planlagt ombygging på Tuen stasjon relatert til krav om universell utforming. -> Vi ønsker at Fet kommune selv utreder kostnadene ved forlengelse av plattform på Tuen stasjon, slik at alle togsett kan betjenes. -> Vi ønsker at Fet kommune presenterer disse kostnadene for Jernbaneverket / NSB, og sørger for å finne muligheter for utvidelse. -> Vi ønsker at Fet kommune utreder mulighetene for selv å dekke utgiftene for forlengelse av plattform, dersom dette ikke prioriteres hos jernbaneverket. -> Vi ønsker at Fet kommune ivaretar beboernes interesser ovenfor Jernbaneverket / NSB, og krever fortsatt stopp, igjennom dagen og helgen, på Tuen stasjon. Beboerne på Tuen og i området som naturlig sokner til Tuen stasjon sliter med offentlig kommunikasjon etter omlegging av ruteplan i desember 2012. Det er for langt for brukere å gå til neste stasjon, Lillestrøm eller Nerdrum, noe som tvinger oss over på busstilbud eller privat bil. Fetveien er allerede tungt overbelastet. Vi har ikke registrert noen bedring av busstilbudet utenfor rushtider siden omlegging i desember. Fetveien er allerede planlagt utbygd. I byggeperioden vil Fetveien bli påført enda større belastninger i form av byggearbeider. Skal beboere fra Tuen / Åkrene bli tvunget over på buss eller privat bil, fører det til enda flere brukere og større belastning på Fetveien i en lang byggeperiode. Allerede i dag opplever vi daglig at bussene ikke makter å holde rutetidene, - 20 minutters forsinkelser er vanlig. Også innfartsparkeringene på Nerdrum, Fetsund og Lillestrøm vil naturlig merke økt belastning hvis rutetilbudet på Tuen stasjon bygges ned. Togbrukere fra Åkrene er avhengig av et tilbud som ikke er begrenset til rushtid. Våre beboere er skoleelever, studenter, hjemmeværende, småbarnsforeldre, pensjonister og arbeidere som trenger et tilbud som ikke er begrenset til rushtid. Dagens studietilbud og arbeidsmarked tar ikke hensyn til start og stopptider som faller inn under rushtidene. Åkrene er et godt sted og bo, og togtilbudet har vært med på å gjøre det attraktivt. Det å kunne bo på ”landet”, men være 17 minutter unna Oslo sentrum med tog er nesten unikt. Med dagens press på boligmarkedet i sentrum, er det naturlig at også Åkrene nå opplever at stadig flere vurderer dette som en attraktiv plass å bo. Det bygges på Tuen. I forslag til ny reguleringsplan for Tuentunet, er der prosjektert 15 nye boliger, 200 meter fra Tuen stasjon. Sitat fra planen; ”Planen er utarbeidet med den hensikt å kunne tilrettelegge for en ny boligutbygging i området, i tråd med gjeldende kommuneplan. Planen anses å være i tråd med rikspolitiske retningslinjer for areal- og transportplanlegging med mål om høy arealutnyttelse ved kollektivknutepunkt”. I begrunnelsen for dette står det at ”Planområdet ligger nært inntil Tuen stasjon…..” Ny, stor barnehage er planlagt. Ubekreftede rykter om ny Kiwibutikk har også nådd oss. Alt dette i samsvar med de eksisterende politiske planer og ønsker. I et innlegg i RB 25. august i år med overskriften ”Boliger i gangavstand til tog og buss”, skriver varaordfører i Akershus Lars Salvesen at; ”stat, kommune og fylke har et felles ansvar for å legge til rette for en slik utvikling…” I etterkant har temaet også blitt omtalt av fylkesordføreren i Romerikes blad. Når det gjelder de planlagte utbygginger på Tuen, har altså utbygger og Fet kommune tilpasset seg de rikspolitiske retningslinjene ved at boligområdet legges helt inntil eksisterende Tuen stasjon. Vi kan ikke se at den planlagte reduksjon av rutetilbudet på Tuen stasjon bygger opp om verken beboere eller politikeres ønsker. Åkrene Vel februar 2012 Truls Birkeland
    218 bokte 300 Vuolláičállagat
    Geahča vuolláičállagiid Dát ášši lea giddejuvvon iige dan sáhte šat vuolláičállit
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    Okta kommentára:

    Siri Johnsen

    Gaskavahkku 10.04.2013
    Her hadde jeg skrevet under om det fortsatt hadde vært mulig :)