Stopp gjennomgangstrafikken på Dælenenga
Oslo
Álggahuvvon: 06.04.2017 bokte Jostein Austvik Jacobsen
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 01.10.2017
- Det er i dag mye gjennomgangstrafikk over Dælenenga
Trafikken går primært gjennom Fagerheimgata, Malmøgata, og Københavngata.
Flere tiltak, som for eksempel bom i Schleppegrellsgate, forbud mot venstresving i krysset Sannergata/Toftes gate, og utvidelse av veibredden i Fagerheimgata, har bidratt til å gjøre dette til en populær gjennomgjøring. I tillegg har Bymiljøetatens Konseptvalgutredning for Grünerløkka lagt planer for å redusere gjennomgangstrafikken i Markveien, Thorvald Meyers gate og Toftes gate. Dælenenga er med i analyseområdet hvor "de foreslåtte tiltakene kan medføre [trafikkale] konsekvenser". Det er rimelig å anta at tiltakene sentralt på Grünerløkka kan føre til enda mer trafikk over Dælenenga, allerede i byggefasen som starter i år (2017).
- Dette er et problem
Det er mange biler, og de holder høy fart. Bilene kommer både fra Ring 3 og Ring 2, hvor farten er høyere. Fagerheimgata er bred og inviterer til høy fart. Bilister, syklister og fotgjengere kommer regelmessig i konflikt, spesielt ved gjennomkjøringen i Malmøgata. Hovedsykkelveinettet går gjennom krysset Malmøgata/Fagerheimgata uten noen form for sykkeltilrettelegging. Mange fotgjengere løper over veien for å rekke bussen.
Det skaper i tillegg støy, dårligere luftkvalitet, og i det hele tatt et mindre trivelig bomiljø.
- En sperring i Malmøgata mot Fagerheimgata vil være en effektiv stopper for gjennomgangstrafikken
All gjennomgangstrafikken over Dælenenga sluses i dag gjennom forlengelsen av Malmøgata der den møter Fagerheimgata. Det er ingen andre steder man kan kjøre gjennom området. Situasjonen i dag er at det ofte er raskere å kjøre via Dælenenga enn å følge Ring 2 gjennom rundkjøringen på Carl Berner.
- En sperring vil ikke hindre biler som skal til eller fra området å komme fram
Hvis man skal kjøre til området avgrenset av Sannergata, Schleppegrells gate, Toftes gate og Fagerheimgata så kan man kjøre dit fra nord. Hvis man skal kjøre til den andre siden av Dælenenga eller Rodeløkka så kan man kjøre inn fra øst eller sør.
- Det vil bli enklere og tryggere for syklister
Hvis man sperrer for gjennomkjøring så vil det bli mulig å utforme en bedre sykkelløsning som knytter sammen gang- og sykkelveien rett øst for Fagerheimgata, og sykkelfeltene i Schleppegrells gate. Dette er en mye brukt pendlerrute for syklister, og er en hovedinnfartsåre for syklister inn mot Grünerløkka.
- En mulig park som knytter Dælenenga idrettspark opp mot Torshovdalen
I 1916, i sammenheng med byggingen av Dælengenga idrettspark, ble det bygget vei over "Christies plass", som det opprinnelig het der gjennomkjøringen ligger i dag. Historisk ville det derfor passet fint om veien her ble fjernet og erstattet av et grøntareale.
Det skal etterhvert bygges ny flerbrukshall i Dælenenga idrettspark. Byantikvarens forslag er at denne flerbrukshallen bygges med fasade vendt ut mot gjennomkjøringen i Malmøgata (heretter "Christies plass"). En park på Christies plass vil dermed kunne passe spesielt godt sammen med Byantikvarens forslag. Ut fra hovedinngangen til den foreslåtte flerbrukshallen vil man gjennom Christies plass kunne følge en sammenhengende gang- og sykkelvei helt ut til Ring 3 (toppen av Torshovdalen). Hvis man går for Byantikvarens forslag uten å gjøre noe med trafikksituasjonen så ender man istedenfor opp med en trafikkert bilvei utenfor hovedinngangen.
- Forslag
1. Som et strakstiltak; sett ut steinblokker eller lignende for å sperre for gjennomkjøring.
2. Start planlegging av en mer helhetlig løsning som inkluderer park, tilrettelegging for fotgjengere og syklister, og sammenheng med Dælenenga idrettspark.
Okta kommentára: