Alderstilpasset digitalisering i barneskoler nå - åpen for underskrifter
Bærum, Akershus
Álggahuvvon: 08.06.2019 bokte Camilla Røssaak
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 30.12.2019
Barneskoler gjennomgår for tiden store endringer fordi det nå raskt
innføres bruk av iPad, nettbrett og datamaskiner for hver elev.
Dette er en radikal omstilling som krever tverrfaglig kompetanse og
grundig risikovurdering for å gi et best mulig resultat. Når våre barn
introduseres for ett nytt læringsverktøy i skolen, forventer vi foreldre at
dette har alderstilpasset tilgang for våre barn. Barn fra 1. klasse skal
beskyttes mot å kunne søke opp materiale som er upassende for deres
alder og ulovlig i henhold til norsk lov. Fra første dag må innføring av ny
teknologi i skolen være i tråd med Opplæringsloven § 9A, altså at eleven
har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
Skoleeier har en lovpålagt plikt til å gi barna et trygt og godt skolemiljø.
Det inkluderer også en plikt til å unngå at elevene blir utsatt for skadelig
innhold fra nettsteder som nå er tilgjengelig gjennom skolens læringsverktøy.
Skoleeiers premiss synes å være at våre barn gjennom nettvett kan
beskytte seg selv mot seksualisert og voldelig innhold på skolens læringsverktøy.
Er dette premisset i samsvar med virkeligheten? Vil dette innholdet hjelpe
barna til å fungere i det digitale framtidssamfunnet? Nettleseren som følger med
skolens nye læringsverktøy i barneskolen gir våre barn tilgang til innhold
som er beregnet på voksne. Eksempelvis har barn fra 6 til 12 år tilgang til blodige
slåsskamper, voldelige filmscener, seksualisert innhold, hatefulle ytringer,
banning og skyting på skolens iPad. Digitalisering på denne måten
overfører mye av ansvaret for nettvett og digital dømmekraft til barn.
Samtidig vet vi at barn er naturlig nysgjerrige og det kan være vanskelig å
unngå uønsket innhold. For å ta dette på alvor er det nødvendig å få
kunnskap om omfanget av uønskede hendelser.
Når aldersgrenser er definert av Medietilsynet må det være en systemsvikt
at dette nå ikke gjelder på læringsverktøyet som våre barn mottar i skolen.
Mange barn som bruker skolens iPad utsettes i tillegg for innhold med
reklame via YouTube. Dette er ikke i tråd med Opplæringsloven § 9-6 som
sier at barn i skolen ikke skal utsettes for reklame eller kommersielt press
som kan påvirke handlinger, adferd og verdier. Reklamesnutter for blant
annet voldsfremmende spill og kosmetisk korreksjonsbehandling kan
påvirke våre barns egenverd og selvfølelse. Dette fremmer verdier og
stereotypier som vi ikke ønsker at våre barn skal eksponeres for i barneskolen.
Det er oppsiktsvekkende at barna ikke får bedre beskyttelse på skolens
iPad når dette kan gjøres med enkle midler. For de yngste bør det vurderes å
stenge tilgangen til innhold som ikke er alderstilpasset (for eksempel YouTube
og nettlesere). Dessuten må skoleeier aktivere tekniske løsninger som
hindrer tilgangen til uegnet innhold:
Kun få barneskoler har installert «Google Sikkert Søk» og
«YouTube Begrenset innhold», som er enkle løsninger uten kostnad:
https://support.google.com/websearch/answer/186669?hl=no&ref_topic=3425457.
Det finnes løsninger med innholdsfilter som er skreddersydd for skoler,
med muligheter for analyse av type innhold som brukes i skolene, for
eksempel: https://cleanbrowsing.org/
Ved å bruke VPN løsning eller liknende kan en sikre at skolens innstillinger og
policy også er iverksatt utenfor skolens nettverk. Når nye teknologiske løsninger
introduseres i skolen må innholdet i undervisningen være tilpasset barnas
alder og modenhet.
Våre barn kan ikke være prøvekaniner for et storstilt eksperiment uten at
det er gjennomført risikoanalyser, og uten at mulige skadevirkninger på
barna er vurdert. Vi krever derfor at skolen velger løsninger som beskytter
våre barn og gjør dem til trygge brukere av teknologi.
Vi foreslår følgende:
1) For å beskytte barn mot skadelig innhold må det gjennomføres grundige
risikoanalyser som tar foreldres bekymringer på alvor. Det må benyttes
tverrfaglig kompetanse, og både foreldre og lærere må gis mulighet for
medvirkning. Et godt ytringsklima må sikres i denne prosessen.
2) Skoleeier må ta ansvaret for å begrense tilgangen til uegnet innhold for våre
barn i barneskolen.
2 kommentárat:
Nikola Andelic
Janne Horn Erath