Gressvik- et sted for industri eller Gressvikfolk?
Fredrikstad, Østfold
Álggahuvvon: 07.09.2019 bokte Tobias Eriksson
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 07.10.2019
Fredrikstad kommunen er i ferd med å godkjenne riving av "Tørka" og etablering av ny industri på Gressvik, noe som vil føre til stor belastning i form av tungtransport til og fra industrien ned Hans Eriksens vei og Storveien.
Det bor mange småbarnsfamilier i området. Med boligbygging som allerede er igangsatt i området kommer det mange flere. Noe som betyr at det i fremtiden vil bli flere skolebarn som skal ferdes langs med de tungt trafikkerte veiene.
Det skal nå bygges 150 boenheter på "Bruket Brygge", og utbyggeren har allerede sikret seg tomten bak for videre utbygging etter dette prosjektet.
Lenger sør på Gunnelandet står eldre industrilokaler og -tomter underutnyttet, dette området bør heller vurderes til omregulering til boliger når det i fremtiden blir aktuelt med riving av bygningsmassen.
Å plassere en industriell kjempe, en eksportrettet vekstbedrift som Sleipner, med store mengder tungtransport, rett inn i et voksende boligområde og hvor det allerede i dag er mye barn som leker, mener vi er et stort feilgrep.
Vi mener kommunen ikke har vurdert saken godt nok med hensyn til arealplanlegging for kommende generasjoner.
På motsatt side av elven skal Værste og området rundt dokka reguleres og tilrettelegges for opp til 2000 boliger de kommende 12 årene. Desto viktigere blir det å etablere en fast forbindelse over Vesterelva - å få knyttet sammen Gressvik og Kråkerøy vil være til stor fordel for bedrifter og byen som helhet.
Vi i oppfordrer de politiske partiene i byen til å vurdere følgende:
* Se på mulighetene for å få en gang- og sykkelbru som forbinder Gressvik med Kråkerøy. Dette vil hjelpe til med å få «ett Fredrikstad», og være kritisk for å nå målet om nullvekst i biltrafikk som ligger i Bypakke Nedre Glomma.
* Området bak og rundt Tørka bør vurderes som fri- og rekreasjonsområde for Gressviks befolkning. På Gressvik er det i dag underdekning på uutnyttede grøntarealer. Noe så prosaisk som hundelufting gjøre Gressvik-folk i dag langs asfalterte gater og veier, i mangel av andre, egnede arealer.
*Tørka, som det eneste større kulturminnet Fredrikstad har fra sagbrukstiden, bør bevares og få nytt liv som ett nytt knutepunkt for et Gressvik som igjen søker seg til elven.
* Arealplanleggingen for Gressvik i dag, slik at den utgjør et grunnlagsdokument også for behovene til de som bebor Gressvik i fremtiden, og ikke bare det som skjer her og nå.
* Omregulering av industritomter på Bruket for å gjøre den tilgjengelig for utbygging av boliger.
Gressvik og Vesterelva bør være tilgjengelig for oss som bor på Gressvik, ikke som i dag, hvor industriens behov for plass og transport trumfer voksne og barns behov for trygge oppvekstmiljøer, veier fri for tungtransport og transportsystemer tilrettelagt for myke trafikanter på to hjul og kjøl.
6 kommentárat:
Kurt Johansne
Nei til Sleipner på Gressvik
Torill F.
Marius G
Tobias Eriksson
Bjørn E.