FASTLANDSFORBINDELSEN - BLI MED OG KREV POLITISK ANSVARLIGHET OG NØKTERNHET!
Vestfold
Álggahuvvon: 23.02.2022 bokte Hedda Håkegård, Bendik Nekstad og Kristoffer C. Eriksen
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 23.08.2022
Til Tjøme, Nøtterøy og Tønsbergs innbyggere.
Støtt oss med din underskrift, hvis du ikke vet hva denne fastlandsforbindelsen (Ramberg-Smørberg) vil koste oss, og hvilke konsekvenser den vil få for oss og kommende generasjoner.
Kort om saken:
Det er vedtatt en ny fastlandsforbindelse mellom Nøtterøy og Tønsberg (Ramberg-Smørberg) som er beregnet til å koste svimlende 6 milliarder kroner (2022-tall), og som allerede har steget fra 4,2 milliarder i 2020.
Fastlandsforbindelsen innebærer massive inngrep i naturen som IKKE kan reverseres, blant annet skal det bygges tunnel under Teieskogen og Rambergåsen, etableres flere store rundkjøringer. Dette er kun noen av de negative konsekvensene prosjektet medfører seg.
Mange hus og hjem på Teie, Rambergåsen, Hogsnes, Smørberg vil bli jevnet med jorden. I tillegg vil den få store negative konsekvenser for lokalmiljøet på Teie, Grindløkka, Munkerekka Rambergåsen og gjøre områdene betydelig mer trafikkutsatt uten at det blir gitt avbøtende trafikksikkerhetstiltak.
Denne forbindelsen vil også få store negative konsekvenser for dyrket mark på Smørbergsiden og som IKKE kan reverseres.
Det vil bli satt opp bomringer rundt hele Tønsberg og alle som ferdes med bil til eller gjennom Tønsberg, må betale bompenger på ubestemt tid, men minimum 15-20 år, ene og alene fordi den er så dyr å bygge (hadde ikke vært tilfelle med billigere alternativer). Dette vil ramme skjevt og vilkårlig.
Status og planlagt fremdrift:
Sak om nedskalering av to kjørefelt i tunell mellom Smidsrødveien og Ramdal skal behandles i Færder kommunestyre 16.3.22. På samme tid skal kommunestyre i Tønsberg og fylkestinget behandle samme sak. Deretter skal det utarbeides detaljreguleringsplan med detaljerte kostnader som skal behandles i de to kommunestyrene og fylkestinget. Så skal saken legges på offentlig høring i ca. 6 uker. Etter det skal saken med høringssvar og bevilgning av egenandel behandles i to kommunestyrer og fylkestinget. Til slutt skal saken sendes Stortinget for godkjenning av bompengefinansiering.
Dette vet vi om prosjektet:
Tønsberg og Færder kommune var omforente om en felles foretrukken tunnelløsning fra Kaldnes til Korten, men fylkeskommunen sa nei til denne løsningen, fordi de ikke ville påta seg vedlikeholdsansvaret av tunnelen. Som et (politisk) kompromiss ble det enighet om Ramberg-Smørberg mot at fylkeskommunen la om lag 500 millioner i potten. Den gang var totalkostnadene for prosjektet på om lag 4 milliarder kroner og bidraget fra fylkeskommunen var på ca. 12,5 %.
Med en totalkostnad på 6 milliarder (forventes å stige ytterligere), vil bidraget fra fylkeskommunen være på maksimum 8,33 %.
I følge Tønsbergs Blad 5. februar 2020 skal 48 % av trafikken fra øyene til Tønsberg sentrum. Videre skal 34 % mot nord eller nordøst, hvilket må anses som en minimal måloppnåelse. Merk at disse tallene er fra tiden før pandemi og hjemmekontor.
Uten at prosjektet er endelig godkjent av Samferdselsdepartementet, er fylkeskommunen og Vegvesenet er i godt i gang med å tvinge grunneiere til å avstå sine hjem uten at de blir representert med juridiske rådgivere, noe de kaller for frivillig innløsning med grunneiere. Dette begynte Færder kommune med så tidlig som i april 2019, bare noen måneder før kommunevalget (høsten 2019). På det tidspunktet var det ingen endelig politisk enighet om denne forbindelsen, og ny reguleringsplan var heller ikke ferdig utbedret, noe den heller ikke er den dag i dag.
Dette vet vi IKKE om prosjektet:
Kostnad
For det første, vet vi ikke om det har blitt tatt høyde for den voksende inflasjonen i byggesektoren og om dagens beregning har hensyntatt dette (prosjektet vil fort koste godt over 7 milliarder kroner hvis legger dagens inflasjon til grunn med byggestart i 2023).
Økt biltrafikk og miljøutslipp
For det andre vet vi ikke om den totale biltrafikken FAKTISK vil bli redusert med denne forbindelsen. All forskning, se for eksempel fra Transportøkonomisk institutt, som sier at flere veier/økt kapasitet gir ØKT trafikk.
Natur- og miljøkonsekvenser
For det tredje, vet vi ikke hvilke natur- og miljøkonsekvenser dette vil få. Konsekvensene av å bygge tunnel under Teieskogen vet vi for eksempel ingenting om, siden dette ikke har blitt utredet.
Folkehelsekonsekvenser
For det fjerde, vet vi ikke hvilke konsekvenser dette vil få for folkehelsen vår. Det er ikke gitt noen garantier på at denne forbindelsen vil gi incentiver til økt gang- og sykkeltrafikk.
Konsekvenser for dyrket mark
For det femte, vet vi ikke hvor omfattende konsekvenser dette vil få for dyrket mark på Smørgbergsiden blant annet.
Ekspropriasjonskonsekvenser- og kostnader
For det sjette, vet vi ikke hvilke og hvor mange berørte eiendommer som faktisk blir tvunget til avstå sine hjem (denne oversikten er først klar om tidligst et par måneder). Totalkostnadene ved dette vet vi heller ingenting om, men det er antatt at kostnadene vil stige.
Konsekvenser for andre viktige fylkeskommunale oppgaver
For det syvende, vet vi ikke hvilke konsekvenser dette vil få for andre viktige fylkeskommunale oppgaver, som for eksempel skole og utbedring av eksisterende fylkesveier, som følge av at fylkeskommunen har satt av om lag 500 millioner kroner til dette prosjektet. Vi vet heller ikke om disse 500 millionene kronene er på bordet når fylket splittes opp.
Trafikksikkerhetskonsekvenser
For det åttende, vet vi ikke hvilke konsekvenser dette vil få for de områdene som i dag har stor trafikkbelastning, som for eksempel Munkerekka og Bekkeveien. Vi vet ikke om det vil bli gitt avbøtende trafikksikkerhetstiltak. Hvis ikke, risikerer vi (unødvendig) at liv går tapt.
Forslag: Vi krever positive vedtak i Tønsberg, Færder og i fylkeskommunen på at overnevnte blir utredet og at prosjektet settes på vent frem til endelige utredninger foreligger.
17 kommentárat:
Steinar Jacobsen
Magnus Bakken
Roar Heggelund
Clas Olsen
Steinar Jacobsen
Frode Tangen
Morten Berntsen
Arild Bergum Hansen
Terje B. Olsen
Torill Roselin
paul mathiesen
Jan Petter Andersen
Øyvind Larsen
Audun Sivertsen
Kari Axelsen Diederich
Christin Aune Klepaker
Johannes Solli Marthinsen