Nei til storstilt fjerning av kommunale parkeringsplasser på Torshov
Oslo
Álggahuvvon: 10.11.2022 bokte Petter Myre Eng
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 06.12.2022
Vi som har underskrevet dette oppropet, protesterer mot Bymiljøetatens planer om å fjerne mellom 80 og 110 kommunale parkeringsplasser på strekningen Torshovgata - Johan Svendsens gate - Nordkappgata grunnet etablering av sykkelfelt:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/oppgradering-ole-bulls-gate-og-johan-svendsens-gate/
Vi synes i utgangspunktet det er fint at byrådet og Bymiljøetaten ønsker å legge bedre til rette for syklister i Oslo. Vi støtter også de delene av planen som handler om å lage mer trafikksikre løsninger med oppgradert fortau, innstramminger av kryss osv. Å fjerne et så ekstremt høyt antall parkeringsplasser vil imidlertid føre til at beboerne i hele Torshovbyen svært ofte ikke vil finne parkeringsplass i det hele tatt, og derfor vil måtte bevege seg svært langt vekk fra der de bor for å kunne sette fra seg sine biler. Dette er noe vi vet av erfaring fra perioder med veiarbeid i området.
Noe av det som er best med Torshov, er at området har en mer variert demografi enn mange andre steder i indre by. Her bor det både enslige, familier, unge og gamle. Forslaget som foreligger, innebærer en klar favorisering av de beboergruppene som enkelt kan klare seg uten bil. Selv om forslaget kan virke progressivt, vil det derfor i praksis kunne bidra til å gjøre området og bydelen mer homogent.
Forslaget vil særlig ramme:
- Barnefamilier. De fleste barnefamilier på Torshov lever - i tråd med kommunens ønsker - miljøvennlig i hverdagen og går / sykler til det meste, men mange har samtidig sterkt behov for bil til f.eks. turer i helgene, besøk utenbys og kjøring til aktiviteter utenfor nærområdet. For barnefamilier er bildelingstjenester lite egnet, bl.a. fordi barneseter da må installeres og tas ut hver gang. Det har lenge vært et problem at småbarnsfamilier forlater indre by. Å gjøre det mye vanskeligere for familier å ha bil, vil kunne forsterke denne tendensen.
- Mange eldre i området er også avhengige av bil i forbindelse med innkjøp, besøk o.l. Forslaget tar ikke hensyn til eldre og andre som kan være dårlige til beins og som derfor har behov for å parkere nær der de bor.
- Det skal heller ikke glemmes at mange på Torshov jobber utenfor byen og i praksis er helt avhengige av bil for å komme til og fra arbeid med en rimelig pendlertid.
- For alle bileiere i området vil det bli betydelig vanskeligere å holde daglig oppsyn med sine biler med tanke på veiarbeid, hærverk etc.
- I tillegg vil det også bli mye mer krevende å komme på besøk til alle dem som bor i området. Mange besøkende kan enkelt komme til Torshov kollektivt, men det er også mange dette ikke gjelder, f.eks. dem som kommer utenbys- og langveisfra.
Den foreslåtte fjerningen av parkeringsplasser vil også gjøre at alle leveranser, av- og pålessing etc. i de omkringliggende gårdene vil måtte skje fra bakgårdene. Økt biltrafikk i gårdsrommene vil føre til økt utrygghet, ikke minst for barn.
Erfaring fra andre områder viser også at biler og busser holder økt fart i områder der det ikke parkeres langs gaten. Dette vil føre til økt utrygghet for fotgjengere, barn osv. i området.
Vi kan heller ikke på noen måte se at dette er en spesielt utsatt strekning med stort behov for sykkelfelt. Tvert imot opplever vi dette som en oversiktlig og lite trafikkert strekning med god plass til både sykler, biler og buss. Det er dessuten allerede sykkelveier/sykkelfelt på østsiden av Torshovdalen, på vestsiden av Torshovdalen, på strekningen Sandakerveien-Åsengata og i Treschows gate. I forbindelse med etablering av nye sykkelfelt på Torshov de siste årene har allerede et høyt antall parkeringsplasser blitt fjernet. Vi ser ikke hvorfor vi som bor på Torshov nå skal by på en femte gjennomfartsåre for syklister som i stor grad bor andre steder. Det må også prioriteres å gjøre det mulig å bli boende for oss som faktisk lever her.
På denne bakgrunn krever vi at planene om å fjerne mellom 80 og 110 kommunale parkeringsplasser på strekningen Torshovgata - Johan Svendsens gate - Nordkappgata frafalles.
35 kommentárat:
Martin Ust
Kjell Sødahl
Sara Chacko
Harry Opdal
Beate Frisell
Jorunn Øgstad
Anne Brit Borge
Andreas Gaarder
Linda Eikelenboom
Elin Flatval
Øivind Hagen
Terje Laurendz
Gudmundur Sigurdsson
Katrine Storløkken
Reidun Skarprud
Mirjam Harr Gunnufsen
Audun Vik
Ulla Marie Broch
Finn Saethre Nordling
Cathrine Klem
Kevin Steinman
Morten Larsen
Kari Strømmen
Christopher Wollebekk
Anne Kari Backen
Christopher Køltzow
Geir Haugen
Iwona Kilanowska
Kristin Hareide
Robert Næss
Karianne Aarnes
Marit Tronaas
Trude Bjercke Strøm
Marianne Fjeld
Jørgen Eng