Enveiskjøring i Storgata.
Lillehammer, Innlandet
Álggahuvvon: 22.05.2013 bokte Eli J. Scheie
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 22.06.2013
Storgata, fra Lilletorget i sør til Hammersengveien i nord, ble det enveiskjøring i August 2012.
Dette ble gjort for å lage sykkelby i Lillehammer.
Dette betyr i praksis at bilister som kommer opp fra Tomtegata, Nordregate, Løkkegata eller andre tverrgater til Storgata ikke kan svinge sørover mot sentrum, men
blir ført UT av sentrum.
Så hvis du ved et uhell svinger opp for sent, eller ikke er lommekjent i byen, så blir det flere runder og mye køkjøring i gatene rundt storgata før du finner frem.
Kundene (byens befolkning...) blir derfor ganske fortvilte og klager daglig på kjøremønsteret i byen.
Jeg kan ikke se at det blir mindre kjøring i byen vår av dette...
Jeg snakker også ofte med sykelister som ikke er fornøyd med denne løsningen, de velger derfor å sykle i kirkegata.
Tanken på at Lillehammer skulle bli en sykkelby var sikkert god, men sykling i Storgata har aldri hvert noen problem før enveiskjøringen.
Det flytter en butikk fra den enveiskjørte delen av Storgatagata, i disse dager grunnet lav omsettning.
Må flere takke for seg før noe blir gjort?
Vil vi ha et levende sentrum?
Jeg er også bekymret for de som sykler.
Av en eller annen grunn tror de ikke at de har vikeplikt som andre trafikanter i kryssene, det kan fort skje en stygg ulykke der.
La det heller bli en fin sykkelvei nord og sør for sentrum, med egnede sykkelparkeringer, og la oss få åpnet Storgata igjen sånn at trafikken kan flyte bedre igjen.
Få fart i saken, så turister som kommer til Lillehammer i sommer har en sjans til å finne frem.
3 kommentárat:
Thea Strand Bjørnaa
anne bleken
Lillehammer kommune: