Forslag til traseendring E6 Grane
Grane, Nordland
Álggahuvvon: 23.05.2013 bokte Berit Strømstad
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 12.06.2013
Etter kommuneloven §39a ønsker vi med dette å benytte oss av muligheten for å fremme innbyggerinitiativ.
I reguleringsplan (plan-ID 1825 2013 01) som lå ute til høring i perioden 22.03-03.05.2013 er det som kjent planlagt ny E6 etter den såkalte trase 1b gjennom Nedre Svenningdal. Det har tidligere vært argumentert mot, og stilt spørsmål om hvorvidt det er gunstig å legge den nye hovedferdselsåren gjennom dalbotnen hvor det både legges beslag på dyrket mark som i liten grad kan erstattes, i tillegg til at bomiljøet til innbyggerne i dalen forringes betraktelig. Et godt alternativ til denne traseen vil være å legge E6 ovenfor jernbanen den drøyt 1 kilometer lange strekningen dette gjelder.
Den siste tiden er det gjort uforutsette kvikkleirefunn i Nedre Svenningdal. Disse funnene mener vi må være med på å fordyre prosjektet E6 Brattåsen-Lien betraktelig, siden grunnforholdene gjør at det må utføres utbedringstiltak på eksisterende elveforebygging, i tillegg til at veikroppen gjennom dalføret må bygges på såkalte ”lette materialer”. Videre frykter vi at det er forbundet med risiko å bygge på grunn bestående av kvikkleire.
Med bakgrunn i ovennevnte begrunnelse oppfordrer vi kommunestyrets medlemmer til å sette seg grundig inn i planbeskrivelsen med tilhørende kartmateriale, før planen vedtas i kommunestyret.
Vi foreslår videre at kommunestyret går inn for følgende:
Dersom Grane kommunestyre godkjenner reguleringsplanen (plan-ID 1825 2013 01), bør strekningen fra Bergåstunnelen til Finsåsen unnlates, og alternativ 1b Svenningåsen krevd utredet som et fullgodt alternativ til trase 1b gjennom Nedre Svenningdal.
Det er viktig å presisere at området Mellommoen, som Grane kommune har beskrevet som et attraktivt og sentrumsnært næringsareal, fortsatt vil være tilgjengelig selv om alternativ 1b Svenningåsen velges.
Okta kommentára: