Bevar Blåtrikken til Bekkestua
Oslo
Álggahuvvon: 25.02.2024 bokte Einar Arne Eriksen
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 25.08.2024
Forslag til vedtak;
Sporveien og Ruter pålegges å opprettholde all infrastruktur knyttet til trikkedriften for trikken mellom Øraker og Bekkestua, samt å beholde et visst antall SL95-trikker (Italiatrikken) for å betjene Bekkestua inntil de nye SL18-trikkene (Spaniatrikken) er klargjort for dette.
Begrunnelse
Sporveien og Ruter har planlagt å nedlegge trikketilbudet til Bekkestua i juli 2024. De har igangsatt et kostnadsdrivende arbeid for å forberede dette uten politisk avklaring.
Sporveien/Ruter ble i 2023 (for 3. gang) pålagt å utrede hva som skulle til for å beholde trikketilbudet frem til Bekkestua, men: Rapportene fra Sporveien og Ruter fra november 2023 egner seg fortsatt ikke som grunnlag for politisk behandling
• De er fulle av forbehold, dels villedende og uriktige påstander, ufullstendige kostnadsestimater og generell usikkerhet om det meste.
• De svarer ikke på Fylkestingets vedtak av 26.10.2022, eller på oppdragsbrevet fra Viken datert 07.06.2023.
• Det mangler konkrete kostnadsoversikter for primærønsket om videreføring av trikketilbudet til Bekkestua.
Følgende punkter er ikke omhandlet i rapportene
• Sporveien har planlagt å rive infrastrukturen for trikken mellom Øraker og Bekkestua til høsten på tross av Vikens vedtaksbestemmelse om det motsatte. De er villig til å skrote en investering på ca. 670 millioner (dagens verdi) allerede etter 10 år.
• Sporveien er i gang med planlegging av ny endeholdeplass på Øraker. Gjennom dette forskutterer de at fylkestinget vil avgjøre at trikketilbudet til Bærum skal nedlegges. Det er en dristig beslutning.
• Sporveien har nylig inngått en leiekontrakt med Mustad Eiendom AS for arealet til vendesirkelen på Lilleaker. Den skal brukes mens man bygger ny endeholdeplass på Øraker. Dette tiltaket er også unødvendig hvis det blir besluttet at trikken fortsatt skal gå til Bærum. Kr. 1 mill. eks. mva. for 3 år.
Vi kjenner ikke alle kostnadene med tiltakene ovenfor, men de utgjør betydelige summer som er unødvendige dersom tilbudet til Bekkestua beholdes og som i stedet kunne ha blitt benyttet for tilpasning av trikkene for samkjøring med T-banen.
6 kommentárat:
Espen Franck-Nielsen
Bjørner Holager
Arne Harstad
Ciel Waagenes Udbjørg
Anne-Helene Skotnes
Odd Gunnar Skagestad