1 Čilge iežat ášši
2 Čoakke vuolláičállagiid
3 Ovddit ášši árvvoštallamii

    Bevar Bomveien!

    Oslo
    Bevar Bomveien!
    Álggahuvvon: 12.11.2024 bokte Camilla Sylling Clausen
    Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 12.05.2025
    Det er planlagt en rekke store tiltak på Bomveien mellom Midtstuen og Tryvannstua. At markatravere skal oppleve rundkjøringer i den utvidede turveien, vil overraske mange. Det er kommet en søknad fra Bymiljøetaten til Landbruksdirektoratet om «Bygging av landbruksvei». I den forbindelse har så Regionkontor landbruk Oslo, Rælingen og Lørenskog søkt Plan- og bygningsetaten om tiltak for bygging av vei. La oss beholde denne viktige turveien med historisk verdi! Utbedring av veien vil føre til økt trafikk, med høyere fart (slik det allerede oppleves i dag) som er til hinder og fare for turgåere, syklister, barn og hunder, i tillegg til at det miljømessig er hensynsløs inngripen i naturen med slike store inngrep som er planlagt og søkt om. Bomveien har en lang historie som rekreasjonsområde, og den ble etablert allerede i 1870. https://no.wikipedia.org/wiki/Bomveien_(Oslo) Veien er eneste mulige turvei vinterstid, da den både måkes og strøs, og sideveiene er anlagt for aking og langrenn, der turgåere ikke er ønsket. Det er snakk om grusveien som starter ved Midtstuen, går forbi Midtstubakken, videre gjennom Tråkka og frem til Tryvannsstua. Strekningen er på cirka 5,6 kilometer. Årsaken til tiltaket er blant annet å legge bedre til rette for tømmerdrift. I følgebrevet står det blant annet at Bomveien benyttes for tømmertransport, biltrafikk, busser til arrangementer og for varetransport til Tryvannsstua. Søker mener at denne veien er den eneste veien i området som kan opparbeides til helårs tømmerdrift. Her er tiltakene som planlegges: Utvidelse av svinger for å takle dagens vogntogstørrelse og krav til sikker transport. Utvidelse av veibredden slik at det er mulig å benytte veien til transport sammen med annen turbruk. Forsterke bæreevnen til veien i partier med dårlig kvalitet. Lage velteplasser for opplasting med tømmerbil adskilt fra andre brukere. Lage møtelommer mht. sikkerhet ved møtende trafikk og i møte mellom kjøretøy og markabrukere. Etablere sammenhengende veikantgrøft i innerkant langs hele strekningen, samt legge i stikkrenner med cirka 100 meters avstand. Lage rundkjøringer slik at ikke tømmerbilene må helt opp til Tryvannstua for snu. Heve veien på enkelte strekninger slik at transporten blir mulig å gjennomføre. Det vil være behov for å sprenge flere steder for å få gjennomført tiltakene. Veibredden vil variere mellom 5 og 9,5 meter. Fjerne broen som det går skiløype over. Saken er omtalt ved 2 anledninger i Akersposten som også viser kart og bilder av planlagte tiltak; https://www.akersposten.no/popular-turvei-skal-bli-motorvei-i-nordmarka/s/5-142-188959?fbclid=IwY2xjawGMd1dleHRuA2FlbQIxMAABHbGLDws03M18S8ypfjT8FrvEQxDXZ1cRUgaHTujHJVeuiy41p5QLNQTgJw_aem__VlQgeePZafG7mQoraPx0A Nå lager vi underskriftkampanje for å stoppe dette prosjektet i sin helhet! Det er allerede samlet inn over 400 underskrifter på ETT DØGN som er sendt inn 12 november, men vi fortsetter her for å samle størst mulig engasjement. Del gjerne med alle som er glad i Marka og Bomveien! Bjørn Liverød og Camilla Sylling Clausen Midstuen - Oslo

    8 kommentárat:

    Magne Brænden

    Gaskavahkku 20.11.2024
    Bomveieb som den er.

    Morten Laurendz

    Vuossárga 18.11.2024
    Er det mulig å se en konkret plan på hva som skal gjøres? Den som ligger i Akersposten er nesten umulig å lese.

    Mette Walberg

    Sotnabeaivi 17.11.2024
    Jeg går daglig opp og ned Bomveien, denne turen er "reisverk" i mitt lille liv. Jeg har MS og to hunder, og turen er alltid en stor opplevelse for meg. Den gir meg viktig mestring, og jeg holder meg i form. Hver eneste morgen går vi. I stedet for å bygge ut veien: Kunnne man ikke heller velge å kjøre tømmerlass med litt mindre biler? Én og annen snuplass kan jeg skjønne, men bygge ut hele veien virker som sløsing på meg. Selv om mindre biler gir flere kjøreturer, kan det da ikke være mye netto penger å tjene på kombinasjonen utbygging/store tømmerlass. Nok natur er da nedbygget i dette landet vårt! Å fjerne skibroen er meget kostbart inngrep. Kunne man ikke heller velge å fylle ut umiddelbart syd for broen? Da kunne tømmerbilene heller kjøre der enn på nåværende Bomveien. Dette er snakk om kun femti meter veistump. Da kunne man slippe å rive broen.

    Grete Ellefsen

    Bearjadat 15.11.2024
    Går dette gjennom, bør jamen Roseslottet få bestå. Det er mindre inngripen i Nordmarka enn denne veiutvidelsen!

    Tetyana Kalchenko

    Bearjadat 15.11.2024
    Vi er er avhengig av å bruke bomveien som rekreasjon, for god fysisk og psykisk helse, spesielt om vinteren

    Snøfrid Smedås

    Duorastat 14.11.2024
    Ønsker å holde turveien som den er, gruslagt.

    Morten Lange

    Duorastat 14.11.2024
    Man kan jo håpe på at Landbrukskontoret er villige til å inngå en kompromiss når protestene flommer inn. Kanskje de med vilje har lagt inn et ekstremt forslag så de har noe å fire på... Noen møteplasser og noen losseplasser kan man alltids akseptere. Og i stedet for svære rundkjøringer, rett og slett litt vide T-kryss for å snu ? Eller til nød en snuplass ved siden av veien, men da kun to stk?

    Bjørn Halvorsen

    Gaskavahkku 13.11.2024
    Støtt opp!!

    Lasit kommentára

    Kommentarer som ikke signeres med fullt navn, eller på annen måte bryter med vilkår for bruk, vil bli slettet.

    Čále vuollái dán ášši

    Deavdde nama, čujuhusa ja poastanummira go áiggut čállit nammačállagat áššái. Dieđut dárbbašuvvojit, vai du nammačállaga sáhttet dohkkehit.