Fet ut av Lillestrøm kommune
Lillestrøm, Akershus
Álggahuvvon: 17.11.2025 bokte Pia Korsnes
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 17.05.2026
Kommunestyret i Lillestrøm bes om å fremme en formell søknad til Kommunal- og distriktsdepartementet i henhold til inndelingslova §§ 8 og 9, med sikte på å oppløse Lillestrøm kommune og gjenopprette tidligere kommunegrenser slik de var før sammenslåingen 1. januar 2020.
Begrunnelse:
I henhold til inndelingslova § 8 første ledd, kan en kommune fremme forslag om endring i kommunestrukturen, inkludert oppløsning, overfor Kommunal- og distriktsdepartementet. Forslaget skal begrunnes og behandles av kommunestyret, og deretter sendes til departementet for videre vurdering.
Etter sammenslåingen av Fet, Sørum og Skedsmo kommuner har mange innbyggere meldt om følgende utfordringer:
• Økt avstand mellom innbyggere og lokalpolitikken, i strid med intensjonen om styrket lokaldemokrati.
• Redusert lokalt selvstyre og svekket lokal identitet, noe som strider mot prinsippene i kommuneloven § 2-1, som fastslår at kommunene skal være bærebjelker for lokaldemokratiet.
• Tjenestetilbud som ikke er tilpasset lokale behov, hvilket kan undergrave prinsippet om likeverdige og tilpassede tjenester (jf. kommuneloven § 2-1 tredje ledd).
I henhold til inndelingslova § 9, skal det legges særlig vekt på hensynet til funksjonelle og demokratiske forhold ved vurdering av endringer i kommuneinndelingen. Dette inkluderer lokal identitet, nærhet til beslutningstakere og muligheten for tilpasset tjenesteyting.
Siden sammenslåingen har innbyggere i tidligere Fet kommune, opplevd betydelige negative endringer i både tjenestestruktur og lokal påvirkningskraft. Flere sentrale tjenester og funksjoner er fjernet eller flyttet, blant annet administrasjonssenteret, helsestasjon for ungdom, kulturskolelokaler, NAV-kontoret, barnevernskontoret og korttidsavdelingen ved Pålsetunet. I tillegg er skolekretsgrenser endret, gebyrnivået økt mer enn forutsatt, og den kommunale økonomien svekket. Lokale utviklingsprosesser er i liten grad fulgt opp, og flere vedtak fra tidligere Fet kommune — som etter føringene i Fellesnemnda skulle videreføres — er blitt omgjort. Samlet har dette ført til redusert nærhet til beslutningstakere, svekket lokal identitet og mindre tilpassede tjenester for innbyggerne i området.
En oppløsning av kommunen vil etter vår vurdering bidra til å:
• Styrket lokaldemokrati og medvirkning, gjennom kortere avstand mellom innbygger og folkevalgte, bedre dialog og større lokal påvirkningskraft i tråd med lokale behov.
• Bedre og mer tilgjengelige tjenester, ved at helsestasjon for ungdom, NAV, barnevern, kulturskole, korttidsplasser og andre funksjoner kan organiseres og gjenopprettes lokalt.
• Mer forutsigbare og lokalt tilpassede beslutninger, inkludert stabile skolekretsgrenser, tjenestenærhet og tydeligere prioriteringer basert på lokal innsikt.
• Økt kontroll over økonomi og ressursbruk, med mulighet for å styre gebyrnivå, investeringer og tjenesteutvikling i tråd med lokale prioriteringer og utfordringer.
• Styrket lokal identitet og samfunnsutvikling, ved at lokalsamfunnet får tilbake styringen over kultur, møteplasser, nærmiljøutvikling og etterlevelse av egne politiske vedtak.
I tillegg presiserer forvaltningsloven § 17 at saken skal være så godt opplyst som mulig før vedtak fattes. Vi forventer at det legges til rette for bred medvirkning fra innbyggerne gjennom en folkeavstemning, før endelig beslutning treffes.
Flere tidligere sammenslåtte kommuner, som Ålesund, Kristiansand og Viken fylke, har hatt tilsvarende prosesser og fått tillatelse til å gå tilbake til tidligere strukturer etter søknad og lokal politisk behandling. Dette viser at staten er åpen for oppløsningsprosesser basert på lokal forankring og begrunnede initiativ.
Forslag til vedtak:
1. Kommunestyret vedtar å starte prosess i henhold til inndelingslova §§ 8 og 9 for å søke om oppløsning av Lillestrøm kommune og gjenopprettelse av tidligere kommunestruktur.
2. Kommunestyret ber administrasjonen utarbeide nødvendig dokumentasjon og formell søknad til Kommunal- og distriktsdepartementet.
3. Det legges til rette for lokal medvirkning gjennom folkeavstemning, jf. forvaltningsloven § 17, før endelig søknad sendes.
4. Saken behandles snarest mulig slik at nye kommunegrenser kan justeres før kommunevalget i 2027.
Samarbeid med innbyggerinitiativ fra Sørum
Vi støtter samtidig innbyggerinitiativet fra Sørum, og vil levere vårt forslag i fellesskap.
Innbyggere fra tidligere Sørum kommune kan signere det initiativet her:
https://www.underskrift.no/vis/14199
9 kommentárat:
Kjell Blåhella
Iren Høgenhaug Doknæs
Terje Svendsen
Terje Svendsen
Marcus Brenna Jamissen
Finn Hagberg
Trond Eriksen
Siv Hogefeld
Hege Iversen Thorvaldsen
Kjell Blåhella