Gratis arbeidsruter til bydelene i rushtiden
Bergen, Vestland
Álggahuvvon: 25.03.2014 bokte Øyvind H
Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 31.10.2014
Hver dag stamper tusenvis av bergensere i kø mellom bydelene og sentrum. Hver vinter skriver avisene om det forferdelige giftlokket som legger seg over Danmarksplass. Rushtidsavgift har vært diskutert, kjøreforbud innenfor bomringen annenhver dag basert på registreringsnummer har vært vurdert. Hvorfor er det bare bedrifter som finner på å faktisk belønne dem som bytter ut bilen med mer miljøvennlige og samfunnsoptimale fremkomstmidler?
De få gangene jeg selv har hatt behov for å kjøre til Sandsli i rushtrafikk har vært mildt sagt forunderlige. Der står kilometer på kilometer med kø i det ene feltet som ikke er samkjøringsfelt 2+, mens samkjøringsfeltet - det står tomt. Samtidig sies det at en full buss kan erstatte en kilometer med kø.
Bompengene har relativt nylig økt fra 15 til 25 kroner, eller fra 9 til 20 kroner med maksimal rabatt. Likevel har ikke dette bidratt til å redusere trafikken i nevneverdig grad. Jeg ønsker at kommunen utreder muligheten for å bruke disse ekstra inntektene på å finansiere gratis direktebussavganger mellom Bergen sentrum og bydelene i rushtiden på hverdager. Forhåpentligvis vil dette være gulroten for at mange lar bilen bli hjemme - kanskje også for at flere husholdninger klarer seg med én bil istedenfor to?
Flere kollektivkjørere vil samtidig medføre kortere køer for dem som fremdeles ønsker eller behøver å kjøre egen bil, i tillegg til redusert utslipp og redusert veislitasje. Vi har også kollektiv- eller sambruksfelter ut i de fleste bydeler, så de som sparer mest i både kroner og reisetid på et slikt tiltak er nettopp dem som benytter seg av det.
Eai leat kommentárat.