1 Čilge iežat ášši
2 Čoakke vuolláičállagiid
3 Ovddit ášši árvvoštallamii

    NEI til forbud mot niqab.

    Oslo
    NEI til forbud mot niqab.
    Álggahuvvon: 03.07.2014 bokte Adeel Hameed
    Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 30.09.2014
    Kan bli forbud mot burka og niqab i Norge Både Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet vil likevel vurdere å ta opp spørsmålet om et norsk lovforbud mot burka og andre plagg som dekker ansiktet på nytt, skriver VG. Den europeiske menneskerettighetsdomstolen, EMD, ga tirsdag Frankrike medhold i at lovforbudet er godt innenfor de europeiske menneskerettighetene. – Vi må vurdere om vi skal fremme forslaget på nytt, etter at domstolen i Strasbourg nå har stadfestet det vi i Frp hele tiden har sagt: At et forbud er godt innenfor menneskerettighetene, sier Mazyar Keshvari, Frps integreringspolitiske talsmann til VG. Vi som muslimer, betrakter dette som brudd på vår ytringsfrihet. Hva med det tradisjonelle norske plagget som kalles for skaut, hva med nonnene de er jo også helt påkledd fra topp til tå. Å praktisere religion er en menneske rett, noe som vil bli tatt fra oss ved ett forbud mot burka. Mann skulle nesten tro at en regjering hadde viktigere ting å foreta seg enn hva folk har på seg. Forbud mot mini skjørt? Vi muslimer, kommer til å fortsette å utøve vår religion. Jeg vil gjerne også minne om at ett slik forbud, vil skape en "oss og dem" mentalitet.
    898 bokte 300 Vuolláičállagat
    Geahča vuolláičállagiid Dát ášši lea giddejuvvon iige dan sáhte šat vuolláičállit
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    12 kommentárat:

    Sarah Chairi

    Sotnabeaivi 06.07.2014
    Det er helt greit å skifte skjønn, det er også greit å gå halveis naken, det er helt greit å bruke masse sminke å forandre ansiktet sitt, det er helt greit å legge seg under kniven for å forstørre lepper, bryst, hårinplatasjon osv. Man får gifte seg med samme skjønn, homofile får adoptere barn.Men det er ikke greit å gå med et plagg som dekker ansiktet vis man vil det? Hvor blir det av friheten Norge har jobbet for i flere år? Det er helt uakseptabelt. Hvor er logikken?

    Tooba sheikh

    Bearjadat 04.07.2014
    Mindre klær på kvinner skaper en bl.a.negativ attrasjon hos motsatte kjønn som kan føre til voldtektsøkning for dem som ikke klarer å holde ut!islam er en logisk religion ikke undervurder dens regler og jeg minner om at Norge er et land med allslags ytringsfrihet...så hvorfor prakisers ikke det da??

    marie larsen

    Bearjadat 04.07.2014
    Å hindre muslimske kvinner fra å gå med niqab vil bare gjøre livet deres mer problematisk. Alle vet hvor mye nesten alle land hater niqab, hvor mye arbeidsgivere misliker at kvinner som går helt tildekket kommer inn i deres butikk, hvor vanskelig det er for en kvinne å skaffe seg jobb i det norske miljøet, hvor mange dårlige kommentarer og stygge blikk disse kvinnene får gjennom dagen. Til tross for at alt dette skjer, så vil disse kvinnene fortsatt gå med dette plagget, og de gir ikke opp sin tro uansett hvor mange vanskeligheter de møter hver dag. Hvor mange er det som ville ofret så mye for en tro? Jeg tviler veldig på at det er så mange. Hvor mange folk gir opp troen sin når de kommer til norge bare for pengenes skyld, for ryktets skyld, for venners skyld ? De får veldig mye respekt og de blir sett opp til pga hva ? Mens kvinner som vil gå gjennom alt kun for å se bra ut i øynene til sin skaper får null respekt! Det føles ganske så urettferdig. Det er kvinner man burde se opp til, de lærer oss ikke bare hvordan man skal holde på sin tro men de lærer oss også hvordan man skal ha ett mål og gjøre alt for å oppnå målet sitt. Om det gjelder tro, skole, jobb, familielivet, osv. Norge klager på at utlendingene kommer til norge men gidder ikke å jobbe, hva tror dere at dere vil føre til `? Nettopp! Bare tenk dere om før dere setter opp et forbud mot noe slikt. Det er jo religionsfrihet i Norge, så hvorfor lever dere ikke opp etter deres egne lover og regler? Det er det samme som at muslimske kvinner ikke vil kunne få lov til å gå med hijab heller, eller at kristne prester må ta av seg sin prestekjole, og jøder heller ikke vil kunne få lov å gå med sine luer.. det er latterlig. Det at muslimske kvinner velger å gå med niqab utgjør ingen harm for norge, så hvorfor skal det være forbudt? Hvis Norge hadde virkelig visst hva Islam er og hva det går ut på, om dere faktisk hadde lest reglene og lovene innenfor Islam, Om dere hadde åpnet Koranen og lest i den, om dere hadde lest i bøkene om levemåten til Profeten vår Muhammed fred være med ham, hadde dere blitt flau over at dere nekter kvinner å gå med Niqab. Og ført da hadde dere vikelig insett at Islam er det aller minste problemet deres. Måtte gud veilede oss alle, og alle dere muslimer som kommenterer her, La oss slappe av og ta det med ro , husk hva profeten vår gjorde, han snakket alltid fredelig, (the language of peace) uansett hva folk gjorde mot han og behandlet han urettferdig. Så la oss vise hva islam virkelig er , det er vår jobb. inshaAllah så vil alt gå bra til slutt! Hold on girls :)

    vibeke stranger

    Bearjadat 04.07.2014
    Jeg syntes faktisk dette er brudd på valgfriheten til kvinner... Etter min menig så må man få lov å kunne velge om man vil bruke niqab eller ikke... men her skal staten å regjeringen gå inn å nekte norske muslimske kvinner friheten til å velge... Det er ca 50 - 100 personer i norge som har valgt å bruke niqab disse kvinnene er ikke lovbrytere på noen måte... ikke er de terrorister.. ikke har de skadet barn, dyr eller laget noen form for uro.. de går helt fredelig iblandt oss... Hva galt har disse kvinnene som bruker niqab gjort det norske samfunn??? må si det er mye annet som er galt i det norske samfunn... feks at enkelte sprader rundt på offentlige plasser med bare bikini og korte shortser eller de som oppererer så de får bredere lepper.. folk som klår på hverandre på åpen gate... men dette skal være lov.... skal man da å nekte prester å gå i prestekjole, nonner i nonneklær å da eller?? jeg mener at enhver kvinne skal ha sin valgfrihet til å velge om hun vil bruke niqab eller ikke... Er desverre sånn at det finnes kvinner i norge som ikke får jobb fordi de bruker hijab å har fått beskjed at de kan få jobb hvis de slutter å bruke hijab... hvor er da yttringsfriheten... relgionsfriheten.. demokratiet... hva galt har muslimske kvinner gjort norge???

    Bint fatah

    Bearjadat 04.07.2014
    For dere som sier at niqab ikke har noe med islam å gjøre så burde dere frykte Allah og søke kunnskap. Ikke snakk uvitende. Fordi dere har en personlig mening om dette så betyr ikke at deres mening er riktig! Om du følger moren din eller faren din og har blitt lært av de hva som er riktig og galt i henhold til islam så betyr ikke det at det er riktig. Foreldrene våres har levd i en helt annen generasjon, der de har blandet kultur med islam og med lite kunnskap så sier de dette er riktig og alt i henhold til islam. Jeg har selv foreldre som sier det. Leser man litt selv og leser litt mer om islam enn hva det vi blir fortalt av folk så blir du kanskj overrasket over at det du finner av fakta som står i Koran og sunnah er helt det motsatte av det folk og media sier! Subjektive meninger og fakta er to helt forskjellige ting!

    Bint fatah

    Bearjadat 04.07.2014
    For dere som sier at niqab ikke har noe med islam å gjøre så burde dere frykte Allah og søke kunnskap. Ikke snakk uvitende. Fordi dere har en personlig mening om dette så betyr ikke at deres mening er riktig! Om du følger moren din eller faren din og har blitt lært av de hva som er riktig og galt i henhold til islam så betyr ikke det at det er riktig. Foreldrene våres har levd i en helt annen generasjon, der de har blandet kultur med islam og med lite kunnskap så sier de dette er riktig og alt i henhold til islam. Jeg har selv foreldre som sier det. Leser man litt selv og leser litt mer om islam enn hva det vi blir fortalt av folk så blir du kanskj overrasket over at det du finner av fakta som står i Koran og sunnah er helt det motsatte av det folk og media sier! Subjektive meninger og fakta er to helt forskjellige ting!

    Aisha Hassan

    Duorastat 03.07.2014
    Niqab is Mustahabb The word "mustahabb" means "seeking the love (of Allah SWT)". A hadith qudsi beautifully describes the way to seek the love of Allah SWT: Abu Huraira reported that the Prophet said, "Allah said: My servant draws not near to Me with anything more loved by Me than the religious duties I have enjoined upon him, and My servant continues to draw near to Me with supererogatory works so that I shall love him" found in Sahih Bukhari Our service of Allah SWT through our obedience of whatever He has commanded us draws us near to Him, and by doing more than has been commanded of us, we may draw nearer to Him still, inshallah. Clearly, hijab is a command from Allah SWT and sisters draw near to Him through wearing hijab. And clearly, doing more than has been commanded is a way to draw still nearer to Allah SWT. When a sister is already covering everything but her face and her hands, and she would like to do something extra to seek the love of Allah SWT, the only things left for her to cover are - her face and her hands! Even if there were no other reason to wear niqab, surely this would be enough! How can it be "extreme" to wear niqab or gloves when her face and her hands are the only things the Muslim sister has uncovered in public to begin with?? Niqab as haya The word "haya" is often translated into English as "shyness", but this does not really give a very good idea of its meaning in Arabic. A better, if longer, translation of its meaning might be "keeping private what should be private". Islam places a very great importance on privacy, and on keeping private what should be private. Hijab is in fact part of a larger code of conduct, and constitutes only one aspect of haya. Allah SWT has through the Shari’a clearly distinguished between public and private space and placed a screen (i.e., hijab) between them. Private space is physically divided from public space and strongly protected against any incursion (Surah an-Nur ayat 27-29). What people do in private space has also been protected and screened. This is accomplished by the bans on speculation, gossip and spying (Surah an-Nur ayat 12-13 and Surah al-Hujurat ayat 11-12). What is private must be kept private, by the physical protection of walls and by the conduct of Muslims in not talking about it, speculating over it, or looking into it. The same rule applies to the physical person, as what is not necessary to be displayed for some task should be covered (or, as the Quran says in Surah an-Nur ayah 31, women are "not to display their beauty except what is apparent of it"). Furthermore, in the private space of the home and family, rules are relaxed. People within the special group of family may visit freely (Surah an-Nur ayah 61) and be at ease in dress (Surah an-Nur ayah 31). By contrast, in public space, rules are strict. This includes not only dress but also conduct: physical contact should be avoided, talk should be business-like, and khulwa (i.e., an unrelated man and woman being alone together) should be avoided. In the dress, speech, and behaviour of the Muslim, there should be a screen which separates the public (that which is necessary to be made known) and the private (that which is not necessary to be made known). From this, we can see that hijab is a screen of privacy, an act of haya. Clearly, it is mustahabb to screen our privacy even more than has been commanded. We can respect other peoples' privacy more carefully through avoiding speculation, gossip, and spying; and we can protect our own privacy more carefully through taking extra steps in modest dress, in avoiding physical contact and khulwa with non-mahrams, and in keeping conversation with non-mahrams to the minimum necessary to conduct our business. For sisters, as stated above, that extra degree in modest dress must and can only be niqab and gloves. Niqab as taqwa We can also look at another aspect. Sometimes people criticize Islam or Muslims for being too concerned with outward things and not concerned enough with inner things. It is true that this can lead to hypocrisy. Yet we should not be discouraged by hypocrites or let them push us to the opposite extreme of saying that outward things are not important at all. Sometimes the outward things help us develop the inner, by making us more aware of Allah SWT. This awareness that Allah SWT is watching us is called in Arabic "taqwa". Hijab can increase taqwa. When a sister sees her own reflection and her hijab, or when she becomes aware of it as she wears it, she may be reminded that she dresses like this because Allah SWT has ordered it, and because she knows that He is aware of what she does. These thoughts may inspire her to behave in the best possible manner. So just think how much more of a reminder niqab is! As well, for many sisters, hijab is a spiritual jihad because it often seems so difficult to wear. At times we may be forced to look deep into ourselves and find our faith and our courage. This provides many spiritual benefits in itself, and an increase of taqwa. Again, just think how much more of a challenge niqab is, and how much greater the benefits when the nafs (inner self) has been conquered! These are just some of the ways that niqab is mustahabb, some of the qualities and benefits of hijab that niqab is an extra degree of. Even if there were no record in the Shari'a of niqab, yet all of these reasons would still be true, and it would still be mustahabb to wear niqab. Niqab is Sunna Above are a number of different perspectives on why niqab is mustahabb. Niqab is just an extra degree of hijab and thus whatever benefits hijab brings as a commandment of Allah SWT, niqab brings an extra degree of by being a supererogatory (nafl) act. But niqab is also SUNNA. That is, extra modesty in general is mustahabb, and niqab is the specific form of extra modesty indicated by the Shari'a. How has niqab been indicated by the Shari'a? 1) For Ummahat al-Muminin (rAa), the wives of the Prophet (sAas), niqab is fard. It has been commanded in Surah al-Ahzab ayah 53 and the hadiths confirm that Ummahat al-Muminin (rAa) covered their faces in obedience to the command in this ayah to screen themselves from non-mahram men. (My note: If you claim that niqab "presents a bad image of Islam" or "is oppressive" - think! Would you say that if you saw Ummahat al-Muminin (rAa) wearing their niqabs? There is no dispute that Ummahat al-Muminin (rAa) wore niqab, and this fact alone makes it clear that niqab is part of Islam.) Ummahat al-Muminin (rAa) are also a model to all Muslim women and this is another reason in itself that niqab is mustahabb. 2) It appears that during a time in Madinah when the Muslims were being persecuted (as mentioned in Surah al-Ahzab ayat 57-61), it was fard for all Muslim women to draw their jilbabs over their faces. Subsequently, this understanding of Surah al-Ahzab ayah 59 was superceded by Surah an-Nur ayah 31, which allows the display of the face and hands. Please see What is the Final Rule on Hijab? for more about this point. As mentioned in Evidences for Jilbab, the purpose of the jilbab is to protect the Muslim woman and to assert her Islamic identity; clearly then, niqab is an extra form of protection and an extra step to take in asserting Islamic identity. 3) Even after Surah an-Nur ayah 31 had been revealed, ordinary Muslim women continued to wear niqab with the approval of the Prophet (sAas). This has specifically been mentioned for Umm Khallad (Sunan Abu Dawud Book 14 #2482), Asma bint Abu Bakr (Muwatta Book 20 #20.5.16), and some Qurayshi women who were visiting the Prophet (sAas) (Sahih Bukhari Book 54 #515). As well, the fact that the Prophet (sAas) had to tell women not to wear niqab and gloves in ihram (Sahih Bukhari Book 29 #64) means that niqab and gloves were well-known and worn by a substantial number of sahabiyat (rAa). Clearly this form of extra modesty has the approval of the Prophet (sAas) and that is another reason that it is sunna. The descriptions of the dress of Ummahat al-Muminin (rAa), of the way that the jilbab was worn when Surah al-Ahzab ayah 59 was first revealed, and of the extra-modest dress worn by some of the sahabiyat (rAa) all clearly and unambiguously point to a face-cover. This makes niqab the specific form of extra-modest dress set by the Shari'a. As such, it is sunna as well as mustahabb.

    Amina Sadikovic

    Duorastat 03.07.2014
    At visse mener niqab ikke er en del av islam, er ikke under noen omstendigheter et argument for å forby kvinner i å kle seg som de selv ønsker. Faktumet er at muslimske lærde har delt mening når det gjelder niqab. Noen mener at det er obligatorisk, mens andre mener det ikke er det (disse mener dermed IKKE at det ikke er en del av islam, men simpelthen at det ikke er obligatorisk). At man er uenige i hva andre bør gå med er greit, men at staten blander seg inn i hva kvinner velger å gå med er absolutt absurd. Igjen, nevn en kvinne med niqab som har brutt loven på noe som helst måte! De 50-100 som har valgt å gå med det har gjort det på en fredelig måte. Jeg ber alle tenke seg to ganger om før de skriver, med dette mener jeg at alle som uttaler seg om saken bør vite mer om den enn det de har sett og hørt fra venner og familie.

    Amina badri

    Duorastat 03.07.2014
    Er muslim selv, mamma går med skjørt og hijab, men synes dette her skal bli forbudt! det står ikke noen plass i koranen, at en damme skal dekke ansiktet sitt..

    Diane Rudani

    Duorastat 03.07.2014
    Det er skummelt når folk velger å skjule sitt ansikt. Nonner dekker ikke ansiktet sitt. Niqab har ingenting med Islam å gjøre, det er en ukultur og det er ignorant å hevde at det er frihetsberøvelse å ikke få lov til å skjule sin identitet.

    Averell L. Quebec

    Duorastat 03.07.2014
    Usikker på hva jeg synes om et ev. forbud, men håper virkelig denne saken er opprettet av en kvinne, og ikke en mann.

    amina Sadikovic

    Duorastat 03.07.2014
    I Norge er det usikkert hvor mange som faktisk bruker niqab. Det antas at det er kun 50-100 som har valgt å dekke seg helt. Disse 50-100 har levd fredelig i det norske samfunnet. De har verken gjort noen brudd på norske regler eller skadet mennesker på noen som helst måte, ikke dyr heller for den saks skyld. Så fortell meg, hvorfor skal kvinner som ikke har gjort noen brudd på noen lover bli straffet? Er dette rettferdig? Alle kvinner bør ha et valg når det er snakk om HENNES egen kropp. Om det er greit at jenter kan benytte sin frihet til å gå i små "olatruser" og magetopper, hvorfor kan ikke en muslimsk kvinner i samme grad velge hva hun vil vise av sin skjønnhet?