1 Čilge iežat ášši
2 Čoakke vuolláičállagiid
3 Ovddit ášši árvvoštallamii

    Ikke legg ned Fougners vei bussholdeplass

    Oslo
    Ikke legg ned Fougners vei bussholdeplass
    Álggahuvvon: 07.08.2015 bokte Thomas W. Johnsen
    Maŋimuš beaivi, goas nama sáhttá čállit áššái: 07.10.2015
    Ruter vil legge ned bussholdeplassen Fougners vei i Grenseveien. Årsaken de oppgir er bl.a. at det er dyrt å starte bussen i oppoverbakke, og at det er få av- og påstigninger. Dette er en holdeplass som brukes av mange, og som avlaster i en hektisk hverdag. Den ligger tett ved en barnehage, og den ligger i en lang, bratt bakke. Hverdagen blir vanskeliggjort for mange ved at denne holdeplassen legges ned. Holdeplassen brukes også av mange eldre, som nå blir tvunget til å gå lenger til bussen. Videre er det, slik jeg ser det, ingen gevinst ved å legge den ned, annet enn kanskje noe slitasje på bussene som kjører på 21-ruta. Men da er det vel mange holdeplasser man bør vurdere å legge ned? Hvis det at den ligger i oppoverbakke er årsak til fjerning. Jeg foreslår at man i stedet legger ned bussholdeplassen ved Carl Berner T-bane. Dette stoppet ligger et steinkast fra holdeplassen på Carl Berner, og skaper kø og unødvendig trafikk ned mot, og i, den allerede meget trafikkerte rundkjøringen. Signer på denne saken, og bli med og påvirke beslutningstakerne slik at vi unngår nedbygging av kolektivtilbud!
    559 bokte 300 Vuolláičállagat
    Geahča vuolláičállagiid Dát ášši lea giddejuvvon iige dan sáhte šat vuolláičállit
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    22 kommentárat:

    Marit T. J. Ballangby

    Gaskavahkku 25.11.2015
    Noen som vet hvor en kan finne ut hvor saken står? Noen fremgang, tatt videre til behandlig osv.? Skjer det noe? Krysser fingre og alt jeg har for at vi får holdeplassen tilbake!

    Martin S

    Gaskavahkku 30.09.2015
    Noen utvikling her? De har tatt stoppene helt bort og asfaltert over...

    Maria Klose

    Bearjadat 04.09.2015
    BU i Grünerløkka har nå bestemt at de vil be Ruter om å gjøre om dette vedtaket, etter forslag fra Venstre :) http://www.venstre.no/artikkel/2015/09/03/venstre-vil-ha-30-sone-og-bilfri-thv-meyersgate/

    Patrycja Løkken

    Maŋŋebárga 25.08.2015
    For oss småbarnsforeldre er det veldig tungt å gå den lange bratte bakken med barnevogn og slitne barn etter bhg. Jeg grøsser ved tanken om å gå med barnevogn om vinteren på den dårlig strødde og brøyta bakken. Selv har jeg glidd og falt og jeg kan ikke tenke meg å gjøre det med en barnevogn... Vær så snill å ikke legg ned bussholdeplassen Fougners vei! Vi som har benyttet oss av denne trenger den sårt!

    Arne Bergstrøm

    Maŋŋebárga 18.08.2015
    Nå er det på tide at samferdselsbyråd Guri Melby, venstre, jobber for å få bussen til å stoppe på Fougners vei bussholdeplass igjen. Hennes egen bydel Grunerløkka. Det er ikke mange ukene siden hun fortalte at Oslos kollektivtrafikk er forbedret. IKKE FOR OSS PÅ FRYDENBERG.

    Morten Lilleøren

    Maŋŋebárga 18.08.2015
    Jeg står i kø for hjerteoperasjon - og hverdagen går på et vis. Det eneste jeg ikke klarer, er bakken opp fra Carl Berner. Redningen har vært holdeplassen i Fougners vei. Jeg forsøkte å ta bussen til Einars vei, men det ble drøyt å gå hele veien tilbake med matvarer. Jeg oppfordrer derfor alle som tør, til å markere sivil ulydighet ved å dra i nødbremsen ved holdeplassen, slik at bussen uansett må stanse. Vær så rolig og forklar sjåføren hvorfor. Selv har jeg antakelig ingen annen fornuftig måte å møte dette på - og jeg håper jeg tør prøve. Til vinteren blir det dessuten alt for glatt i bakken opp fra Carl berner, både i Hekkveien, Grenseveien og Frydens gate. Ved å kunne gå av i Fougners vei har jeg i årevis kunnet gå rett bortover i stedet for opp- og nedover. Jeg har falt noen ggr for mye når jeg har forsøkt å gå ned bakken. Jeg ser ingen løsning på dette. Men det er jo valg snart! Gå på politikere dere kjenner og argumenter! Jeg er helt klar på at dette er så viktig for meg at jeg er villig til å gi min stemme til det Oslopartiet som lover å få åpnet holdeplassen igjen. Dessuten har jeg tenkt å ikke betale på bussen en tid framover - også som en form for politisk ulydighet. Det er bare ikke aktuelt å godta dette!

    Marius Andreasen

    Vuossárga 17.08.2015
    This has to be the most ludicrous decision ever taken by Ruter. Not only does it inconvenience hundreds of people, the justification given for closure is pure lies! There is always one or more people standing at Fougners Vei bus stop at all hours of the day. If it costs more to start a bus up hill then surely this is compensated for by the fact that the 21 bus in the opposite direction starts downhill. Do they propose closing all the bus stops on hills in Oslo, of which there are many!?

    Kåre Løland

    Lávvardat 15.08.2015
    Ruters argumenter argumenter - det er dyrt å stoppe og starte i bakken og det er få passasjerer - lyder hule og "kommersielle". Firmaets oppgave skal være å besørge samfunnsgavnlig transport etter behov. Med en lang, tung bakke og som utfordring for nærområdets eldre generasjon, er det et klart behov for transportassistanse.Både om sommeren, men enda viktigere i vinterhalvåret. Og, at det dreier seg om et relativt lite antall personer, betyr bare at kostnaden for stopp blir tilsvarende beskjeden. Bakken er bøygen for en gruppe personer som, ved nedleggelse, vil måtte velge mellom ille og verre: En tung bakke fra Carl Berners plass, eller en like lang men noe lettere løsningh ned fra Einars vei. Men et stort MEN: Om vinteren er begge veier nesten ufremkommelig for gående! Og strekningen ovenfor broen er sjelden måkt eller strødd og dessuten full av is og holke (her gjelder tydeligvis også Ruters kostnadsargumenter...). Denne veiløsningen er derfor effektivt utelukket, vinterstid. Ruters 'kostnadseffektive' løsning er lite hensynsfull ovenfor de personer det gjelder, og kan heller ikke ha vært spesielt godt gjennomtenkt i sine konsekvenser. Ruter anmodes derfor sterkt å revurdere og omgjøre sin beslutning.

    Ellen Solhaug

    Gaskavahkku 12.08.2015
    pr idag er holdeplassen benyttet av linjene 21, 28 og 345. Vil det være en mulighet å droppe 28 og 345? For så å beholde 21. Det er definitivt en stor avlastning for oss som henter i barnehagen på Ola Narr, og absolutt et bidrag til å bruke bilen mindre i hverdagen. Som gravid ser jeg med gru frem til å dytte barnevogn opp Grenseveien på dårlig brøyta fortau til vinteren.

    Marit T. J. Ballangby

    Gaskavahkku 12.08.2015
    Dette er bare tull, denne holdeplassen blir brukt av mange hver eneste dag, både mot Hasle og Aker brygge, sjelden en står alene og venter på bussen 21-bussen her, spesielt i rushtid selvfølgelig, og av mange småbarnsforeldre som skal levere i barnehage morgen og hente på ettermiddag, skolebarn og eldre! Dette må IKKE gjennomføres!!!

    Berit Pettersen

    Gaskavahkku 12.08.2015
    Det er for dumt å legge ned bussholdeplassen i Fougnersvei. Det er tidligere akseptert underdekning av parkeringsplasser i området fordi det er et så godt kollektivtilbud. Brnehagen på Ola Narr har knapt noen parkeringslssser både for ansatte og brukere. Grenseveien nedover er til tider ufremkommelig på høyre side nedover på grunn av brøytekanter. I perioder med smeltevann som renner over fortauet er det så glatt at eneste nogenlunde "trygge" sted å gå er kollektivfeltet. Det bor mange eldre, funksjonshemmede og barnefamilier i området. For å redusere bruk av bil må ikke kolektivtilbudet reduseres.

    Tonje Solheim

    Gaskavahkku 12.08.2015
    Er det ingen som tenker på de som bruker bussen til og fra barnehagen? Så nå skal vi begynne å slite i oppover/nedoverbakke? Trodde at småbarnsforeldre hadde nok tidsklemme fra før? Syns dette er lavmålt av kommunen, da burde de i det minste tilrettelegge barnehageplasser nærmere der en bor. Håper kommunen snur.

    Anne-Lise Bonafede

    Gaskavahkku 12.08.2015
    Dette er lavmål. Får lyst til å sende Ruter mine taxi-regninger ! Har venner som bruker rullatorer og krykker.Å gå fra Einarsvei eller Carl Berners pl blir ikke akuelt. Hvem har utarbeidet denne rapporten? Bård Norheim, han har også fått mye pepper for sine beregninger. Skam dere Ruter!

    Arve Tunstad

    Gaskavahkku 12.08.2015
    Dette er jo direkte latterlig. Holdeplassen har vel en av de mest fornuftige plasseringer i området, nettopp på grunn av den lange bratte bakken. Min svigerfar på 91 reiser jevnlig med buss til sentrum, men lange marsjer opp og ned Grenseveien begynner å bli i meste laget. Jeg vet at det er mange i samme situasjon, og enda flere blir det:-). Jeg lurer på; sitter Ruter nå med en plan for nedleggelse av holdeplasser i bakker over hele byen? Hvilken hellingsprosent regnes som grense for hva som er regningssvarende for bussdriften? Har man drøftet muligheten for å flytte Oslo by til Nederland?:-)

    Ragnar Hanetho

    Gaskavahkku 12.08.2015
    jeg er en eldre mann som setter stor pris på å kunne benytte parken der, også om vinteren. alternativt for meg blir taxi

    Line Kirkeby

    Maŋŋebárga 11.08.2015
    Argumentene til Ruter om å spare tid og at det er kostbart å starte bussen i motbakker synes jeg ikke holder mål. Bussen må stoppe på rødt lys der neste hele tiden uansett pga fotgjengerfeltet. Og hvor i Norge er det ikke bakker? Synes dette er på grensen til det latterlige. Hensynet til barn og eldres sikkerhet må veie tyngre enn at Ruter vil spare noen kroner. Jeg snakker med eldre i området daglig, og de er utrolig glade for at de kan ta bussen opp til Fougners vei, særlig når de har handlet og på vinterstid. Det må være et bedre alternativ å fjerne busstoppet Carl Berners plass T! Dette stoppet står i like bratt bakke for bussen, men fremkommeligheten til fots til neste stopp, Carl Berners plass, er mye lettere enn opp til Fougners vei. Bussene som stopper på Carl Berners plass T er også til hinder for den travle biltrafikken som skal inn og ut av rundkjøringen.

    Den Norske Ballettskole

    Maŋŋebárga 11.08.2015
    Elever og foreldre ved Den Norske Ballettskole benytter denne holdeplassen meget hyppig, og det vil skape en tyngre reisevei for alle om denne holdeplassen flyttes. Særlig kommer noen foreldre med flere barn, og ganske små søsken, som ikke orker å gå så langt, og da er denne holdeplassen slik den er plassert i dag til stor hjelp!

    Dan Wu

    Maŋŋebárga 11.08.2015
    This is going to be so inconvenient for everyone in the naborhood! especially for many elders & kids in the kidergarten to climb up to the hill in winter. Do they only concern how much cost the bus will be, but not how exhausting the people can be to climb up the hill ? What the people need a bus for after all ?

    Sigmund Marius Nilssen

    Vuossárga 10.08.2015
    Bør underskrives av alle som noensinne har sett gamle folk forsøke å ta seg opp eller ned grenseveien ved Carl Berner på vinterstid.

    Arnfinn Pettersen

    Vuossárga 10.08.2015
    Ruters påstand om at det er dyrt å holde seg med utstyr som skal starte i oppoverbakke, klinger en smule hult når det bare er et par år siden holdeplassen Carl Berners Plass T ble opprettet i en tilsvarende oppoverbakke. De påstår at de vil prøve å finne en alternativ holdeplass til stoppet Einars vei, nærmere mellom det nåværende stoppet og Fougners vei. Siden det er bakke hele veien, klinger det også heller hult. I tillegg er det smale fortau og høye murer det meste av veien.

    Dag Asheim

    Vuossárga 10.08.2015
    Kunne en mulighet være å kunne legge ned Fougners vei-holdeplassen i retning Hasle (dvs den retningen som får bussen til å starte i oppoverbakke), men beholde holdeplassen mot Bryggetorget?

    Zakaria El Hiouli

    Sotnabeaivi 09.08.2015
    Hvorfor skal den fjernes?