1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Nei til nedleggelse av Fornebubåten

    Akershus
    Nei til nedleggelse av Fornebubåten
    Din signatur er mottatt
    Opprettet: 22.05.2016 av Frank Roland
    Sluttdato for signering: 23.06.2016
    Trafikkmengden til og fra Fornebu vil øke kraftig i årene som kommer. De stadige forsinkelsene av Fornebubanen og ny påkjøring fra E18 forutsetter alternative tiltak for å redusere uønsket biltrafikk. Dette betyr at et koordinert kollektivtransporttilbud basert på buss og båt må evalueres på nytt, frem til et framtidsrettet transporttilbud kommer på plass. Passasjerantallet på Fornebubåten har økt over tid til tross for at tilbudet knapt er markedsført overfor potensielle kundegrupper eller integrert på en god måte i Ruters App "RuterReise" (fergeanløpet heter Fornebu, Sjøflyhavna hadde vel vært mer dekkende?). Ruter har selv uttalt (http://tinyurl.com/zkv99xc) at det vil ta to år før tilbudet har satt seg, Vi er derfor overrasket over at tilbudet vedtas nedlagt etter kun halvannet år. Tilbudet er unikt, men for at det skal bli bærekraftig må det integreres i en langsiktig, miljøvennlig og offentlig kollektivplan for Fornebu. Fornebulandet Vel uttalte i Budstikka 27. august 2014 (http://tinyurl.com/jnkjxb7) at man mistenkte at Ruter valgte en middelmådig løsning for Fornebubåten for å bevise at de hadde rett når politikerne og innbyggerne krevde at de skulle få på plass hurtigbåt. Vi uttrykte bekymring for at det foreslåtte tilbudet ville føre til at færre enn ønskelig benytter båt, som igjen ville føre til nedleggelse av tilbudet. Lite har blitt gjort for å øke passasjerantallet så lenge Fornebubåten har vært i drift og nå ser det altså ut som vi fikk rett i våre antagelser. Vi mener at hurtigbåttilbudet må evalueres og tilpasses basert på: • Utbyggingsplanene og det økte antall innbygger- og arbeidsplasser disse medfører • Fergetype sett i forhold til passasjerantall, isforhold og regulartitetsbehov • De vedtatte høye miljøambisjonene for Fornebu (kreative og innovative løsninger som elektrisk ferge, førerløse tilbringerløsninger og sykkelhotell må inngå i en overordnet plan) • Hva har skjedd med Lisbeth Hammer Kroghs konstruktive innspill om el-ferge (http://tinyurl.com/h7lrwah og http://tinyurl.com/jjz298o)? • Halvøyas sårbarhet og beredskapsbehov er spesielle og må tas på alvor • Tilbudet må gjøres mer attraktivt og synlig ved: o Gratis sykkeltransport på båten o Samkjøring av bysykkelordningen på Fornebu / Oslo o Markedsføring av rutetilbudet og skilting av brygge o Koordinering av båtens ruteplan med 31-bussen (etablere Rolfsbukta som et kollektivknutepunkt for buss, båt og sykkel) o Tilpasse 31-bussens kjørerute (la dagens 31 busser kjøre rundt Koksatomta/golfhallen) o Førerløs, elektrisk tilbringerbuss fra Snarøya, Langodden, Forneburingen.. o Koordinering/samordning av rutene mellom Nesodden, Lysaker, Vollen og Bygdøy Tiltakene overfor vil øke passasjerantallet, redusere biltrafikken og videreføre de høye miljøambisjonene som kjennetegner utbyggingen av Fornebu. Byer som Stockholm, Oslo og Fredrikstad har hatt en tett integrering av fergetilbud i årtier, som med fordel kan kopieres. Vårt krav er at vedtak om nedleggelse av Fornebubåten 10. november 2016 må oppheves! Stem frem vårt forslag og bistå til at vi får de nødvendige 500 stemmene for at saken evalueres på nytt av Akershus fylkeskommune og øvrige instanser.
    1497 av 500 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    13 kommentarer:

    Gro Erlandsen

    Mandag 30.05.2016
    Da Telenor som første bedrift flyttet til Fornebu var de sterkt inne for å sponse buss 31 E, som da var en ny rute. Har Ruter i det hele tatt spurte alle bedriftene som når er på Fornebu om de vil bidra økonomisk til å opprettholde båten?

    Jartrud Nøstvik

    Torsdag 26.05.2016
    Båten må få leve! er helt håpløst av Ruter og skulle legge ned dette tilbudet, har hørt at de baserer det antall passasjerer sist vinter, da isen gjorde sitt for mange innstilte avganger? Jeg bruker båten fra og til jobb nesten hver dag, og det er stor forskjell i tid fra bussen. Inn til sentrum/Jernbanetorget tar det ca 30 minutter og hjem i 16 tiden kan det ta meg ca 45-50 minutter! er da liten tvil om hva man foretrekker med kun 12 minutters reisetid med båten...

    Frid Larsen Lassabliere

    Tirsdag 24.05.2016
    Askerfolket kjempet i mange år for å få til det tilbudet vi kjenner idag med "Vollen båten". La oss gjøre det samme! Ruters argumenter for at ikke denne ruten også kan gjøre et stopp på Fornebu er syltynne.

    Martin Hansen

    Tirsdag 24.05.2016
    Dette er et fantastisk tilbud for både de som jobber og bor på Fornebu. Ferdig snakka. Jeg leste i Aftenposten at hver billett er subsidiert med kr 182. La oss si at det er 200 personer som tar båten hver dag (20 personer i snitt per tur). Da vil det samlet, i følge Ruters evalueringsrapport, bli subsidiert kr 36.400 hver dag. Subsidier + billetter = ca kr 40.000 per dag. Hvis båten går 200 dager i året, så mener da Ruter at kostnaden er ca kr 8.000.000 i året. Da har de som laget evalueringsrapporten tatt med kostnaden av evalueringsrapporten (sikkert mange mill) i regnestykket da, eller? Her bør grunneiere på Fornebu, deriblant OBOS, som allerede kjemper for Fornebubanen, henge seg på og sørge for at båten ikke legges ned!

    Merete Engeseth

    Tirsdag 24.05.2016
    Det har vært alt for lite informasjon om båten. Det har kommet og kommer hele tiden nye beboere til Snarøya som ikke vet om tilbudet. Når de begynner å jobbe med E 18 må det være et fint supplement. Håper også på utvidede båttider da den blir enda mer aktuell. Takk til Solli som gikk i bresjen.

    Vibeke Christensen

    Mandag 23.05.2016
    Tilrettelegging for publikum og markedsføring av tjenesten er eneste fornuftige beslutning fra Ruter i denne saken før de kan beslutte å legge ned tilbudet.

    Sigurd Stray

    Mandag 23.05.2016
    Dette er et meget godt tilbud, men jeg tror dere må gå andre veien, og øke antall avganger. Slik det er i dag, så er det såpass få avganger på et begrenset tidspunkt av dagen, at man ikke tenker på det som et reellt alternativ fordi man hele tiden da må sjekke om det faktisk går en båt når man skal reise. Så flere avganger gjennom hele dagen må være måten å skape suksess på her!

    Mari-Anne Robberstad

    Mandag 23.05.2016
    Jeg har nå benyttet dette fantastiske tilbudet siden oppstart, og det er først i dag at jeg om bord på båten så antydning til annonsering i form av "flyers" som informerer om ruten. Er dette et alibi på forsøkt markedsføring? Dette tilbudet kan ikke forsvinne!

    Einar Broch Nielsen

    Mandag 23.05.2016
    Her er det mye å gå på vedr markedsføring! Båt i helgene hadde vært et supert tilbud for de som ikke jobber i byen.

    Per Wiger

    Mandag 23.05.2016
    Jeg tror flere ville brukt båten om fergebryggen var lagt helt inne i Rolfsbukta, Samtidig kunne bussholdeplassen til 31 bussen vært i svingen rett ved siden av. Hadde Ruter på toppen av dette co-ordinert buss/ferge tidene ville tilbudet vært mer optimalt. Personlig hadde jeg ønsket at fergen gikk hele dagen også i helgene. Båten inn til Aker brygge er jo mye raskere enn bussen.

    Paal Alme

    Mandag 23.05.2016
    Vi håper alle at dette utspillet fra Ruter nå vil reverseres. Bærum kommune må også kjenne sin besøkelsestid - og komme sterkt på banen!

    Christian Stenseng

    Mandag 23.05.2016
    Meget spesielt at tiltaket skal legges ned før det i det hele tatt er markedsført til beboere på Fornebu (og Snarøya). Dette tilbudet vil garantert brukes mer om alle fikk informasjon om ruter og tider. Videre vekst i området vil jo også gjøre at etterspørselen øker (dersom innflyttere får vite om tilbudet).

    Berit Ødegaard

    Søndag 22.05.2016
    Helt meningsløst å legge ned dette tilbudet. Jeg er ikke fast bruker av båten selv da jeg jobber på Bekkestua, men jeg går ofte tur med hunden og ser tilstrømmingen av reisende som skal med båten/ kommer med båten, så det er mange reisende som benytter tilbudet. Båten er stor, så uten transport tilbud til Sjøflyhavna fra steder på Snarøya og Fornebu som ikke er i gåavstand til båten, vil det neppe være mulig å fylle en så stor båt. Jeg skjønner heller ikke at et alternativ der Lysakerbåten, Vollenbåten og Nesoddbåten kan gå innom hverandres brygger må være en strålende løsning. Vedtaket om nedleggelse må revurderes. Tilrettelegging og markedsføring er eneste fornuftige beslutning i denne saken.