1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Nei til dårligere busstilbud på Hundvåg og Øyane!

    Rogaland
    Nei til dårligere busstilbud på Hundvåg og Øyane!
    Opprettet: 05.06.2016 av Solveig Hammonds
    Sluttdato for signering: 06.10.2016
    Bakgrunnen for saken er at Kolumbus har lansert en omlegging av bussrutene på Hundvåg gjeldende fra 1. juli 2016 der fordelene ikke veier opp for ulempene for innbyggere på Hundvåg. Det er også en bekymring at ruteomleggingen vil gjøre det enklere for Kolumbus å kutte avganger i fremtiden. Endringene er så store at de vil påvirke fremtidens bussvaner for et stort antall innbyggere inkludert barn og unge som er blant de som vil bli hardest rammet av endringen. Omleggingen av ruten innebærer at alle bussene fra Stavanger sentrum til Hundvåg skal kjøre til Hundvåg Vest, deretter videre til Hundvåg Øst hvor bussen skal snu før den returnerer til sentrum via Hundvåg Vest. Antall avganger fra sentrum til Hundvåg vil være den samme som i dag. Det stemmer at det vil være en bedre spredning mellom avgangene fra Hundvåg Øst enn det er i dag, men det tar ikke bort det faktum at bussreisen vil ta mye lengre tid fra Hundvåg Øst, fordi reisen alltid vil gå via Hundvåg Vest. Det innebærer altså at alle busser vil kjøre en strekning tilsvarende to runder rundt Hundvåg før de igjen når sentrum. Ved å opprettholde en veksling annenhver buss retning øst og vest fra sentrum/Hundvågkrossen vil man redusere kjørelengden og samtidig yte en likeverdig tjeneste for alle innbyggerne på Hundvåg. Den andre store omleggingen av rute 1 innebærer at Hundvågbussen ikke lenger skal kjøre til Forusområdet via Hillevåg og Jåttåvågen. Dette er områder hvor mange har sin arbeidsplass. Eksempelvis passerer rute 1 i dag Paradis som er naturlig busstopp for regionens største arbeidsgiver, Stavanger Universitetssjukehus. Mange vil savne denne direkteruten til sitt arbeidssted. Med en doblet reisetid bare til Stavanger sentrum og økt reisetid som følge av bussbytte i tillegg, vil de fleste som har mulighet velge bil fremfor buss. Det er uheldig at denne omleggingen kommer i tillegg til innføring av nye bomringer. De som ikke kan tåle den økte økonomiske belastningen blir dobbelt straffet. Det er positivt for miljøet dersom noen velger sykkel som alternativ til buss, men langt flere vil nok ty til bil. Med buss blir Hundvåg Øst mindre sentrumsnært. Ved å legge alle rutene til og fra Hundvåg Øst via Hundvåg Vest, definerer man at Hundvågs hovedvei ikke lenger er en ringvei, men snarere en rett strekning hvor Hundvåg Øst er endestasjon. Man definerer med denne endringen at Austbø ligger mer enn dobbelt så langt fra Hundvågkrossen som Husabø. Det betyr i realiteten at reisetiden fra Hundvåg Øst til Stavanger Sentrum dobles, for noen mer og andre litt mindre. For eksempel fra Skolebryggå betyr det at det vil ta en halvtime til sentrum sammenlignet med et kvarter i dag. Dette er busstoppet innbyggere på Bjørnøy, Roaldsøy og Ormøy benytter når de ikke kjører med rute 38, eller busstoppet hvor de fleste bytter fra rute 38 til rute 1. Kolumbus er fullt klar over at omleggingen innebærer en ulempe, men velger bevisst å gjennomføre den allikevel. Det jeg ikke tror Kolumbus har tatt innover seg er det psykologiske i at folk vet at den direkte veien fra Hundvåg Øst til Hundvågkrossen og sentrum er mye kortere enn veien om Lunde, Skeieneset og Husabø. Veldig mange vil ikke være interessert i å sitte på rundt når de kan kjøre en kortere vei med bil. Det kan hende flere på Hundvåg Vest, som får doblet sine direkteavganger mellom sentrum, vil benytte bussen og at det vil kompensere for tapet av passasjerer på Hundvåg Øst. For Kolumbus er det kanskje helt greit og de virker villige til å ofre alle på Hundvåg Øst, Bjørnøy, Roaldsøy og Ormøy. Men denne delen av bydelen er ikke så lavt befolket at det er forsvarlig å nedprioritere på denne måten. Hundvåg har vært en modellbydel når det gjelder buss – hvorfor bygge ned tilbudet for så mange av innbyggerne? Hvilke signaler sender man dessuten til barn og unge som utgjør det fremtidige kundegrunnlaget til Kolumbus? Man nedprioriterer et stort antall kunder, både dagens og fremtidens, ved å innføre denne endringen. Man forsøker ikke å legge til rette for gode vaner for kollektivreise. Vi stiller spørsmål til om endringene er i tråd med Kolumbus sine kjerneverdier. Vi mener at det er grunn til å stanse denne omleggingen. Det handler om å legge til rette for gode kollektivvaner for den oppvoksende generasjon, barn og unge. Et godt busstilbud er medvirkende til miljøvennlig livsstil. Hver familie klarer seg med mindre bilkjøring. For mange betyr omleggingen av Hundvågruten et enkelt valg om å kutte buss. De har lappen og tilgang til bil. For barn, unge og andre som av økonomiske, sosiale eller helsemessige årsaker ikke kan kjøre bil, også i noen tilfeller også sykkel, innebærer ruteendringen et drastisk inngrep i deres tid og fritid. Omleggingen av bussrutene på Hundvåg er ikke fremtidsrettet. Vi ber om at man reverserer omleggingen for å kunne opprettholde et like brukervennlig busstilbud som i dag med en veksling annenhver buss retning øst og vest fra sentrum/Hundvågkrossen. I tillegg bes det om at man ser på muligheten for å opprettholde en direkterute til Forusområdet og Jåttåvågen via Hillevåg.
    671 av 500 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    15 kommentarer:

    Solveig Hammonds

    Onsdag 08.06.2016
    Jeg forbereder nå innsendelse til fylket. Derfor vil jeg takke alle som har signert på kampanjen. Det var en ikke helt uventet, men allikevel en overveldende respons på saken. Over 500 underskrifter før det var gått et døgn godt hjulpet av deling på Facebook av både kjente og ukjente. Takk også til alle som har kontaktet meg for å dele sine meninger, alle som har hjulpet, engasjerte brukere av buss og politikere og alle andre som uavhengig av denne kampanjen har jobbet parallelt med saken. Ballen ruller fortsatt selv om underskriftskampanjen lukkes. Vi har forlengst passert det nødvendige antall underskrifter til å fremme saken til fylket. Som en del av forberedelsen til innsending må jeg dessverre fjerne de som har adresse utenfor Rogaland. Det er på grunn av retningslinjene. Du må bo i den kommunen eller det fylket saken gjelder for å foreslå eller skrive under på en sak. Mange av dere har nok tilknytning til Hundvåg og Rogaland selv om dere ikke bor her lenger og underskriften deres teller for meg. Takk for støtten!

    Rolf E. Frafjord

    Onsdag 08.06.2016
    Det er vel riktig å konkretisere at det er fylkespolitikerne som formelt har ansvaret for den demokratiske høringsprosess som synes å ha sviktet her. Men her burde jo eierene (samferdselsutvalget i Rogaland) og KOLUMBUS snakket i sammen. La oss håpe at man på kommende eiermøte kommer frem til en ordning vi bussbrukerere kan være tjent med. Det er tross alt fornuftige mennesker som sitter der.

    Rolf E. Frafjord

    Onsdag 08.06.2016
    Dette har vært en svært lite demokratisk prosess da saken blir sendt på høring mitt i sommerferien og det lokale bydelsdemokratiet er også på ferie. Det kan jo nesten virke som om man ikke ønsker at de faktiske forhold skal komme på bordet. Man kan ikke gjennomføre en så stor endring for kollektiv trafikken som får så negative konsekvenser for kollektiv brukerne på Hundvåg og Øyane uten en skikkelig prosess. Da motarbeider KOLUMBUS seg selv og da reduseres tilliten til denne instans. Jeg ber innstendig om at denne sak utsettes selv om det er vanskelig. Respekter nesten 700 underskrivere til saken det vil KOLUMBUS vinne tillit på. Det er ingen skam å snu !!!

    Solveig Hammonds

    Onsdag 08.06.2016
    Ikke alt blir gjengitt helt riktig, men her er Aftenbladets dekning av bydelsutvalgets møte i går: http://www.aftenbladet.no/incoming/--Mange-ma-ga-2_5-km-til-narmeste-bussholdeplass-3940234.html?spid_rel=2

    Solveig Hammonds

    Onsdag 08.06.2016
    Litt tilleggsinformasjon fra Kolumbus om hva skjult ventetid er: "En reise mellom Hundvåghallen og Hundvågkrossen tar i dag tre minutter mot Stavanger og elleve minutter om Hundvåg, dvs. en endring på åtte minutter. Men samtidig reduseres skjult ventetid med nesten fire minutter, slik at reell endring er cirka fire minutter (reell frekvens øker fra 15 minutter til 7,5 minutter fordi bussene går på omtrent samme tidspunkt i dag: På Austbø passerer det i dag busser på minuttallene 30, 31, 45, 46, 00, 01, 15, 16). Nå får beboerne avganger med jevne intervaller på sju til åtte minutter, og alle fra samme holdeplass. Den skjulte ventetiden er den ekstra tiden du må vente når bussens avgangstid ikke passer helt med avtalen du skal nå. Si for eksempel at du skal treffe noen kl. 11 og reisetiden er 30 minutter. Bussene går 10 minutter over hel og halv. For å rekke avtalen må du velge avgangen kl. 10.10, med ankomst kl. 10.40, altså 20 minutter før avtalen. Denne ventetiden kalles skjult ventetid. Skjult ventetid er definert som 50 prosent av intervallet mellom avgangene. For eksempel gir et intervall mellom avgangene på 20 minutter en skjult ventetid på 10 minutter. Når antall avganger øker, reduseres skjult ventetid." Min respons på dette er at "effektiv reisetid" som begrep blir et rent teknisk begrep som faktisk ikke gjenspeiler den reelle praktiske økte reisetiden, den erfarte reisetiden. Det passer kanskje å bruke et slikt begrep i tilfeller der alle bare går ut og stiller seg på busstoppet og tar første og beste buss. De fleste som reiser med buss fast til jobb, skole eller aktiviteter innretter seg etter avgangstidene og mange benytter sanntidsapp og forholder seg til både rutetid og sanntidsapp når de planlegger reisen sin. At effektiv reisetid forkortes pga en jevnere frekvensfordeling av avganger på Hundvåg Øst (eksempelvis Austbø) fjerner ikke ulempen det er med at den reelle praktiske reisetiden er 11 minutter lenger iht ruteplan når man kjører rundt. Dvs. 25 minutter til byen i stedet for 14 minutter. De faste reisende vil heller ha 4 avganger à 14 minutter og planlegge pendlingen etter det enn 8 avganger à 25 minutter. Men jeg er klar over at de på Hundvåg Vest får 8 korte avganger og de får et fantastisk tilbud. De som reiser fra Krossen, Buøy og Engøy får de samme 8 avgangene de alltid har hatt. Jeg ønsker at folk skal ta buss og bruke Kolumbus og derfor engasjerer jeg meg. Jeg har hatt et godt forhold til Kolumbus (pluss tidligere S.O.T og NSB) i 30 år. Det har skjedd mye bra bare de siste årene med kortlesere, billettapp (endelig kom den tilslutt) og sanntidsapp. Jeg aksepterer at det skjer utvikling med utbygginger og at knappe ressurser må prioriteres og at alle ikke kan få det som de aller mest ønsker. Jeg tror det er mye bra dersom man ser på totalbildet av omleggingen av hele kollektivtrafikken. Men på Hundvåg konkret er det et spørsmål om å avskrive et meget stort antall kunder i dag og i fremtiden ved å gjøre det så upraktisk at de som har mulighet velger det bort. Å si at "de fleste" får det bedre med omleggingen av rute 1 og "noen" får lengre reisetid føler jeg blir feil. Hadde 80-90 % av befolkningen på Hundvåg bodd på Hundvåg Vest, så hadde det kanskje vært greit, men sånn er det faktisk ikke. Jeg har lyst å reise med buss i fremtiden også. Ikke gjør det så enkelt for meg å velg bil da, Kolumbus!

    Solveig Hammonds

    Onsdag 08.06.2016
    Det viser seg at den totale omleggingen av kollektivtilbudet ble behandlet i fylket allerede i 2014 som underlag til bussanbudet i 2015, altså de bussrutene som starter 1.juli. Høringen foregikk på sommeren når det ikke er politiske møter og bydelsutvalgene ble ikke involvert. SV flagget dette som en skandale i Aftenbladet, men saken i Aftenbladet kom også midt i ferien slik at mange ville ikke fått det heller med seg. Det er synd at man ikke aktivt har gått inn for lokal involvering når man skulle behandle noe så viktig. "Den vet best hvor skoen trykker som har den på." God samhandling med brukere er en nøkkel til suksess. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/jaeren/--Skandale-med-horing-midt-i-ferien-3470768.html

    Solveig Hammonds

    Tirsdag 07.06.2016
    Sak i Aftenbladet 6. juni: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Reagerer-pa-ny-bussrute-pa-Hundvag-3939286.html

    Marte F. Bru

    Mandag 06.06.2016
    De fleste som bryr seg om ruteendringene er avhengig av bussen på hverdagene og da ofte i rushtiden morgen og ettermiddag. Det vil ikke oppleves som kun 4 min lengre reisetid i praksis å reise 5- 6 km ekstra med buss. Jeg vil heller ha avganger hvert 15 min, og legge opp hverdagen til det, enn å ha oftere avganger, men måtte bruke mer tid på reiseveien. Jeg vil jo få ca en mil lang reise til/ fra sentrum,mot 5-6 km nå!

    Ove Iversen

    Mandag 06.06.2016
    Det som er viktig å se på her er fordelene mange får mot ulempene noen får med det nye bussopplegget. Når det blant gjelder videregående skoler så vil jo nå de som går på St. Olav, Bergeland (avd Tanke Svilandsgt, Stavanger Offshore teknikske skole, Stavanger Katedral skole(Bjergsed) og til dels Randaberg, pluss alle som går på Stavanger Kulturskole få buss som går nærmere skolen enn før.

    Solveig Hammonds

    Mandag 06.06.2016
    Hundvåg Bydelsutvalg har møte tirsdag 7. juni kl.19 på Øyahuset med åpent kvarter. Still opp og hvis ditt engasjement!

    Solveig Hammonds

    Mandag 06.06.2016
    Svar fra Kolumbus på hvorfor de mener at effektiv reisetid kun øker med 4 minutter: "En reise mellom Hundvågkrossen og Austbø tar i dag tre minutter mot Stavanger og elleve minutter om Hundvåg, dvs. en endring på åtte minutter. Men samtidig reduseres skjult ventetid med nesten fire minutter, slik at reell endring er cirka fire minutter (reell frekvens øker fra 15 minutter til 7,5 minutter fordi taktingen i dag er dårlig: På Austbø passerer det i dag busser på minuttallene 30, 31, 45, 46, 00, 01, 15, 16). Nå får beboerne avganger med jevne intervaller på sju til åtte minutter, og alle fra samme holdeplass." Skjønner ikke helt hvorfor de tar med forsinkelse og hvorfor da bare for den ene retningen? Tallene deres på 11 minutter og 3 minutter kommer fra rutetabellen. Hvis de skal ta med forsinkelse, må de vel beregne for begge retninger og da går det vel opp i opp? Følger man rutetabellen uten å ta hensyn til forsinkelser tar det 14 minutter fra Austbø direkte til sentrum og 25 minutter rundt. Det er da en vesentlig forskjell for de som reiser! De prøver å selge inn dette med samme holdeplass som om det veier opp for å kjøre rundt øya. De har ikke skjønt av vi ikke bryr oss om at avgangene fra øst mot vest er dårlig spredt i tid i forhold til avganger mot sentrum ettersom vi på øst ikke er interessert i å kjøre rundt vest når vi skal til byen.

    Solveig Hammonds

    Søndag 05.06.2016
    Ikke glem å tipse dem som ikke bruker Facebook. Send e-post, snakk med naboer som vil merke ruteendringen.

    Solveig Hammonds

    Søndag 05.06.2016
    Veldig bra poeng med de videregående skolene. Det er nettopp videregående elever og andre ungdommer som vil merke endringen mest. De som ikke har lappen og ikke tilgang til bil.

    Studentene Øyboer

    Søndag 05.06.2016
    Ikke bare er direkteruten til Hillevåg praktisk for de som jobber på sykehuset, men bussen passerer også hele tre videregående skoler, Godalen, Hetland og Jåttå.

    Kari Thu

    Søndag 05.06.2016
    Av Øyposten går det frem at bussen skal snu ved Hundvåghallen. Hvordan har Kolumbus tenkt at en buss kan snu der ? Krossen blir nærmeste rundkjøring, og da er bussen på vei til byen. Hvor finner Kolumbus logikken.