1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Bindene folkavstemning om bompenger i Bergen

    Bergen, Vestland
    Bindene folkavstemning om bompenger i Bergen
    Opprettet: 25.11.2016 av Trond Arne Michelsen
    Sluttdato for signering: 31.12.2016
    I lys av at Bergen kommune vurdere å innføre høyere takster og flere bomstasjoner synes jeg det er på tide at folket i Bergen kommer til ordet. Det er et demokratisk problem at befolkningen ikke får si sin mening i vedtak som har så stor samfunnsmessig påvirkning. Jeg synes at det er på tide at det blir holdt en bindene folkeavstemning om for eller mot bompenger i Bergen så snart som mulig, og før eventuelle nye bommer kommer opp.
    3848 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    34 kommentarer:

    Lars E Tångefelt

    Mandag 09.01.2017
    Politkerna här i byn tror att innbyggarna är till för dom och inte tvärt om

    john h

    Søndag 08.01.2017
    Hvorfor går et ikke ann å stemme mere?

    Asle B. Strønen

    Søndag 08.01.2017
    Enkelte politikere driver med bortforklaringer av folkets reaksjoner. Frustrasjonen skyldes ikke at staten ikke er villig å bidra mer for å finansiere Bybanen, men at folk rett og slett ikke ønsker mer bybane-utbygging. Skinnebane er et gammeldags, lite fleksibelt og altfor kostbart kollektivtiltak. Lag trasene, greit nok, men for el-megabusser på gummihjul - altså uten de enorme skinnegang relaterte kostnadene.

    Camilla Erlandsen

    Mandag 19.12.2016
    Bergen kommune må sørge for at det finnes barnehageplasser i den enkeltes families nærområde og på den måten redusere bilbruk.

    Tor Henning Nilsen

    Tirsdag 29.11.2016
    El-biler skal betale både bompenger og fergebilletter på lik linje med andre.

    GOWRI SANKAR

    Tirsdag 29.11.2016
    This is not acceptable to increase the toll charge and add more tolls. In the past, state was encouraging people to buy Diesel cars and now imposing more tax on Diesel cars. recently promoting EV and soon we will have more taxes on these cars as well. We can not afford anymore to live in Bergen

    Einar Eriksen

    Mandag 28.11.2016
    Er Bybanen i et 50-100 års perspektiv morgendagen eller gårsdagen? Stopp ved Flesland. Ferdig. I 2018 kommer utvidet autopilot. Selvkjørende busser og varebiler er på uttesting. Om ikke nødvendigvis utgått i 2018 +++ så endrer teknologien morgendagen. Bergen kan være med på utviklingen og stoppe opp ved Flesland eller kjøre seg økonomisk enda mer i gjeld for lang tid.

    Tor Arne Wik

    Mandag 28.11.2016
    Nok er nok, blir byrådet aldri flau, ser ikke fordelen ved å legge bybanen til Fyllingsdalen. Vi har god nok forbindelse med sentrum, slik vi har det i dag. Det er tillat å bruke hodet.

    Cato Paus Skrede

    Mandag 28.11.2016
    El bil fritak !? heller gratis buss, en buss med 40 passasjerer er de samme som 40 elbiler på ca. 4 meter pr stk, og 3 sekunders regelen så bare i Elbil er det 160 meter med kø, + avstand. buss 12 meter.

    Reidun Konglevoll

    Mandag 28.11.2016
    Det eneste vi nå kan gjøre er å få vekk sosialistene fra styre og stell før de kjører Norge og det norske folk ut for stupet ...eller la alle medlemmene dere betale for det virker som om de har bedre råd enn oss andre .....

    Erik Moldestad

    Mandag 28.11.2016
    Det viktigste her er at el-bil får fritak? Argh!! Dette er ikke noe fight for deg som el bil eier! Det er en figt for barnefamilier, folk som ikke har noe mulighet til å bruke den latterlige kollektive transporten,folk som har lite fra før, osv. Sett deg inn i helheten eller forsvinn så du ikke ødelegger legimiteten til den bevegelsen som er startet. Er det virkelig mulig!

    Frank Dagenes

    Mandag 28.11.2016
    Det viktigste her er at elbiler fremdeles har fritak

    Therese R

    Søndag 27.11.2016
    Som småbarnsfamilie er vi helt avhengig av bilen. Vi pendler mellom hjemmet vårt i åsane, arbeid i loddefjord og barnehage en annen plass i åsane.i tillegg bor vi en plass uten bissforbindelser i umiddelbar nærhet. Vi er på jobb mellom kl. 08.00 og 16.00. Og så skal vi rekke barnehagen, og hente barnet vårt- gi barnet den roen og omsorgen det trenger etter en hel dag uten oss- samtidig som vi skal få tif til å lytte til personalet, pakke sammen våte klær, få oversikt over hva som mangler FØR stengetid. Hvordan skal man få dette til med buss/bybane? Vi er ikke interessert i bybane og busser dersom drt går på bekostning av de som er avhengig av bil for å få endene til å møtes. Vi har ikke råd til alle avgiftene, moms, skatt Og enda mer bomavgifter . Nok nå!

    Robert Hansen

    Søndag 27.11.2016
    Nok er nok. Vi burde alle gitt klar beskjed før den forrige økningen med rush tid avgift. Og nå har de innført 225,- pr passering på støvete dager og nå skal de øke igjen pga. Det kjører for få biler gjennom bompengeringen. Hva er det som skjer i denne byen, skal ikke folk som jobber komme seg på jobb lenger, med de takstene de opererer med nå lønner det seg jo å begynne i NAV. Tryti må få klar melding om å dra ett vist sted. Ja til folke aksjon, ja til å legge bom brikken hjemme på tirsdag og ja til råtne egg og tomater i protesten den 14 desember.

    Tor Inge Nilsen

    Søndag 27.11.2016
    Prisen vi betaler for å ha bil i dag, er allerede alt for høy.. Kjøper du ny bil i Norge i dag er vel rundt halve summen en avgift staten skal ha, så er det vegavgift som skal gå til veg...(gjør den egentlig det)... så kav i jo spørre hvor mye avgifter er det på kjøp av drivstoff??? Og hva blir de pengene brukt til?? Blir egentlig de avgiftene man betaler på bil brukt til bilrelaterte ting..... sikkert ikke... så da er det jo bare til å kline opp noen bomstasjoner til så staten kan melke oss enda mere. Bilen slutter vi jo ikke å bruke så det er jo lotto gevinst for staten hver eneste dag.... skamfullt.....

    Terje Andreas Madsen

    Søndag 27.11.2016
    Når du bor på Lygra i Nordhordland, og jobber på Kokstad, da har du ingen andre muligheter enn å kjøre bil, fordi det går ikke an å ta bussen, for da kommer man alt for sent og må gå litt tidligere for å komme fram og tilbake på samme dagen.

    Vilde Wathne-Johannessen

    Søndag 27.11.2016
    Syns vi allerede betaler mer enn nok bompenger. Når kollektivtilbudet er så dårlig som det er i denne byen, syns jeg ikke dette er ok. Først må man få på plass et kollektivtilbud som fungerer - og bybanen er ikke det jeg har i tankene - for å si det sånn.

    geir mikkelsen

    Lørdag 26.11.2016
    kanskje det er på tide at el bilene også begynner å betale på gildet , de bruker jo veien de også.

    Bente Solfjell

    Lørdag 26.11.2016
    Hvis jeg skulle på jobb en dag med den prisen, så hadde jeg måtte ta en feriedag, jeg har ikke råd til det, og ikke krefter til å ta buss til jobben. tre busser fra der jeg bor til der jeg jobber har jeg ikke krefter til. Jeg har kjempet meg tilbake til jobb, når legen ville få meg til uførtrygd.

    Jonny Jacobsen

    Lørdag 26.11.2016
    På tide bilistene våkner og slår seg sammen og danner en ny organisasjon, vi hører jo ingenting fra de som liksom skal snakke bilistenes sak, nemlig NAF. Bør også bli en folkeavtemning om partikkelstøv avgiften de vi innføre til neste år på 225.- kr pr passering på støvete dager. Hvem har råd til dette? Bussene vil ikke klare jobben og det vil heller ikke gå en eneste taxi på disse dagene. For hvem kan ta taxi til 111.- kr om det skal legges 225.- oppå dette, totalt 336.- for en minstetakst tur. På tide med generalstreik i denne byen.

    Trond Arne Michelsen

    Lørdag 26.11.2016
    Det vi er vitne til i denne saken er slutten på lokaldemokratiet. Her sitter en liten håndfull av politikere å ta avgjørelser som har store og alvorlige konsekvenser for befolkningen de liksom skal representere uten at befolkningen får et ord med i laget. Dette kalles et totalitært styre, en ovenfra ned holdning som er helt forkastelig. En annen ting som er bemerkelsesverdig, er hvor lite kritiske spørsmål som stilles av pressen. Pressen som liksom skal være vaktbikkjene i samfunnet. Hvor er de? Bilistene interesseorganisasjon NAF sitter med hendene i fanget og gjør ingenting. Lastebilforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund helt stille. Hva skjer? Disse planene som er skissert om utvidelser av bommer og økning av satser vil skade oss alle. Transportbransjen vil få høyere avgifter som igjen blir ført videre til forbrukerne som igjen vil føre til mindre handel osv. Til slutt håper jeg at politikerne er ærlige og reale nok til å gjennomføre en folkeavstemning om dette temaet, men jeg har mine sterke tvil at de tør.

    Tor Henning Nilsen

    Lørdag 26.11.2016
    Synes det er hårreisende slik de jobber i byrådet nå. De nye bompengeplasseringene skulle holdes hemmelig. At Bybanen til Fyllingsdalen skal finansieres med bompenger må da være helt feil. Sette opp bomstasjoner ute i bydelene ?? Nei takk... Nå får Scheldrup og Tryti virkelig ta seg sammen og høre på folket.

    Henrik Bjelland Ameln

    Lørdag 26.11.2016
    Tryti er virkelig ille sett i relasjon til bompenger og bybane. Og ikke nok med det, altfor mye makt på toppen av alt i Bygningsrådet eller hva det heter. Trist.

    Mariann Jakobsen

    Lørdag 26.11.2016
    Denne Tryti må snart få seg en JOBB! Hun kan få kontorplass på Sandsli og føle på det å kjøre i kø, bompenger osvl:

    Asbjørn Lid

    Lørdag 26.11.2016
    Har en mistanke om at styrende politikere har fått paniske tendenser og fullstendig mistet bakkekontakten. Bybanen skal frem for enhver pris og bilistene skal betale i form av bompenger. Samtidig ønsker de kraftig reduksjon i biltrafikken. Forstå logikken den som kan...

    Kurt Arne Skråmestø

    Lørdag 26.11.2016
    Kurt Arne Skråmestø Heilt enig . det er på tide at vi våkner opp. Hvorfor skal bilister betale for finansiering til bybane. Dette er reineste galskap . Eg støtter den som vil ha ein folkeavstemning mot bompenger. Dessuten meiner eg at dersom det skal betales bompenger , da må folk som tar buss og bybane betale bompenger også .De som bruker buss bruker også veiene

    Anita Katrin Falck

    Lørdag 26.11.2016
    Galskap vi betaler vel nok ,det er snart bompenger over alt ,de har funnet en måte og suge penger fra folk på,da mangen er helt avhengi av bil ,for og rekke både barnehage og jobb, Forslag legg på en krone på hver billett på bussen så går til byggingen av bybane,Vi belister må ikke utsettes for mer bompengerer ..

    Hilde Falkanger

    Lørdag 26.11.2016
    Dette har vi ikke råd til. Samtidig har stadige problemer med dagens bybane vist at det skaper enorme konsekvenser og kostnader. Målingene på Danmarksplass har heller ikke blitt redusert. Bane på skinner er en gammel løsning som selv trollybussen utdanker. Byen vår er heller ikke egnet til dette formålet. Da de færreste vil ha gangavstand til banen.

    almar olai skjønhaug

    Lørdag 26.11.2016
    hva skal vi med bybane for det de bruker på bybane . så kan vi få ett mye bedre kollektivt med elektriske busser og på gas men det har dessverre gått poletikk i saken .så vi får hvel hive ut noen milliarder til .er for folkeavstemming i Bergen .og nabo kommuner .

    Elin Elisa Lind

    Lørdag 26.11.2016
    Vi betaler så mye skatt og avgifter at nå er det nok!!! Vi lever i tyranni av politikere som ikke har snøring på hva de holder på med.

    Arne Eriksen

    Fredag 25.11.2016
    Bompenger skal brukes til å bygge veier, ikke bybane, som Bergenspolitikerne ønsker til Fyllingsdalen. Dette må strilene gå samlet imot. Tror ikke politikerne får gjennomslag for ønske sitt med sittende regjering, men kommer det en ny er jeg ikke sikker.

    Arild Nese

    Fredag 25.11.2016
    Når politikerne begrunner ønsket om økte takster og flere bomstasjoner med "sviktende inntekter", så innrømmer de jo samtidig at dette ikkje har en dritt med miljøet å gjøre....

    Raymond Madsen

    Fredag 25.11.2016
    Vi kan kanskje alle være enige om et grønt engasjement, men å utelukkende melke bilistene enda mer, er mildt sagt upassende og lite demokratisk. Her må det ta slutt. Det mest horrible er å høyne takstene fordi det er færre biler som kjører igjennom bompengeringen. Var det ikke det som var meningen? Kjenner på at politikerforakten er kommet ganske langt opp i spiserøret. Kan vi stole på våre politikere? Svaret er NEI, dessverre.

    Richard Hjellestad

    Fredag 25.11.2016
    Det får være nok...Politikerne må bli flinkere til å fordele regningen. Ikke bare melke bilister