1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Nei til bybane til Fyllingsdalen

    Bergen, Vestland
    Nei til bybane til Fyllingsdalen
    Opprettet: 09.01.2017 av Per Garen
    Sluttdato for signering: 09.02.2017
    Bergen kommune ønsker å bygge bybane til Fyllingsdalen. Der skal kun bli tp stopp og reisetiden blir 4 ganger så lang som i dag. I dag tar man bussen gjennom Løvstakktunellen og er i byn på 5-10 minutter. Med all enkelhet lar det seg gjøre å lage maxibusser i eletrisk utgave som kan nytte dagens trasse. Dette gjør at man kommer like raskt frem uten å ha milliardregning på 62-7,6 hengende over seg. Dalen er et boligområde og vi ønsker ikke en hylende skinnegående bane. Der er absolutt ingen fordeler for oss i dalen å få banen. Ved å lage planlagte tunellinnslag fra Kanalveien- risikerer vi å få den forurensede luften fra området der sivende ut i dalen. Dette vil gjøre luften i dalen like sur som området rundt Kanalveien. Stopp galskapen, skriv under.
    601 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    8 kommentarer:

    Lille my

    Fredag 13.01.2017
    Kan heller bruke pengene på nyborgtunnelen

    Trond Arne Michelsen

    Torsdag 12.01.2017
    Flott at Byrådet ser at det er ikke OK det de holder på med. Tryti påstår jo at hun liker engasjement fra bergenserne, men i bunn å grunn så gjør de som de vil uten å ta hensyn til hva befolkningen måtte mene. Vi har således ikke et reelt demokrati. Vi hadde trikk i Bergen fra 1897 til 1965 og det uten bompenger. Denne trikken ble lagt ned som følge av bla. sviktene passasjerantall. Folk ville heller ta bussen. Det ser ut som historien gjentar seg. Stå på!

    Robert Smith

    Torsdag 12.01.2017
    Ikke mer penger til denne venstre hobbyen!!

    Trond Johannesen

    Onsdag 11.01.2017
    Bybane TIL Fyllingsdalen ikke FOR Fyllingsdalen. Med bussen bruker jeg i dag i underkant av ti minutter til sentrum. Vil bybanen utgjøre en forbedring for meg og mine noen tusen naboer? Politikerne har kalt dette en bybane fra sentrum til Fyllingsdalen. Da er det for meg helt naturlig å tenke at en slik bybane vil gå raskeste veien, gjennom Nygårdshøyden, over Puddefjordsbroen, gjennom Løvstakken og med flere stopp gjennom Fyllingsdalen til Spelhaugen. Men neida, mine naboer og jeg på Helgeplasset, i Hamrelien, i Lynghaug, i Løvåsen, i Storhammeren, på Sikthaugen og mange flere vil ikke nyte godt av bybanen. I beste fall vil det ikke bli noen endring. Jeg vil ta bussen som før, og bybanen vil for oss i Fyllingen nord være ikke eksisterende. Problemer er at politikerne sannsynligvis vil gjøre som på Nesttun. La alle busser gå til Bybanen. Det vil for oss i Fyllingen nord forringe kollektivtilbudet betydelig. Den traseen som er foreslått til Fyllingsdalen er en utmerket trasé helt til den kommer til Fyllingsdalen. Dette er ingen bybane for Fyllingsdalen (nord). Dette er en Bybane for Bergensdalen. Jeg mener å huske at det tidligere var to alternative traseer gjennom Fyllingsdalen, og at den traseen som er valgt bort gikk mye lenger nord i Fyllingsdalen. Den traseen ville gitt oss naboer gangavstand til bybanen. Det ville vært lettere å akseptere en litt lengre reise hvis bybanen gikk gjennom nærområdet. For eksempel med et stopp ved Rema 1000 i Lynghauparken. Slik det ser ut nå vil bybanen få to stopp i Fyllingsdalen, ett ved Oasen og et på Spelhaugen. Slik traseen er planlagt i dag vil bybanen komme ut av fjellet rett ved Oasen, den vil selvfølgelig få et stopp ved Oasen og deretter fortsette strake veien til Spelhaugen. Jeg konkluderer med at Bybanen ikke er for meg. Det jeg trenger er en garanti fra politikerne, at jeg ikke vil få forringet det utmerkede kollektivtilbudet jeg har i dag. På informasjonsmøte i Fyllingsdalen sent i 2014 svarte fagetaten på spørsmål om de ville opprettholde det gode kollektivtilbudet Fyllingsdalen har i dag. Svaret var Ja, men…. Vi bygger ikke en høykapasitetsbane som ingen tar…..

    Markus Mongstad

    Onsdag 11.01.2017
    Fiks skrivefeil hvis dere ønsker å bli tatt seriøst.

    Markus Mongstad

    Onsdag 11.01.2017
    Hvis dere ønsker å bli tatt seriøst, fiks skrivefeilene i teksten.

    Markus Mongstad

    Onsdag 11.01.2017
    Hvis dere ønsker å bli tatt seriøst, se etter skrivefeil.

    Håkon V

    Mandag 09.01.2017
    Fra Oasen Terminal tar det i dag ca 15 minutter med buss til Festplassen. Planlagt tid med bane til sentrum vil likevel bli langt over det dobbelte. Bane er altså ikke tidseffektivt. Om det er et mål er å få bilister over på kollektive alternativer for å redusere miljøbelastningen, så må de kollektive alternativene være konkurransedyktige på tid. Det betyr at reisetiden må ned, ikke opp.