1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Justering av plassering av bomstasjon i Sørkedalsveien

    Oslo
    Justering av plassering av bomstasjon i Sørkedalsveien
    Opprettet: 21.01.2017 av Mirko Malavrazic
    Sluttdato for signering: 20.01.2018
    Bomstasjonen i Sørkedalsveien (vis a vis nr 15) er plassert på en slik måte at beboere som er bosatt utenfor bomringen, og som ønsker å kjøre på utsiden av denne, likevel tvinges gjennom bomstasjonen på vei hjem til seg selv. Tilsvarende tvinges beboere som er bosatt innenfor bomringen, og som ønsker å kjøre innenfor denne, til først å måtte kjøre ut, for deretter å passere bomstasjonen på vei inn til byen igjen. Dette rammer minst følgende adresser: Sørkedalsveien 3b, 3c, 5a, 5b, 5c, 7, 9a, 9b, 9c, 9d, 9e, 11a, 11b, 11c, 11d, 11e, 11f, 11g, 11h, 13, 15a, 15b, 17a, 17b, 19a, 19b, 21a, 21b, 23a, 23b, 23c, og muligens nr 6 og 8. Til sammen rammes minst 400 leiligheter direkte, i tillegg til næringsvirksomheter, og ikke minst besøkende til alle disse adressene! Denne feilplasseringen kan lett korrigeres på én av følgende måter: 1. Bomstasjonen flyttes noen meter, til vis a vis nr 27, og det anlegges kryss/rundkjøring vis a vis nr 15. 2. Det anlegges kryss/rundkjøring like før og like etter bomstasjonen. 3. Bomstasjonen flyttes lenger nordvest, ca vis a vis nr 31. Fordeler/ulemper: 1. Rettferdig løsning, ingen rammes urettmessig, rimeligst å gjennomføre. I tillegg tilkommer betydelig økt trafikksikkerhet, da folk uansett krysser veien der det ikke er fotgjengerovergang pr dags dato ved bomstasjonen (inntråkkede stier over midtrabatten i veien). Samtidig blir ikke bilførere fristet til å rygge / kjøre feil vei, for å unngå bomstasjonen (observert ved selvsyn). 2. Rettferdig løsning, ingen rammes urettmessig, litt dyrere løsning, samme som for nr.1. 3. Urettferdig løsning, problemet flyttes, men rammer andre, dog færre. Å ikke belaste befolkningen urettmessig er et prinsipp viktig nok i seg selv, men spesielt når det nå nesten er vedtatt femdobling av prisen for bomstasjonspasseringer, så er det rimelig å anta at det er i de folkevalgtes sentrale interesse å sørge for at en stor andel av byens beboere ikke lenger belastes urettmessig...
    398 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    10 kommentarer:

    MIrko Malavrazic, Styreleder Volvat Borettslag

    Mandag 18.12.2017
    Hei, Det har vært opp til behandling i kommunen, og selv om Frp støttet at man ikke burde (i realiteten) stjele fra befolkningen, valgte de andre partiene å høre på instruksen fra Byråd Lan Marie Nguyen Berg, der hun instruerer at man, til tross for at saken pliktes behandlet innen 6 måneder fra innsendelse, skal la være å gjøre noe som helst, i påvente av at problemet kanskje forsvinner om noen år når det innføres 40-50 nye bomstasjoner... mvh Mirko M.

    Kåre Snipsøyr

    Onsdag 11.10.2017
    Har det skjedd noe mer i denne saken?

    Osloborger i byen

    Tirsdag 07.02.2017
    Regnes Oslo som en fylkeskommune eller vanlig kommune? I retningslinjene for nettsiden her står følgende: Du må samle underskrifter fra minst to prosent av innbyggerne, eller minimum 300 underskrifter dersom kommunen din har mer enn 15000 innbyggere. I fylkeskommunen er det nok med underskrifter fra 500 av innbyggerne i fylket.

    Mirko Malavrazic, Styremedlem Volvat Borettslag

    Fredag 27.01.2017
    Synker mengden underskrifter? - Det skyldes at jeg plikter å "fjerne" underskrifter til de som ikke er bosatt i Oslo. Det gjør at tallet med ujevne mellomrom synker bittelitt. (Tidligere i dag var vi oppe i over 300, men mange av de engasjerte er utenbysfra, og dessverre teller ikke disse stemmene, fordi kun Oslo-borgere har anledning til å signere).

    Mirko Malavrazic, Styremedlem Volvat Borettslag

    Fredag 27.01.2017
    Tilsvar til "Jeg er anonym" av 26.01.2017: Jeg har full forståelse for at folk gjør det de kan for å unngå urettvis belastning - og jeg har selv observert biler både rygge og kjøre med fronten i feil kjøreretning i den forbindelse. Dette er med på å skape trafikkfarlige situasjoner, og er nok et argument for å endre plassering / bygge kryss/rundkjøring... (Jeg støtter naturligvis ikke lovbrudd - men har altså forståelse for at sånne ting skjer når det er et direkte resultat av at man forsøker å unngå urettmessig belastning...) Tilsvar til "Ønsker å være anonym" av 26.01.2017: Automatisk siling skjer allerede i dag for bevegelseshemmede - ved at deres bil unntas belastning. Imidlertid er det ikke bare de fastboende som rammes, det er også besøkende til alle disse adressene, samt enhver kunde til næringsvirksomhetene fra og med Sørkedalsveien 3 b, til og med nr 11/13... Derfor er det i praksis umulig å få til. Og du har helt rett i at skattepenger må benyttes til å flytte bomstasjonen - og desto mere hårreisende at plasseringen ble godkjent til å begynne med! Jeg ber deg i så henseende ta hensyn til alle de midlene som urettmessig er beslaglagt i årenes løp, fra borgere som er rammet av denne urettferdigheten. Eksempel 1: Se for deg at du går i butikken og kjøper en tyggegummi. I det du betaler, ser du at du i tillegg har blitt belastet for to liter melk. Hvor lenge ville du finne deg i noe sånt??? Eksempel 2: Se for deg at Oslo Kommune har et toalett som du må betale 33 kroner for å bruke hver gang. Se så for deg at hver morgen når du går ut døren, så står en kommuneansatt og tar 33 kroner ut av lommeboken din - selv om du ikke er i nærheten av å bruke toalettet. Ville du finne deg i noe sånt? For det er det som skjer hver dag for oss som bor på adressene som er rammet - vi belastes for noe vi hverken ønsker eller behøver..

    Ønsker å være anonym

    Torsdag 26.01.2017
    Forslag: Istedenfor å flytte bomringen fysisk, kan man ikke sile ut de bilene som er omfattet av feilplasseringen digitalt? Legge inn de aktuelle reg.nr i systemet til fjellinjen slik at de aktuelle bilene ikke faktureres ved passering . Ser for meg at det er en rimeligere løsning en omregulering og flytting av bomsoner. Det er tross alt skattepenger som må benyttes for å flytte bomringen.

    Jeg er anonym

    Torsdag 26.01.2017
    Jeg har flere ganger rygget i Sørkedalsveien for å slippe og kjøre gjennom bommen når jeg skal kjøre innenfor Ring 3! Når det er sagt er det høyst usannsynlig at bommen blir flyttet, da vi har MDG innstemt her i Oslo. De vil tross alt ha INGEN biler i sentrum. Lykke til med det! Og så: Hvorfor i huleste er det bomring så langt inne i Oslo, og ikke ved INNGANGEN til Oslo...?! De som f.eks. bor utenfor, Oslo Vest, kjører vel aldri gjennom bomringen i det hele tatt, da de kan handle på CC Vest osv.. PS! Jeg signerer selvfølgelig, da plassering av bommen irriterer vettet ut av meg!

    Vårunn Westin

    Tirsdag 24.01.2017
    Bomringen ligger der den ligger i dag fordi man på det tidspunkt den ble satt opp, hadde manuell betjening og ikke hadde kapasitet til å dekke alle småveier fra Smestad krysset. I dag er det derimot enkelt å sette opp bokser, så det beste hadde vært å plassere bokser i alle avkjørselen fra Smestad krysset, der Ring 3 danner et naturlig skille.

    Mirko Malavrazic

    Mandag 23.01.2017
    Jeg vet ikke om forrige kommentar er en misforståelse - Problemet er nettopp at bomstasjonen i dag ér plassert på den beskrevne måten. Vi ønsker at den flyttes fordi den i dag rammer urettferdig. Folk som ikke skal belastes for passeringer blir tvunget gjennom bomstasjonen likevel - og dette gjelder over 400 leiligheter (Til sammen anslagsvis over 1000 fastboende personer), besøkende til disse, samt næringslokaler, samt kundene til disse virksomhetene. Eksempel: Kunde hos XXL skal kjøpe tunge vekter, og kan ikke bruke kollektivtransport, men kommer kjørende i bil fra sentrum (innenfor bomringen). XXL er innenfor bomringen, og det samme er gateparkeringen utenfor. Når vedkommende skal kjøre tilbake til sentrum igjen, tvinges han/hun først ut av bomringen, for så å måtte passere gjennom den igjen - selv om alt egentlig foregår innenfor bomringen.

    Nils Horvei

    Mandag 23.01.2017
    Ønsker at bomstasjonen i Sørkedalsveien flyttes slik at vi som bor innenfor bomringen tvinges til å kjøre utenfor den slik at vi må passere den når vi har ærend som befinner seg innenfor bomringen.