1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Nei til sammenslåing av Sørum, Fet og Skedsmo Kommune

    Akershus
    Nei til sammenslåing av Sørum, Fet og Skedsmo Kommune
    Opprettet: 23.02.2017 av Sissel Kristine Pettersen
    Sluttdato for signering: 23.03.2017
    Vi i Sørum Kommune ønsker ikke sammenslåing av de tre kommunene. Ved en sammenslåing er sannsynligheten stor for at viktige tjenester blir flyttet til Lillestrøm. Da vil det også bli et stort problem å komme seg til og fra for de som bor på steder som Fjuk, Gan, Blaker, Rånåsfoss osv. Det vil koste mye penger å endre alle skilt og dokumenter, men det vil også bli dyrt for idrettslag og foreninger som da evt må bytte navn. Dette vil gå ut over eldre og personer som eventuelt ikke har bil som har bosatt seg i Fetsund eller på Sørumsand for å være nærme banken, lege og andre tjenester osv. De vil få et problem dersom ting flyttes enda lengre unna. Kollektivtilbudet er bedre i Skedsmo enn i både Fet og Sørum, og vil det bli prioritert dersom vi blir en storkommune? Trolig ikke.. Vil mannen på gata bli hørt blant over 80 000 andre innbyggere? Vil Fjuk bli prioritert fremfor Lillestrøm eller Skedsmokorset? Stomperud er fra Sørum kommune, blir ikke det samme å ha skilt med Stomperud på hvor det står "vælkømin tel Sørum" når Sørum ikke vil eksistere lengre. Nå er det på tide at innbyggerne får muligheten til å sette ned foten å si nei!
    285 av 500 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    5 kommentarer:

    Sissel Pettersen

    Tirsdag 28.02.2017
    For noen vil det bli enklere, spørs nok litt hvor i kommunen man bor. For min del er det mye enkler å dra til Lillestrøm enn til Sørumsand.

    Hege C

    Fredag 24.02.2017
    Anne M. Først vil jeg bare si at jeg respekterer din ytringsfrihet og er veldig glad for at du er engasjert (?). Vi er helt klart veldig uenige om en god del innenfor dette temaet, men selv om vi er uenige så vil ikke jeg påstå at du er uvitende eller at det du sier trenger en «faktasjekk». Jeg er helt enig I at det ikke er udemokratisk når folkevalgte politikere tar beslutninger PÅ VEGNE av befolkningen, men jeg er uenig i at dette er på folkets vegne. Det lokalpolitikerne besluttet (basert på utredninger og en GRUNDIG «faktasjekk») var på VEGNE av majoriteten av lokalbefolkningen. Det som skjer nå kalles til og med for TVANGSsammenslåing, betyr ikke det at det ikke er på vegne av befolkningen, men mot deres vilje? Det kan diskuteres rundt dette med oppmøte på folkeavstemningene, men de som stemte, de stemte. Sånn er det bare. Selvfølgelig er det bedre med høyere oppmøte for å være sikre på at befolkningen blir riktig representert, men om man bryr seg om det, så får man bruke stemmen sin da. Og bare sånn at dette blir med, det var vel ikke så veldig interessant for Skedsmo å slå seg sammen med Sørum, var det vel? Hverken jeg eller Sissel mener at Skedsmo bare er dritt og at Sørum er perfekt, vi har faktisk vokst opp her. Når det kommer til økonomi så har jeg ikke satt meg så veldig inn i dette med likviditet, men jeg kan love deg at vi sørumbeboere sikkert kan være ordentlig takknemlige om våre områder ikke blir nedprioritert i alle saker etter TVANGSsammenslåingen. Og vi kan sikkert lære masse fra Skedsmo, men det går faktisk andre veien også. Sist, men ikke minst. Når det kommer til sammenslåing av småskolene og at det sikkert ikke er noen ulempe, vær så snill og si meg om du har noen forskningsartikler på dette punktet, for jeg har lett og finner ingen. Sier ikke at det ikke er fakta, jeg er sikkert bare uvitende.

    Anne M

    Fredag 24.02.2017
    Jeg vil ikke si meg enig i at det er udemokrarisk at folkevalge politikere tar avgjørelser på vegne av befolkningen. Dessuten var det vel veldig dårlig oppmøte ved disse folkeavstemningene? Økonomisk bør Sørumborgere være takknemmelig for kommunesammenslåing med kommuner med betydelig bedre likviditet og økonomisk styring enn Sørum. Og det er absolutt noe å lære av Skedsmoskolen som er en av regionens beste mtp ressurser. Det er kanskje ikke en ulempe fo kvaliteten på undervisningen av mindre skoler slås sammen? Dersom meningen med denne underskriftskampanjen er å få gehør hos politikerne bør det gjøres en grundig faktasjekk.

    Hege C

    Fredag 24.02.2017
    Okey, Ole G, hvis du mener det.. Hva med at dette gjøres mot folkets vilje? Det har vært folkeavstemninger, kommunene har bestemt å ikke slå seg sammen, men allikevel gjøres det med tvang? Høres ikke veldig demokratisk ut for min del. Selvfølgelig vil bygningene ligge der de er og alt det, men når majoriteten av de som bestemmer er fra EN av kommunene, hvor tror du pengene blir prioritert? Og har ikke politikerne SELV sagt at de vil kutte ut/ned på lokale helsetjenester? Tror du virkelig det blir prioritert å gi penger til de små skolene i Blaker eller vil de legges ned? Det er ingen som mener at bygningene skal teleportere inn til Lillestrøm, men det er STORE sjanser for at tilbudene gjør det.

    Ole G

    Fredag 24.02.2017
    Dette er komplett nonsens, det sist først. Sørum skal vel ikke slettes fra jordens overflate. Hvilke tjenester blir flyttet--- Lokale legekontor vil eksistere, butikker eksisterer. Nå forgår alt digitalt, man trenger ikke disse kontorene. Sykehuset Ahus vil fremdeles ligge i Lørenskog, Skoler blir liggende der de er. Jernbanestasjoner og Bussholdeplasser blir der de er. Det blir vel ikke vanskeligere å forflytte for at kommunegrensene blir borte ( antagelig blir det lettere)