1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Snøscooterløyper og frikjøring

    Troms
    Snøscooterløyper og frikjøring
    Opprettet: 10.04.2017 av Håkon Haug Enga
    Sluttdato for signering: 10.05.2017
    På vegne av meg selv og Norges snøscooterforening, ønsker vi og fremme forslag om åpning av flere scooterløyper og områder der frikjøring også kan foregå. I nabolandet Sverige har de løypenett og områder for frikjøring, men i Norge har vi kun løyper enkelte plasser. Vi ønsker at Troms Fylke og resten av Norge åpner for samme mulighet som for eksempel i Sverige. Å åpne for noe slikt vil være svært positivt for turistnæringen, scooter forhandlere og staten for øvrig med tanke på drivstoff og avgifter. Dette er noe hele Norge vil tjene på. I 2015 ble det mulig for kommunene å avgjøre selv om de ville ha scooterløyper, men vi opplever at fylkesmannen har siste ordet og setter foten ned. Vi håper med dette å komme i dialog med både politikere, politi, reindriftsaktører og alle andre som saken omhandler.
    4573 av 500 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    32 kommentarer:

    Jonas stokkan

    Onsdag 19.04.2017
    Bra om vi får friområder å løyper.. stemmer helt klart for dette

    Terje Johansen

    Tirsdag 18.04.2017
    Kjempe forslag. til de som mener dem eier naturen alene bare for at dem tar et par ski på beina fy. tenk på dem som ikke har helsa til og komme seg på fjellet med annet en scooter. håper fornuften seirer og at det blir åpnet for nye løyper og fri kjøringsmuligheter.

    Håkon Haug Enga

    Tirsdag 18.04.2017
    Jeg sender denne herved inn, og håper fylket tar stilling til dette. Dette er en sak mange engasjerer seg i, og dette vil være positivt for svært mange.

    Bjørn-Einar Hansen

    Mandag 17.04.2017
    Det e no sånn at scooter e kommen for å bli. Kjøre både scooter, snowboard og langrennski. Man må slutte å være trangsynt førr det e plass tel alle og alle burde få bli hørt✌✌

    Harald Bohne

    Lørdag 15.04.2017
    Vi opplever at turister valfarter til Troms for å gå på skiturer. De etterlyser ikke heiser, men stillhet, urørt natur og gjestfrihet. De klyver til fjells på egne bein. Og det samme gjør vi som bor her nord. Aktiviteten er formidabel. Men opplevelsene forringes og forderves av motorferdsel og skuterspor der man ikke forventer å finne dem. De som kjører skuter 'med retten på sin side og loven på den annen' ødelegger for de av oss som bruker våre egne krefter. Det er en følelse jeg tror de fleste toppturentusiaster er enig i. Så i tillegg til de hensyn som må tas i henhold til natur og som er gitt i naturmangfoldsloven, må det tas hensyn til helsefremmende friluftsaktiviteter og turistenes fremste påpekte moment angående stille urørt og fabelaktige natur. Og så må politikerne ikke hengi seg til den samme uforstand som skuterfolk som hetser politi og fylkesmann. De følger lov og reguleringer og tar vare på våre felles verdier. Lovbrudd skal politiet ta seg. Samfunnet forventer det. Den nærmest uhemmede kjøring utenfor regulerte løyper og høyt i fjellsider og opp på toppene bare bekrefter det. At flere løyper skal bøte på dette er tvilsomt. Så kan det opprettes skuterdaler der alt kan tillates, så var det jo en tanke, men det blir jo oppkjørt der og.

    Jeg bor i Sarpsborg

    Fredag 14.04.2017
    , men besøker gjerne Finnmark og kollega Greiner for snøscooter safari.

    Dan Ørjan

    Tirsdag 11.04.2017
    Godt initiativ, det er på tide at også de som velger scooter skal bli hørt. Personlig kjører jeg både snowboard og scooter, sistnevnte stort sett i Sverige. De har fått det å fungere. Tar man det enda lenger hadde man kombinert de friområdene mellom Norge, Sverige og Finland og sammen laget en såkalt backcountry park, da ser vi over dammen til USA som har flere slike parker der man har løyper men også muligheter å bevege seg fritt. Dette i tillegg til et ordentlig løypenettverk mellom de nordligste kommunene ville ha utradert ulovlig kjøring. Hvis det fantes en slik park ville alle som liker scooter og mer ekstrem skikjøring ha samlet og utfoldet seg der, hjemme ville de holdt seg til løypenettet og kanskje tatt en tur på isfiske. Dette ville vært godt mottatt av mange mange flere enn bare de som kjører scooter, naturreservater og utmark ville fått være i fred, lynsjestemningen mellom ski og scooterfolk hadde forsvunnet fordi alle hadde følt seg akseptert. For ikke å snakke om den økningen i økonomien for det eventuelle området, ringvirkningene nordover og skatteinntektene for staten. Vinn, vinn, vinn

    Adrian simonsen

    Tirsdag 11.04.2017
    Adrian

    Roald Gout

    Tirsdag 11.04.2017
    Hei, synes dette er et kjempebra initiativ, men husk nå på å ikke ødelegge med å være useriøs. Tenker da på bruk av ukvemsord, banning osv, det fører ingen vei hos myndigheter ;-)

    Knut A Evanger

    Tirsdag 11.04.2017
    Ingen problem å støtte dette engasjementet. Flott at folk viser engasjement for økte rammer ved å komme seg kjapt ut i fri flott natur. Aldri hatt problem med scooter kjøringen.

    Bjørn Mosti

    Tirsdag 11.04.2017
    Det må opprettes flere løyper som henger sammen. Vi må få ett løypenett som henger sammen fra sør til nord og med det svenske og finske løypenettet. Da vil mye ulovlig kjøring forsvinne. På tide andre interesser blir hørt. Vern har ikke enerett på naturen.

    Tom-Rune Beravara

    Tirsdag 11.04.2017
    Helt enig!

    Dorethe Nilsen

    Tirsdag 11.04.2017
    Uavhengig hvor vi bor burde det være skuterløyper m.t.p at alle burde få den muligheten å komme seg til fjells.

    Bjørn Kristiansen

    Tirsdag 11.04.2017
    Får vi et lovlig og ikke minst bra og sammenhengende løypenett med områder avsatt for lek, så vil nok den ulovlige kjøringen bli redusert til et minimum. Og folk som vil nyte roen og stillheten i naturen får det, da man i såfall vet hvor det kjøres scooter. Og hvor det ikke kjøres. Det er ikke bra når en del av befolkningen har enerett på å definere friluftsliv. Og samtidig anser folk som er uenige som bygdetullinger.

    Jon-Are Øverås

    Tirsdag 11.04.2017
    Hadde vært alldeles nydelig om man kunne kjørt scooter lovlig. E jo egentlig ganske utrolig at d skal være ulovlig å kjøre scooter. Stå på

    Alexander Andersen

    Tirsdag 11.04.2017
    Stemmer for dette.

    Kato Larsen

    Tirsdag 11.04.2017
    Jeg liker både å gå på ski og kjøre scooter. Det blir lite skuterkjøring, da det ikke er lov å kjøre scooter der jeg vanligvis ferdes. Som jeg skrev så liker jeg å gå på ski og jeg vil takke alle "kriminelle" for de sporene de lager. Mye hyggelige skiturer etter et skuterspor, i steden for å grynne i dyp snø. Argumentene for at snøscooter skremmer dyr, så er det rent tøv. Man skremmer mye lettere dyr og fugler ved å gå på ski eller til fots. Og når det gjelder skader i naturen, så lager fotfolket mye større skade enn scooterkjørerne (de lager nesten ingen skade). Til dere som ikke tror meg, kjøp heftet "Ti på Topp" og gå disse toppturene på sommerstid, da vil dere fort se hva som gjør skade i naturen. Og til dere som tror dyr blir skremt av motorlyd og som ikke har kjørt scooter, hvorfor tror dere at ikke elg og andre dyr holder seg borte ifra bilveien? Prøv å kjør sakte forbi neste gang dere ser en elg. Hva skjer? Ingenting. Så kan dere prøve å stoppe og gå ut av bilen. Hva skjer da? Jo, elg og andre ville dyr stikker av!

    Petter Olaussen

    Tirsdag 11.04.2017
    Vi leve ikke på 1800 tallet, scooteran e lite forurensanes å lite støy. Sporan i sneen forsvinn når det tiner vekk, alle å enhver bør være intelligent nok til å forstå at vi må få friere politikk når det gjeller bruken av snø scooter, det vil jo også bare fortsette å bli mer og mer av det.

    Trond viggo Eliassen

    Mandag 10.04.2017
    Det er godt engasjement. Stå på

    Kjell Lindholm

    Mandag 10.04.2017
    Jeg bor i Sverige. Vi har skoterleder i Jämtland. Skotern bruker vi til nyttekjöring som vedhogst, tömmerhogst det traktoren ikke kan kjöre. Vi kjörer på tur og treffer hverandre på fiskevatten som ligger langt fra vei. En skoter er ikke et leketöy, det er som med bil og motorsykkel, og oppläring er nödvendig. Motorstyrke fra 30 til over 200 hk. Og hastigheter til mye over 100 km/t.Det er lite ulykker hos vante kjörere, mens nybegynnere er eksperter etter noen minutter, og ulykker inntreffer. Her er det mest kjöring i skogsterreng. Der finner vi nyplantet skog, som ikke skal ödelegges. "Lekekjöring" kan väre morro, men det er som med bil, det må foregå på lukkede baner, under kontroll. Her, som ellers er det farten som dreper. Eller kanskje bråstoppene! Noen pröver skotern ute på isen, med veldig hastighet. Har vannstanden sunket, kan det väre iskanter som stikker opp. Da kan det fort bli bråstopp. Regelverket er greit, men kjörer du ulovlig ryker også förerkortet for bil. Da blir du fotgjenger! Sikkerhet er viktig. Etter en skoterled kommer folk begge veier. Det er lite rom for bajaskjöring. Ofte kan leden väre smal. Kjöreren må vise ansvar. Og väre edru!

    Tom Heitmann

    Mandag 10.04.2017
    Hadde vært morro å sett hvem som var mest miljøvennlig av den som bruker skuter i sitt nærmiljø hele vinteren å den som kjører til hytta eller hotellet med jamne mellomrom å har ferdig oppvarmet hytte (og boblebad) blir trekt opp av en skiheis for å kunne skli ned til baren som har varmekabel ute å gjerne tar en tematur til nepal eller mallaga en gang eller to i året ;-) Å argumenter med å ikke forstyrre dyrelivet er helt på trynet feil, en snøskuter, en bil eller ett tog er ikke en naturlig fiende for noen dyr å vil dermed ikke plage dem mens en som går på ski eller til fots er det i høyste grad. Har gjort begge deler mange mange ganger å har nesten aldri sett dyr i naturen foruten når jeg har kjørt noe å da har jeg på ganske nært hold sett ulv, jerv,rev, elg, rein,grevling osv osv. Fri kjøring over tregrensen burde være like stor rett som å få ferdes fritt på sjøen. begrens kjøring i skog til løyper Å skogsbilveier.

    John-arthur steinsund

    Mandag 10.04.2017
    Det e på tide med ei lovendring no.. politikkeran må snart vokne litt.. scootern e kommet for å bli.. å så lenge det e lovt å selge så må det jo nån lovendtinge tel!!

    John-Eivind Olaisen

    Mandag 10.04.2017
    Må jo være bedre at ungdommen har det gøy på scooter, enn at dem skal henge rundt på hvert gatehjørne og pønske på jævelskap.( Helt klart for friområder som ungdommen kan kose seg på)

    Joakim Nyborg

    Mandag 10.04.2017
    Synes forslaget e genialt, at alle livsnytera skal kunne få nyte opplevelsen av å komme seg ut i naturen, skigåer eller snøscooterfører. Alle har sine måta å nye dagan sine på.

    Håvard olsen

    Mandag 10.04.2017
    :)

    Marit Bakkevoll-Eriksen

    Mandag 10.04.2017
    Vi bor i et vinterland langt oppe i nord. Vi har lang vinter. Vi bruker snøskuter til å komme oss opp på våre mange fine fjell der det finns mange fiskevann. Dette er rekreasjon, og jeg ser opp til ungdom ( og voksne) med denne flotte hobbyen. Kommer seg ut i naturen der det verken er telefon eller nettdekning. Frihet kaller jeg det. Så hvorfor kan det ikke opprettes løyper flere plasser??? Jeg forstår ikke argumentasjoner som forurensing, støy mm. Her i nord er det i hvertfall plass til alle, både skutere og skiløpere, både de som vil nyte stillheten og de som liker lyden av skuter. Vi som bor på landet har det svært så stille meste parten av tiden. Vi kvikner ordentlig til når vi får liv liv og røre også med motordurr. JA TIL SKUTERLØYPER!

    Siri Nergård Bøe

    Mandag 10.04.2017
    Scooterløyper burde være naturlig her vi bor, på lik linje som at de som bor langs kysten kan sette en båt på havet uten spørsmål. Men uten frikjøringsområder kommer vi ikke unna ulovlig kjøring. Disse ungdommene, bla initiativtager her, er ikke intr i å farte fra A til B,: de er "klatrere" å må få lov til å leke/ ha det gøy i områder som er sikre og regulerte for akkurat det. Burde være mulig å få til, vi har da plass nok. I tillegg burde det selvsagt være mulig for enhver grunneier å selv bestemme hvordan motorferdsel på egen eiendom skal foregå. Den latterlige umyndiggjøringa som dagens lovverk ivaretar er utdatert og moden for søppla.

    Even Andreas Letto

    Mandag 10.04.2017
    Gjør som Sverige, flere lovlige løyper, regulerte områder til frikjøring og sist men ikke minst forbudssoner med dagsbøter som virkelig svir så mye at det er like greit og måtte selge snøscooteren hvis man blir tatt innenfor ett slikt område!

    Joakim Gudmundsrud

    Mandag 10.04.2017
    Stemmer for dette.

    Jim økland

    Mandag 10.04.2017
    :)

    Geir Vadstein

    Mandag 10.04.2017
    Bør og få bort den idiotiske loven for kjøring til egen hytte, det må være en selvfølge at når man har hytte burde man slippe den idiotiske tolkningen til KMD og fylkesmannen.

    Erik Lund

    Mandag 10.04.2017
    Områder hvor frikjøring er lov ville ha resultert i mye mindre ulovligkjøring. Stemmer for dette!