1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Gang- og sykkelveg Smørstein-Tveitan

    Sandefjord, Vestfold
    Gang- og sykkelveg Smørstein-Tveitan
    Opprettet: 01.02.2018 av Helen Lillelien
    Sluttdato for signering: 01.07.2018
    Nå er det på tide med gang- og sykkelveg med separering på strekningen Smørstein-Tveitan! I alt har Statens vegvesen pr. år 2011 brukt ca. 8 millioner kroner på utvidelse og asfaltering av FV260 på strekningen Smørstein (hvor fortau slutter) til Langeby, en strekning på ca. 1,3 km. Grunnen til at Statens vegvesen ikke anla en fullverdig gang- og sykkelveg var rett og slett et kostnadsspørsmål, det ville angivelig ha kostet det dobbelte å anlegge en slik løsning. Statens vegvesen sier i en uttalelse til Sandefjords Blad 03.06.2011 at det skulle fylles knust asfalt i en bredde av 25 cm på hver side av veien som skulle være mulig å gå på. Allerede noen måneder etter at denne jobben ble gjort, var den knuste asfalten blitt porøs og rant ned i grøft. Statens vegvesen har vært på befaring, og mener asfaltgranulatet ikke fungerer som det skal. Breddingen av veien har kun ført til høyere hastighet og ikke tryggere vei for myke trafikanter. Gjennomsnittlig veibane er 5 meter + 1 meter veiskulder på hver side, totalt ca. 7 meter. Vi ønsker med følgende informasjon å redegjøre for grunnen til at strekningen Smørstein-Tveitan bør anses som farlig for myke trafikanter. Beskrivelse av veien på strekningen Smørstein-Tveitan Vi opplever veien som særlig farlig for myke trafikanter grunnet følgende: 1. Uoversiktlige svinger 2. Manglende separering mellom kjørebane og veiskulder 3. Kjøretøy kjører i for høy hastighet over tillatt hastighet som pr. i dag er satt til 50 km/h, og delvis 40 km/t, se måleresultat gjennomført høsten 2017 4. Høy andel tunge kjøretøy (basert på egne observasjoner) Vi mener at myke trafikanter og særskilt barn er i fare ved å ferdes på strekningen. Sikre skoleveger og skoleskyss, ref. Trafikksikkerhetsplan 2014-2017 Barns plikt til å gå på skolen bør følges av retten til en skolevei som er tilrettelagt for gående og syklende. Barn har rett og plikt til å gå på skolen og bør derfor ha rett til en rimelig trygg skolevei, enten de bor nær skolen og kan gå eller sykle, eller de bor lengre unna og må få skoletransport. Det at elever kan gå eller sykle til og fra skolen er viktig. De får trafikktrening og trafikkerfaring i tillegg til de helsemessige og miljømessige fordelene dette gir. Opplæringsloven § 7 gir elever som bor lenger unna skolen enn 2 km (1. trinn) og 4 km (2.-10. trinn) rett til fri skoleskyss. I dette ligger det at når elever bor nærmere skolen enn disse grensene, forventes det at elevene går eller sykler. Da bør denne veien være tilrettelagt for barn i den aktuelle alder. Denne veien inneholder både høybrekk, lavbrekk samt høy- og lavbrekkskurver. Dersom trafikksikkerhetsplanen tilsier at barn har rett til trygg skolevei, så har ikke Vestfold Fylkeskommune og derav Statens vegvesen samt Sandefjord kommune overholdt dette ovenfor våre barn som bor langs med Vesterøyveien fra Smørstein og utover. I dag er det ca. 450 husstander som har adkomst fra Vesterøyveien, fra Vesterøyveien 276 til Vesterøyveien 599. Pr. 2016 har strekningen en ÅDT på 1400 kjøretøy. Fra august til september er det ca. 120 campingvogner og utleie av leiligheter på Langeby Camping og Vøra Camping samt badegjester på flere strender. Til sist, nevner jeg også Folehavna som er et velbesøkt friluftsområde. Dette medfører vesentlig høyere trafikk i perioden april-september. Både ulykkesbildet og mål om økt andel gående og syklende, gjør det viktig å satse på trafikksikkerhet for gruppen myke trafikanter. De fleste av de alvorlige ulykkene skjer i 50 soner. I handlingsprogrammet for 2014-2017 er det satt av midler til å sikre krysningspunkter i 50 og 60 soner. Barnegruppen i alderen 10-14 år en særlig utsatt gruppe hos syklister. Vi har per dags dato ikke et eneste gangfelt som krysser Vesterøyveien fra Smørstein til Folehavna (5400 m). Barn er mest utsatt for trafikkulykker når de krysser en vei. Høyden på barnet som skal krysse veien har mye å si for hvor langt barnet kan se. Kan barna se bilene, og bilførerne se barna på tilstrekkelig avstand? Separering er ikke ivaretatt på strekningen Smørstein-Langeby. Siden om aktivitetsnivåene og trafikkstrømmene ikke er likt i gjennom året, har vi små barn som skal til skolen året rundt samt høy sommertrafikk. Vi ber om at man foretar en vurdering vedrørende separering, da det eneste tiltaket, som for øvrig ble gjort i 2010 var å gjøre veien bredere, som i sin tur har sørget for høyere hastigheter. De ble også lagt asfaltgranulat langs veien på begge sider, slik at syklister og gående skulle ha større plass å ferdes på. Dette har virket mot sin hensikt, og har ført til enda høyere hastighet. Handlingsplanen for fylkesvegnettet 2014-2017 gir et tydelig signal om økt satsing på miljøvennlig transport, og en vesentlig del av rammen er prioritert til anlegg for gående, syklende og kollektivreisende. Hovedprioriteringen innenfor programområdet Trafikksikkerhetstiltak er å sikre myke trafikanter. Prosjektet «Trafikksikkerhet i byer og tettsteder» vil bli videreført, men med fokus på de mindre tettstedene som ikke ble prioritert i perioden 2010-2013. I handlingsprogrammet for fylkesveger 2018-2021 er det kraftig satsing på miljøvennlig transport. Ca. 60 prosent av den totale investeringsrammen ble dedikert til gående og syklende og kollektivtransport. Blant myke trafikanter er hverdagssyklister og skoleveg prioritert. Vi anmoder dere å gjøre en nøye utredning av strekningen Smørstein – Tveitan vedrørende gang- og sykkelveg med separering - en sikker fritids- og skolevei for våre myke trafikanter. I Statens vegvesens håndbok om veg- og gateutforming er det å finne at løsninger for gående og syklende langs veger skal ses i sammenheng med hovedveger, kryss, avkjørsler og lokalt vegnett. I spredt bebyggelse kan løsningen være utvidet vegskulder, men dette anbefales ikke der strekningen er klassifisert som skoleveg. Tilrettelegging for gående og syklende inngår som en del av overordnet plan, slik at løsningene for gang- og sykkeltrafikken er tilpasset trafikkforholdene. Vi har busstrafikk samt tungtrafikk på denne veien. Det pågår mye utbygging i området og dette har medført økning i tungtrafikken på strekningen. Området fra Smørstein og hele veien ut på Vesterøya er ikke tilknyttet offentlig kloakk - dette medfører stor trafikk av septikbiler. Statens vegvesen anla mai 2017 2 stk modifiserte sirkelhumper på Vesterøyveien ved Langeby. Vi er dog ikke fornøyde med resultatet, og anser at tiltaket ikke har ført til nedsatt hastighet, da de modifiserte sirkelhumpene er for «snille» mot kjøretøyer. Statens vegvesen mener også at det er grunnlag for reklamasjon til entreprenør – utredning pågår. At hastigheten er nedsatt har ingen virkning i seg selv. Vi ønsker å sette lys på hva Statens vegvesen anbefaler i sin veiledning for fartsdempende tiltak. Hensikten med fartsdempende tiltak er i første rekke å bedre trafikksikkerhet og trivsel, og da særlig for gående og syklende i tettbygde områder. Veger som jevnlig trekker til seg mange gående og syklende, bør behandles som bolig- og sentrumsområder i følge håndboken. Erfaring har vist at skilting av fartsgrenser ofte ikke har tilstrekkelig virkning. Ytterligere fartsdempende tiltak tar sikte på å sikre at den fastsatte fartsgrensen overholdes. Grunnlag for utforming av humper er at 85 % av førerne av lette kjøretøy skal velge å holde en fart lik fartsgrense eller lavere ved passering av humpen. Det er særlig viktig at farten er lav på steder der det samles mange gående heter det i kap. 3.1.3, her er dette et viktig tema, da man for å komme til badestrender, camping og friluftsområder må langs denne veien. Både myke trafikanter og kjøretøy øker stort i perioden april-september. Mange barn ferdes langs veien, og hastigheten må begrenses. Etter at fartsdempende tiltak er gjennomført, er det viktig å kontrollere at utførelsen samsvarer med de planer som er lagt til grunn. På hoved- og samleveger bør det foretas fartsmålinger før tiltakene gjennomføres, dette er ikke gjort ifbm tiltaket på Vesterøyveien. Det ble i perioden 31.08.2017-12.09.2017 utført fartsmåling. Måleutstyr ble plassert på stolpen til fartsskilt der fartsendring blir gjort. Mot sør går det fra 50 km/t og ned til 40 km/t. Mot nord grå det fra 40 km/t og opp til 50 km/t. Resultatet av målingen som ble foretatt viser følgende: I kjøreretning mot sør: 85 fraktil 59-61 km/t I kjøreretning mot nord: 85 fraktil 53-56 km/t Dette indikerer at tiltakene som er gjennomført ikke virker som tiltenkt. Dersom tiltakene ikke virker som forutsatt, bør korrigerende tiltak vurderes. For å kontrollere at farten i ettersituasjonen tilfredsstiller kravene i fartsgrensekriteriene, er det ønskelig å måle farten som gjennomsnittsfart over hele den strekningen som er fartsdempet, eller over delstrekninger med en viss lengde. Dersom 85 fraktilet overskrider fartsgrensen med mer enn 5 km/t, bør ytterligere fartsdempende tiltak gjennomføres. Jeg har nå etterspurt en ny fartsmåling som skal gjennomføres i 50 km/t sonen. Målet er altså at minst 85 % av trafikantene skal holde en gjennomsnittsfart som ikke overskrider fartsgrensen med mer enn 5 km/t over en viss strekning etter at humper er anlagt. Gjør denne strekningen trygg FØR det skjer noe vi ikke vil skal skje!
    317 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    15 kommentarer:

    Ulrik Hasle

    Torsdag 08.02.2018
    Bra sak

    Henning Steffens

    Torsdag 08.02.2018
    Burde vært gjort når de jobbet med veien sist, støtter selvfølgelig en slik opplagt sak.

    Cathrine Ruud

    Onsdag 07.02.2018
    Støtter

    Lars Petter Odden

    Tirsdag 06.02.2018
    Støtter

    Anders Gjekstad

    Tirsdag 06.02.2018
    Støttet og signert.

    Frode Bohlin Lea

    Tirsdag 06.02.2018
    Signert

    Man må klikke på skriv under sak

    Tirsdag 06.02.2018
    Det holder ikke å skrive "støtter" Legg inn navn og adresse og klikk skriv under.

    Hanne Wahlberg

    Tirsdag 06.02.2018
    Støtter

    Endre Nordli

    Mandag 05.02.2018
    Signert

    Ulrik Hasle

    Mandag 05.02.2018
    Støtted

    Trygg vei helt ut til standen, burde vært på plass for lenge siden

    Lørdag 03.02.2018
    Trygg vei ut til Sandefjords beste strender, burde være obligatorisk!

    Haukur sigurdsson

    Lørdag 03.02.2018
    Støtter full hjertelig

    Lill-Iren Barth

    Lørdag 03.02.2018
    På tide at strekningene utover Vesterøya blir prioritert!

    Monita Lillelien

    Fredag 02.02.2018
    Støtter absolutt. Alle barn har rett til en trygg vei til skolen.

    Vanja aspenes

    Torsdag 01.02.2018
    Støtter