1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Bomstasjon i Sørkedalsveien - konfigurering for å hindre urettmessig belastning

    Oslo
    Bomstasjon i Sørkedalsveien - konfigurering for å hindre urettmessig belastning
    Opprettet: 29.05.2019 av Mirko Malavrazic
    Sluttdato for signering: 15.09.2019
    Bomstasjonen i Sørkedalsveien (vis a vis nr 15) er plassert på en slik måte at beboere som er bosatt utenfor bomringen, og som ønsker å kjøre på utsiden av denne, likevel tvinges gjennom bomstasjonen på vei hjem til seg selv på grunn av midtdeler i vegen. Tilsvarende tvinges beboere som er bosatt innenfor bomringen, og som ønsker å kjøre innenfor denne, til først å måtte kjøre ut, for deretter å passere bomstasjonen på vei inn til byen igjen pga midtdeler i vegen. Dette rammer minst følgende adresser: Sørkedalsveien 3b, 3c, 5a, 5b, 5c, 7, 9a, 9b, 9c, 9d, 9e, 11a, 11b, 11c, 11d, 11e, 11f, 11g, 11h, 13, 15a, 15b, 17a, 17b, 19a, 19b, 21a, 21b, 23a, 23b, 23c, og muligens nr 6 og 8. Til sammen rammes minst 400 leiligheter direkte, i tillegg til næringsvirksomheter, og ikke minst besøkende til alle disse adressene! Tidligere var det bare registrering av passeringer inn mot bysentrum, men med innføringen av den nye bomstasjonsplanen (gjeldende fra 01. juni, 2019) så er det nå også plassert en sensor (bomstasjon) i utgående retning - fra byen (markert med rødt på tegningen). Derfor ville en løsning på urettmessige belastninger tidligere ha medført visse kostnader - muligens betydelige, mtp evt bygging av kryss eller tilsvarende, men pga oppføringen av den nye, inngående, bomstasjonen så åpner det seg nye muligheter! Nå har Bymiljøetaten / Bystyret en gyllen og unik anledning til å løse dette problemet helt gratis. Dette attpåtil på en særdeles enkel måte, som altså ikke medfører så mye som én krone i utgifter. Forslag: Ved å konfigurere de to bomstasjonene i Sørkedalsveien til å slette passeringer som finner sted gjennom begge stasjonene i løpet av 4 minutter! Slik funksjonalitet vet vi at allerede eksisterer, da man etter én passering kan passere flere bomstasjoner innenfor én time, uten ytterligere belastning, så det er kun snakk om en konfigurering av systemet. Effekten av foreslått løsning blir: Biler utenfra som skal inn til byen (og blir lenger enn 4 minutter) belastes. Biler innenfra som skal ut av byen (og blir lenger enn 4 minutter) belastes. Beboere på utsiden av ringen kan kjøre ut av ringen og hjem igjen uten belastning. Beboere på innsiden av ringen kan kjøre inn i byen og hjem igjen uten belastning. Oppsummering: Fordeler: En enkel, gratis konfigurering av systemet vil over natten gjøre slutt på to tiår med urettmessige belastninger, og vise innbyggerne at Bymiljøetaten ikke er opptatt av å registrere flest mulig biler gjennom bomstasjonen, men at de faktisk søker å oppnå en rettferdig belastning. Ulemper: Ingen faktisk!
    321 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    2 kommentarer:

    Arne Holte

    Torsdag 22.08.2019
    Presis det samme gjelder for bomstasjonen som er satt opp inne i Folkehelseinstituttet i ved Sandakerveien 24. Denne formen for flåing av bilistene undergraver tilliten til bomsystemet og vender oss som i utgangspunktet er for bomsystemet, mot det.

    Kristian Hovde

    Lørdag 01.06.2019
    Dette gjelder flere bomstasjoner i Oslo. Flott om denne løsningen kunne vært satt opp som standard på alle bomstasjonene i Oslo.