Mulighetsstudie - urban gondol i Bergen?
Bergen, Vestland
Opprettet: 16.04.2013 av Anders Waage Nilsen
Sluttdato for signering: 16.04.2013
Urbane svevebaner kan høres rart ut (slik bybanen hørtes rart ut for noen år siden), men løftes nå frem av stadig flere bysamfunn som en transportinfrastruktur for fremtiden. Moderne gondolsystemer er fleksible, rimelige, arealeffektive og reversible. De er rask å etablere, og egner seg godt i byer preget av fastlåst infrastruktur, barrierer (eksempelvis vannårer, topografi og tung veitrafikk).
En lang rekke byer i USA, Sør-Amerika og Europa har etablert eller prosjekterer slike systemer for å løse utfordringer som kan minne om dem man finner i Bergen:
• Et behov for styrket mobilitet i et utvide sentrumsområde
• Knytte sammen knutepunkter og store arbeidsplasser.
• Etablere nye transportårer på tvers av eksisterende strukturer
• Høyere andel elektrifiserte og energieffektive transportmidler
Svevebaner krever minimalt med areal (stort sett noen søylefundamenter), kan sveve lydløst over annen infrastruktur, og integreres elegant i eksisterende bygningsmasse.
Det viser seg også å være svært kostnadseffektivt. Beregninger viser at light rails koster 36 millioner dollar per mile, mens svevebaner koster fra 3-12 milloner på samme distanse. Kapasiteten er svært stor, og bemanningsbehovet er lite. Dermed ligger det mye til rette for en effektiv driftsmodell. Det finnes også eksisterende løsninger som legger tilrette for sykkeltransport. Slik skaper man en konkret sykkelfremmende løsning som løser utfordringen med "topografiske barrierer" som er påvist i sykkelstrategien for Bergen.
Mer informasjon her:
http://www.theatlanticcities.com/commute/2013/04/golden-age-gondolas-might-be-just-around-corner/5220/
Forslaget vi fremmer er følgende:
Bergen Kommune bør gjennomføre en mulighetsstudie for etablering av svevebaner i Bergen, for å finne ut i hvilken grad slike baner kan fungere som et effektivt "spredenett" for å utvide sentrumsområdet på tvers av vekjente barrierer.
Særlig ønsker vi en vurderingen av svevebane som et kostnadseffektivt alternativ på strekningen fra Bystasjonen til Haukeland. Dette er en strekning som går relativt rett i luftlinje, som binder sammen byens viktigste samferdselsknutepunkt og byens største arbeidsplass. Det er også en strekning preget av en dominerende trafikkbarriere. Man bør i utredningsarbeidet vurdere muligheten for på- og avstigningsstasjoner ved det nye svømmeanlegget og ved Møllendal.
Også andre potensielle svevebanestrekninger bør identifiseres i utredningsarbeidet.
403 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
7 kommentarer:
Trond W
Frank Hvam
Kjell-gunnar rotevatn
Anne Sunde
Raymond Stordal Nielsen
Marianne Nilsen
Kjell Kjerland