1 Beskriv din sak
2 Samle underskrifter
3 Få saken vurdert

    Mulighetsstudie - urban gondol i Bergen?

    Bergen, Vestland
    Mulighetsstudie - urban gondol i Bergen?
    Opprettet: 16.04.2013 av Anders Waage Nilsen
    Sluttdato for signering: 16.04.2013
    Urbane svevebaner kan høres rart ut (slik bybanen hørtes rart ut for noen år siden), men løftes nå frem av stadig flere bysamfunn som en transportinfrastruktur for fremtiden. Moderne gondolsystemer er fleksible, rimelige, arealeffektive og reversible. De er rask å etablere, og egner seg godt i byer preget av fastlåst infrastruktur, barrierer (eksempelvis vannårer, topografi og tung veitrafikk). En lang rekke byer i USA, Sør-Amerika og Europa har etablert eller prosjekterer slike systemer for å løse utfordringer som kan minne om dem man finner i Bergen: • Et behov for styrket mobilitet i et utvide sentrumsområde • Knytte sammen knutepunkter og store arbeidsplasser. • Etablere nye transportårer på tvers av eksisterende strukturer • Høyere andel elektrifiserte og energieffektive transportmidler Svevebaner krever minimalt med areal (stort sett noen søylefundamenter), kan sveve lydløst over annen infrastruktur, og integreres elegant i eksisterende bygningsmasse. Det viser seg også å være svært kostnadseffektivt. Beregninger viser at light rails koster 36 millioner dollar per mile, mens svevebaner koster fra 3-12 milloner på samme distanse. Kapasiteten er svært stor, og bemanningsbehovet er lite. Dermed ligger det mye til rette for en effektiv driftsmodell. Det finnes også eksisterende løsninger som legger tilrette for sykkeltransport. Slik skaper man en konkret sykkelfremmende løsning som løser utfordringen med "topografiske barrierer" som er påvist i sykkelstrategien for Bergen. Mer informasjon her: http://www.theatlanticcities.com/commute/2013/04/golden-age-gondolas-might-be-just-around-corner/5220/ Forslaget vi fremmer er følgende: Bergen Kommune bør gjennomføre en mulighetsstudie for etablering av svevebaner i Bergen, for å finne ut i hvilken grad slike baner kan fungere som et effektivt "spredenett" for å utvide sentrumsområdet på tvers av vekjente barrierer. Særlig ønsker vi en vurderingen av svevebane som et kostnadseffektivt alternativ på strekningen fra Bystasjonen til Haukeland. Dette er en strekning som går relativt rett i luftlinje, som binder sammen byens viktigste samferdselsknutepunkt og byens største arbeidsplass. Det er også en strekning preget av en dominerende trafikkbarriere. Man bør i utredningsarbeidet vurdere muligheten for på- og avstigningsstasjoner ved det nye svømmeanlegget og ved Møllendal. Også andre potensielle svevebanestrekninger bør identifiseres i utredningsarbeidet.
    403 av 300 underskrifter
    Se underskrifter Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
    Denne saken er avsluttet. Kommentarfeltet er derfor stengt for nye kommentarer.

    7 kommentarer:

    Trond W

    Tirsdag 07.05.2013
    Jeg har lurt litt på hvorfor det aldri ble bygget flere baner etter Ulriksbanen og Føybanen som transportmiddel i Bergen. Det ville ha vært smart med en bane over fjellet fra Minde til Fyllingsdalen med stoppested på toppen av fjellet. Da vil banen bli et bra transportmiddel i tillegg til et nytt turiststed oppe i fjellet.

    Frank Hvam

    Torsdag 25.04.2013
    Er det ikke rimelig meningsløst å foreslå et innbyggerinitiativ i Bergen kommune? Byrådet har suverenitet i alle saker, og de har helt andre interesser enn å lytte til forslag fra byens innbyggere.

    Kjell-gunnar rotevatn

    Onsdag 17.04.2013
    Hei, Dette er et veldig lovende system, som jeg tror kan bli svært aktuellt i fremtiden. Vognene drives frem av magnetfelter i selve festet på vognen. Avstand mellom vognene kan derfor være dynamisk siden selve linjen står stille. Det blir også mulig å eie sin egen kapsel, eller bestille en og få den innen få minutter. Hastigeheten kan lett overstige 100 km i timen når brukerene er klare for det (med tanke på tillit til teknologien osv), noe som gjør det til et svært effektivt transportmiddel. Ikke minst vil et slikt kapselbasert design forhindre at vogner må stoppe opp for at andre skal gå ut, og man kan i teorien holde maksfart fra startpunkt til destinasjon. "Skytran" heter forøvrig teknologien, og er utviklet i samarbeid med NASA. Mer info og videoer som overbeviser om dens leverett kan finnes her: http://www.skytran.net/videos.html

    Anne Sunde

    Onsdag 17.04.2013
    Interessant, men her trengs det mer info om pris og hvor det er hensiktsmessig å bruke den bl a

    Raymond Stordal Nielsen

    Tirsdag 16.04.2013
    Man skal heller ikke se bort fra at dette kan bli en ny turistattraksjon. Se for eksempel til gondolene i Bacelona. Kanskje turismen alene finansierer banen i sommermånedene? En trasé fra Bontelabo via Skansen og til Bystasjonen, videre via Haukeland og opp til Ulriken, så har vi 'Bergen City in a Nutshell'.

    Marianne Nilsen

    Tirsdag 16.04.2013
    Dette har jeg faktisk tenkt på tidligere, men da strekket fra mindemyren til Fyllingsdalen, for å binde sammen to bydeler på tvers. Det har ikke vært gjort grep for å styrke byen på tvers, men fokuset har heller vært på bybanestrekningen, altså der det allerede er lett å ta seg frem til fots eller på sykkel. Gondolbanen kunne gjerne også gått videre fra mindemyren oppover mot Haukeland.

    Kjell Kjerland

    Tirsdag 16.04.2013
    Dette med andre stopp. Eg reknar med at det er tenkt på. Då må vel avstand millom stoppestadene vera lik. Elles kjem somme gondolar til å verta ståande i ´lause lukti´?