Satsing på skolebibliotektjenesten i Bærum kommune
Bærum, Akershus
Opprettet: 29.03.2022 av Rannveig Hallingstad
Sluttdato for signering: 29.09.2022
Vi er en gruppe lærere og foreldre som ønsker å fremme en sak for å styrke skolebibliotektjenesten i Bærum kommune. Vi ønsker en satsing på skolebibliotektjenesten fordi det er en viktig samarbeidspartner for oss lærere og det er en viktig læringsarena for elevene.
Politikerne i Bærum kommune vedtok 01.12.2021 å kutte midler til skolebibliotektjenesten i Bærum med 50 %. Dette kommer i tillegg til allerede vedtatte kutt på 10 % i skolebibliotektjenesten. Det innebærer at stillingene til skolebibliotekarene reduseres slik:
• Opp til 350 elever: fra 48 % til 30 %-stilling dvs fra 20 t/uke til 11 t/uke
• 350-500 elever: fra 60 % til 35 %-stilling dvs fra 25 t/uke til 13 t/uke
• Fra 500 elever: fra 72 % til 43 %-stilling dvs fra 30 t/uke til 16 t/uke
Dette betyr at skolebibliotekaren blir mye mindre tilgjengelig for elever og lærere.
Skolebiblioteket er et faglig bibliotek som motiverer elever til å bli interessert i lesing og en viktig samarbeidspartner for lærerne. Det jobbes med litteratur, lesing, leselyst, kildekritikk og kildeforståelse. Som lærere i skolen, ser vi behovet så tydelig. Bibliotekarene er til uvurderlig hjelp for oss pedagoger for å finne fram til god litteratur til både høytlesing og bøker til den enkelte elev. De er oppdaterte på ny litteratur og bidrar ofte med smakebiter av bøkene gjennom høytlesing på biblioteket. Vi får hjelp til å finne fagbøker og skjønnlitteratur til diverse temaer og leseprosjekter.
I tillegg er skolebiblioteket en arena hvor elevene kan få en pause fra skolehverdagen eller et pusterom fra en hektisk hverdag. Elevene opplever et annet rom enn klasserommet og nye relasjoner og samtaler oppstår.
Skolebibliotekene bidrar til å utjevne forskjeller blant barna – de får tilgang på samme litteratur. Jo mer lesing, dess flere ord kommer inn i hodene til elevene. Og elevene blir enda bedre til å formulere seg både skriftlig og muntlig. Lesekoden er elementær i et demokrati, og her spiller skolebibliotek med faglig kompetent personale en viktig rolle.
Forsking dokumenterer tydelig skolebibliotekets betydning for elevenes leseutvikling. Elevene trenger og ønsker papirbøker i tillegg til de digitale ressursene. Dette kan ikke erstattes av folkebiblioteket. Bøkene må være tilgjengelig i skoletiden. Bøkene må også være lett tilgjengelige; klassene kan ikke bruke en halv dag på å gå frem og tilbake til folkebiblioteket.
Leder av Hovedutvalget for Barn- og unge i Bærum, Haakon Kvenna Veum, uttalte i Budstikka 16.11.2021 at «Bærum kommune har bedre økonomi enn andre store kommuner. Vi har rom for å prioritere det vi synes er viktig.»
Forstår ikke politikerne i Bærum skolebibliotekets betydning og funksjon i den norske skole?
Formålet med denne sak er å få behandlet saken på nytt. Bærum folkebibliotek har ikke mulighet/kapasitet/ressurser til å dekke opp for rasering av skolebibliotekene. Lærerne har heller ikke kompetansen som skolebibliotekaren har. Vi er mange som er uenige i det vedtatte kuttet og vi ønsker ikke kutt, men heller en styrking av skolebibliotektjenesten i Bærum kommune.
Et skolebibliotek uten bibliotekar er som en skole uten lærere.
Rannveig Hallingstad,
lærer og foresatt
878 av 300 underskrifter
Se underskrifter
Denne saken er lukket og kan ikke skrives under på lenger
15 kommentarer:
Eli Lunde
Janicke Fürst
Maryanne Rygg
Gunvor Stokland
Benedeth Ifeoma Maduekwe
Harald Sævareid
Ingrid Falkenberg
Kirsti Aarseth
Kjell Bakken
Marion Russdal-Hamre
A.Cathrine Fuglesang
Pernilla Holving
Marianne Berg
Camilla Røssaak
Beatrice Troxler Aarøe